Taxislužba Uber má veľké plány, chce až 24-tisíc samojazdiach áut Volvo

To, čo považujeme za blízku budúcnosť, je v skutočnosti realita dnešných dní. Uber, proti ktorému protestujú všetci slovenskí taxikári s veľkou verbou, v zahraničí plánuje enormné investície do autonómie dopravy.
Vydané  Text: 
• Volvo dodá Uberu viac ako 24-tisíc samojazdiacich áut;
• Pôjde o veľké SUV-čka typu XC90;
• Uber testoval prvé samojazdiace autá už minulý rok.

Keď slovenskí taxikári protestovali proti Uberu, celkom spoľahlivo presvedčili verejnosť, aby si už nikdy, nikdy, absolútne nikdy nevolali normálny taxík, ale vyberali si práve Uber. Sme zvedaví, ako budú protestovať, keď si prečítajú najnovšie správy o plánoch Uberu. To, že táto americká mobilná aplikácia pre mobilitu reálne testuje samojazdiace autá, aby vozili jej zákazníkov, už vieme. Minulý rok takto Uber testoval flotilu automobilov značky Ford, využil jej model Fusion, ktorý sa u nás predáva ako Mondeo. Samojazdiace liftbacky počas testov zaregistrovali iba jednu poruchu, čo nie je vôbec zlá bilancia. Cieľom je však, samozrejme, nulová chybovosť a teda absolútna spoľahlivosť. Práve spoľahlivosť a bezpečnosť sú tie dve veci, pre ktoré ľudia kašlú na bežné taxíky zasmradené od cigariet a alkoholu a vyberajú si radšej kontrolovaný Uber.
Testy samojazdiach áut v relatívne obmedzených podmienkach sú jedna vec, ich masívne využívanie je vec druhá. Uber sa však teraz verejne zaviazal, respektíve aspoň ohlásil svoje plány, že do roku 2019 uvedie na cesty až 24-tisíc kusov autonómnych vozidiel Volvo XC90. Tieto obrie SUV-čka spájajú to, čo je pre Uber dôležité: nadštandardnú bezpečnosť, vysoký komfort, technologickú výbavu a v kontexte problematiky aj funkčnú funkciu autopilota. Výber SUV-čiek XC90 nie je náhodný, v roku 2016 si Uber zadovážil a testoval sto kusov týchto modelov v meste Pittsburgh v štáte Pensylvánia.

Konkurenciu Uberu vyrába Google. Neprekvapivo.

Už v priebehu budúceho roka bude Google na cesty posielať vlastné autonómne automobily a konkurovať tak v technologickom pokroku Uberu. Flotila týchto automobilov už dnes brázdi ulice a vozí zákazníkov v meste Phoenix v štáte Arizona. A čo tí naši slovenskí taxikári? Zatiaľ si môžu vydýchnuť, pokračovať v obťažovaní zákazníkov Uberu, vo fyzickom obmedzovaní a vyhrážaní sa vodičom a v komplikovaní už aj tak katastrofálnej dopravy v Bratislave, pretože Uber neplánuje tieto samojazdiace autá nasadiť na Slovensko. Nespomína sa dokonca ani Európa, pretože legislatívne na to starý kontinent nie je pripravený. Doba sa však hýbe vpred, pokrok nezastavíte a jedného dňa aj k vašim dverám príde auto bez vodiča, aby vás odviezlo na letisko.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia