Tipy na šetrenie paliva v zime. Nič nové, ale treba si to stále pripomínať.
Zima je obdobím, kedy spotreba automobilov mierne narastá. Aj práve preto je rozumné pamätať si aspoň niekoľko tipov, ako aktívne znižovať spotrebu paliva.
Vydané Text: Redakcia
Predvídať, predvídať, predvídať
Hovorí sa o tom neustále a nezáleží, či je zima alebo horúce leto. Predvídanie je základom šetrenia paliva i bŕzd. Ak ďaleko pred vami svieti na križovatke červená a za vami sa netlačia desiatky ďalších áut, snažte sa prísť ku križovatke zotrvačnosťou. Je šanca, že kým k nej prídete, rozsvieti sa zelená a vy budete môcť prejsť bez zastavenia. Pri takomto voľnobehu moderné autá nemajú spotrebu prakticky žiadnu a platí, že pri rozbiehaní sa z nuly je nárast spotreby na krátku dobu enormný. Preto je vhodné snažiť sa byť v pohybe a nezastaviť sa.Pneumatiky a ich natlakovanie
Optimálny tlak v pneumatikách je základom pre dosahovanie optimálnej spotreby, ale aj vecou bezpečnosti. Najmä po dlhých cestách a pri výrazných zmenách vonkajšej teploty by sme mali venovať pozornosť tomuto detailu. Slabo natlakované pneumatiky sa môžu deformovať, viac sa ničiť a zvyšovať spotrebu paliva. Naopak, pretlakované pneumatiky majú menej kontaktnej plochy s vozovkou, klesá teda ich bezpečnosť a schopnosť zastaviť vozidlo pri prudkom brzdení.Nevozte zbytočný náklad
O tomto sme písali už v samostatnom článku v rubrike Poradňa. Britskí vedci zistili, že až 27 percent vodičov má vo vozidle neporiadok, 12,5 percnet pritom kufor nikdy neupratovalo. V autách našli plné bedničky náhradných dielov, starých fľašiek či obalov. Štúdia hovorí, že znížením hmotnosti auta o 50 kilogramov vieme upraviť spotrebu aj o viac ako dve percentá. V závislosti od motora tak môžete na jednej nádrži ušetriť hneď niekoľko eur.Vypínať motor počas státia treba s rozumom
Moderné automobily disponujú motormi s funkciou Auto Start-Stop. Táto funkcia vie byť chvíľami otravná predovšetkým v dopravnej zápche, o jej opodstatnení sa vedú diskusie, ale automobilky ju skrátka montovať musia. Funkcia sa dá vypnúť, ale vždy iba pre aktuálnu jazdu, potom sa automaticky aktivuje. Auto Start-Stop vraj znižuje spotrebu paliva aj o 0,3 litra na 100 km. Vypínať motor sa však môže vyplácať aj v autách, ktoré tento systém nemajú, avšak s rozumom. Vypínať motor počas pohybu v dopravnej zápche je koledovanie si akurát tak o vybitie baterky, ale keď viem, že budem z nejakého dôvodu stáť aj tri minútky, vypnúť motor nie je hriech.Ak máte garáž, používajte ju
Pre vášnivého motoristu nie je nič horšie ako studený motor. A pod „studený“ myslíme naozaj studený, teda nie teplotu do 90 stupňov Celzia. Vidíme to každý deň, že aj keď majú majitelia rodinných domov garáže, parkujú svoje autá na ulici pred domom. Každé ráno tak štartujú studené motory a na plné pecky si púšťajú klimatizáciu, aby vyhriala interiér. Mať auto v garáži by však znamenalo menšiu potrebu vyhrievania a teda aj nižšiu spotrebu paliva. Vplyv klimatizácie na spotrebu auta nie je mýtus a môže ísť o naozaj dramatické čísla vyše jedného litra paliva na 100 kilometrov jazdy.
Inzercia