Nedávno sme vás informovali o výsledkoch štúdie spoločnosti Dekra, ktorá merala vplyv áut na ovzdušie v meste. Zistilo sa, že najväčším znečisťovateľom ovzdušia nie sú ani tak samotné výfukové plyny, ale malé prachové častice. Tie vznikajú najmä pri brzdení, kedy z obrusujúcich sa doštičiek a kotúčov odlietavajú malé čiastočky prachu do ovzdušia.
Existuje dokonca predpoklad, že v roku 2030 budú tieto prachové častice tvoriť až 90 % z celkového vplyvu automobilov na ovzdušie. Emisie pri brzdení pritom vyrábajú aj elektromobily, hybridy či autá na vodík, takže sa jedná o problém, ktorý tu s nami zostane aj po ére spaľovacích motorov. Našťastie, niektoré firmy už vyvíjajú možné riešenia tohto problému. Buď pôjde o filter, ktorý škodlivé častice absorbuje a bolo by ho možné namontovať aj na staršie typy automobilov, alebo o akýsi malý vysávač. Ten predstavila francúzska firma Tallano a nechala si ho patentovať. Systém využíva iba tlak vzduchu na nasávanie prachových čiastočiek. Nečistoty sa potom ukladajú do zásobníkov, ktoré bude môcť vodič neskôr vyprázdniť aj sám. Pre nás je dôležité najmä to, že zariadenie nijako neovplyvňuje účinnosti ani schopnosť chladenia brzdového kotúča.
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!