Vodičove zlozvyky, ktoré ovplyvňujú stav auta. Vyvarujte sa im
Pretekári, sviatoční vodiči, lajdáci a špekulanti. Predajcovia áut sú rôzni a preto by ste mali vedieť, ako so svojím autom narábali.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Zanedbané výmeny oleja
Aj ten najväčší lajdák by mal na svojom aute robiť aspoň nasledovné: meniť pneumatiky a brzdy, dopĺňať vodu do ostrekovačov, dbať na STK/EK a predovšetkým meniť motorový olej! Je potrebné držať sa toho, čo odporúča výrobca auta a neprešvihnúť výmenu oleja o „zopár tisíc kilometrov“. Najmä pri starších autách by mali byť intervaly výmeny oleja častejšie, zamedzíte tým rýchlejšiemu opotrebeniu komponentov motora. Ak vám predchádzajúci majiteľ hovorí, že olej menil tak, ako uznal za vhodné, je to varovný signál. A ak od neho auto aj tak kúpite, okamžite s ním choďte na výmenu oleja. Najlepšie aj toho v prevodovke, pretože na tú sa zabúda najčastejšie.Ignorovanie výstražných kontroliek
„Tá kontrolka motora tam svieti, ale viem čo to je, nič vážne,“ počujeme pomerne často. Áno, je pravda, že majiteľ dobre vie, že po prepálení softvéru jeho auta začala kontrolka svietiť preto, lebo ten softvér hľadá vírivé klapky, ktoré na motore vôbec nie sú. Ale keď už raz tá kontrolka svieti, nemá vodič šancu zistiť, či sa medzičasom na motore nevyskytla ďalšia chyba.Filter pevných častíc nie je maniér ekológov!
Naftové autá bez filtra pevných častíc PDF sú na našom, českom a poľskom trhu fenomén. Vášniví naftoví priaznivci nadávajú na to, že sa filter iba zbytočne zanáša a stojí peniaze, tak ho vymontujú. A že im potom auto dymí ako pokazený traktor, to im už neprekáža! Pri kúpe naftového auta vždy sledujte, či má to auto DPF, prípadne či nemá zaslepený EGR. Na zaslepenie síce len tak pohľadom neprídete, pre istotu si teda aspoň žiadajte úprimnú odpoveď.Opotrebovanie automatickej prevodovky, zbytočné zaraďovania N pri státí
Automomatické prevodovky sú na našom trhu už dostatočne dlho na to, aby sa začali prejavovať ich typické poškodenia v dôsledku zlého používania a tiež prirodzeného opotrebenia. Výmena kompletu automatickej prevodovky na staršej Škode Octavia výjde aj na 3-tisíc eur, preto je dobré vedieť, ako s ňou predchádzajúci majiteľ pracoval. Nie je dobré, keď vodič priveľmi rýchlo preraďuje z P cez R a N do D a tiež nie je vhodné, aby pri každom zastavení auta vyraďoval do neutrálu. Automatické prevodovky síce fungujú na rovnakom princípe ako tie manuálne, majú však odlišnú konštrukciu, odlišné spracovanie. Časté preraďovanie im neprospieva. Netreba zabúdať na výmeny oleja v prevodovke, ako optimálny interval sa uvádza 60-tisíc kilometrov.Turbá sa kazia, nezabúdať na minútku pokoja pred vypnutím motora
Keď je motor vypnutý, turbína stráca mazanie a ak je príliš horúca alebo sa otáča vysokou rýchlosťou, môže sa ľahko poškodiť. Preto je vhodné, aby po divokejšej jazde auto pred vypnutím motora chvíľku stálo, najlepšie aj viac ako jednu minútu. V priebehu piatich rokov sa aj pri zanedbávaní tohto pravidla nič stať nemusí, ale druhý či tretí majiteľ už môže doplatiť na pomaly sa ničiace turbo. A výmena turba, to sú v lepšom prípade stovky, často však tisíce eur.Šetrenie na servise podvozka
Nesprávne tlmiče ohrozujú pevnosť celého podvozka a znižujú bezpečnosť. Zvýšená vibrácia v dôsledku síl pôsobiacich na vozidlo spôsobuje oslabenie jeho konštrukcie, čo môže viesť k rýchlejšej korózii a tiež k poškodeniu celého radu komponentov. Púzdra, tlmiče, pružiny, to všetko síce stojí peniaze, ale mať v aute predpísané a správne nadimenzované súčiastky by mala byť povinnosť!Pozor na pretekárov s opotrebovanými brzdami, tlmičmi, spojkou a pneumatikami
Wannabe pretekári na Daciách a starých škodovkách vedia byť naozaj neštrní. Ukázať sa pred miestnou modelkou je predsa dôležitejšie ako bezpečnosť a spoľahlivosť auta. Okamžité akcelerovanie, kopanie do brzdy a vytáčanie studeného motora do vysokých otáčok, na to nie sú celkom stavané ani športové autá, nie ešte civilné. Hrozí zrýchlené opotrebenie komponentov motora, riziko jeho poškodenia a teda znehodnotenia celého vozidla. Na podobných špekulantov, ktorí menia auto po 10-tisíc najazdených kilometroch, si dávajte veľký pozor.Časté umývanie v zime škodí? Práve naopak!
Naše cesty sú v zime solené, čo poškodzuje karosériu a podvozok. Umývanie je potrebné práve v zime, navyše keď sneží. O poškodení laku sa nemôžeme ani baviť, ak auto umývame s rozumom. Netreba zabúdať na čistotu podvozka a keď predávajúci tvrdí, že auto dával umývať iba v lete a na jar, venujte prehliadke podvozka zvýšenú pozornosť.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Elektromobilita so ZSE Drive
Nabíjanie ako firemný benefit?
Existuje mnoho druhov motivácie zamestnancov. Jedným z nich môže byť aj komplexný program nabíjania elektromobilu tak doma, ako aj v práci.
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivo