BLOG: Kam zmizlo malé kombi?

Trh s automobilmi sa neskutočne mení a to priamo pred našimi očami. Triedy a segmenty, ktoré kedysi patrili ku koloritu ciest, začínajú miznúť do nenávratna a na ich miesto sa tlačia nováčikovia, ktorých by ste pred desiatimi rokmi ani nehľadali.
Vydané  Text: 
Naplno som si to uvedomil približne pred mesiacom. Do predchádzajúceho čísla som písal test Renaultu Clio Grandtour. Súčasťou tabuľky technických údajov je aj porovnanie s troma konkurentmi. Na jeho základe podfarbujeme technické údaje farbami, ktoré hovoria o tom, či je vozidlo lepšie, horšie, prípadne presne porovnateľné s konkurenciou. Lenže. Nájdite na našom trhu troch konkurentov k Renaultu Clio vo verzii kombi! Ak začnete z rukáva sypať autá ako Seat Ibiza kombi, Peugeot 208 kombi, Volkswagen Polo kombi či niečo podobné, tak vás rovno zastavím. Pohľad na automobilový trh hovorí, že Peugeot sa vo verzii kombi do modelového radu 208 ani nedostal a všetci ostatní postupne a potichu z tohto segmentu vycúvali. Cliu Grandtour zostal na našom trhu jediný konkurent v podobe Škody Fabia kombi. Kedysi segment s cenovo dostupnými vozidlami s veľkým vnútorným priestorom má u nás dvoch zástupcov.
Segment, ktorý živili mladé rodiny a živnostníci, vymiera. Otázkou je, či vinou nezáujmu zákazníkov, alebo preto, že marketingové oddelenia automobiliek naskočili na novú vlnu záujmu o všetko, na čo sa dá nalepiť nálepka s troma magickými písmenkami SUV. A tak dnes namiesto nízkych, plynulých, natiahnutých línií kombíkov prišiel do ulíc dorast s vysokými strechami, so zdvihnutými podvozkami, ktoré na veľkých kolesách pripomínajú Havlove krátke nohavice a hovoria si malé mestské SUV. Práve tento segment bol cieľom veľkého porovnávacieho testu. Do Madridu nás pozval náš španielsky sesterský časopis autopista. Prvé fotky osmičky zúčastnených konkurentov si môžete pozrieť na našom Facebooku, kompletnú reportáž aj s technickými údajmi prinesieme v najbližších číslach. A verte, že budete mať čo čítať. Konkurenti od Citroënu, Kie, Mazdy, Nissanu, Opla, Peugeotu, Renaultu a Seatu boli takí rozdielni, ako si len viete predstaviť.
Odrážala sa v nich kultúra jednotlivých krajín a to napriek tomu, že väčšina z nich schádza z výrobných liniek v Španielsku. Niektorí boli vrtkí a obratní, iným zákruty nechutili a ďalší boli prekvapivo priestranní a nonšalantní. Priradenie charakteristiky k autu zatiaľ nechám na vás. Nakoniec vyhral zástupca, ktorý bol najvyváženejší, aj keď nebola kategória, v ktorej by extra vynikal. Potešilo ma, že na čelných priečkach sa umiestnili autá, ktorým ešte stále niečo hovoria jazdné vlastnosti, dynamika a radosť pri prejazde zákrutami. Asi to bolo preto, že hodnotili zástupcovia z 11 európskych krajín, ktorí majú radi autá, ktoré naozaj jazdia. A neboja sa zákrut. Celý čas som si kládol otázku, ako by to dopadlo, keby sa automobilky nedali zlákať módou SUV a namiesto nich by robili malé kombíky. Asi by mali nižšiu spotrebu, inak tvarovaný kufor, možno by boli variabilnejšie. To však už nezistím. Skôr sa vyrovnám s tým, že namiesto malých kombíkov tu máme malé SUV.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia