Hlina pokrytá fóliami a lakom: 8 krokov výroby konceptu nového auta
Poľské zastúpenie automobilky Škoda zverejnilo proces vytvárania automobilového konceptu Vision E. Celý proces prebieha v 8 krokoch a hodnota jedného konceptu, ktorý sa odprezentuje na autosalóne, pritom neraz dosahuje aj milión eur.
Vydané Text: Erik Stríž
#1 Náčrt ceruzkou
Na začiatku každého kreatívneho procesu návrhári premýšľajú o základných hodnotách, ktoré chcú do projektu a zahrnúť a zdôrazniť. Najprv sú to len jednoduché nákresy nakreslené ceruzkami, používajú sa papierové tabule a značky, ktoré zvýrazňujú niektoré kontúry. Náčrty sa potom prenášajú na monitory počítačov, dokončené práce putujú na pracovný stôl hlavného stylistu.#2 3D model v počítači
Skice sú výlučne 2D, ale po prevedení do počítača sa z nich postupne vyrába 3D model so všetkými detailmi. Pri výrobe tohto virtuálneho modelu spolupracujú dizajnéri aj inžinieri, sleduje sa pritom všetko: ergonómia, estetika, predpokladaná funkčnosť. Každá časť konceptu musí byť navrhnutá do najmenších detailov, pretože model bude neskôr predstavovať vzor pre vyhotovenie auta v mierke 1:1.#3 Model z hliny
Toto je zdanlivo najpôsobivejšia časť výroby automobilového konceptu. Počítačový model sa presunie do reality v podobe hlinenej sochy. Pýtate sa, prečo sa nepoužíva 3D tlač? Možno, že sa raz bude, pri koncepte elektromobilu Vision E však Škoda využila tento „tradičný hlinený proces“ a 3D tlač ponechala až na vyhotovenie interiéru. Hlina je jeden z najtradičnejších fáz automobilového dizajnu je takýto model je podľa Škody neoceniteľnou pomôckou, ktorá veľmi realisticky odráža vzhľad budúceho auta.Hlina je prekvapivo ťažká – koncept Vision E váži asi 2,5 tony. Keď sa doladia drobnosti a hlinený model karosérie je vo finále, povrch sa pokryje fóliami. Tie vraj zlepšujú tvar a pridávajú to, čo sa páči všetkým dokola: lesk. Nakoniec je model pokrytý lakom, aby koncept vyzeral ako vyrobený zo štandardných materiálov.
#4 Detaily exteriéru
Keď projekt naberie fyzickú podobu, jeho tvorcovia analyzujú, ako sa v rôznych svetelných podmienkach správajú rôzne tvary a detaily. Najmä pre vývoj sériových automobilov je veľmi dôležité sledovať a hodnotiť model za denného svetla. „Našou ambíciou je vytvoriť projekty, ktoré nielen urobia skvelý prvý dojem, ale sú dlhotrvajúce a nadčasové,“ hovorí Dalibor Pantůček, stylista značky Škoda.#5 Interiér
Návrh interiéru je vytvorený taktiež v mierke 1:1. Je to jediný spôsob, ako ho skontrolovať z hľadiska estetiky i ergonómie. Interiér je vytvorený podobným spôsobom ako karoséria, ale v tomto prípade zohráva dôležitú úlohu aj 3D tlač. Hlina je navyše pokrytá materiálmi napodobňujúcimi rôzne povrchy, ktoré by sa mohli vyskytnúť vo finálnom vozidle.#6 Osvetlenie
Svetlá a prvky zo skla sú podľa Škody automobilové šperky. Stylisti sa im venujú v samostatnom kroku a pripravujú ich tak, aby boli aj v koncepte plne funkčné. V porovnaní s predchádzajúcimi štúdiami vyniká Vision E svetlami pozdĺž celej kapoty a osvetleným prvkom pod okrajom kapoty. „Konštrukcia svetiel zlepšuje charakter tohto modelu, pričom oznamuje budúcnosť našej značky. Sklo a svetlo vytvárajú pôsobivú kombináciu umenia a technológie,“ hovorí Petr Nevřela.#7 Farby, materiály a virtuálna realita
Každý človek v oddelení farieb a materiálov zodpovedá za svoju špecializáciu: kožené čalúnenie, textil, interiérové farby, laky na karosériu, dekoračné prvky. Materiály sa potom umiestnia vedľa seba do počítačových vizualizácií. „Vizualizácie sú rozhodujúce. Vďaka virtuálnej realite môžeme sedieť v kabíne a vidieť, ako jednotlivé farby a materiály spolupracujú,“ hovorí Andrea Jensen, vedúca oddelenia.#8 Schválenie projektu
Vision E je pre Škodovku prelomový produkt nielen preto, že počíta s plne elektrickým pohonom. Dizajnéri a konštruktéri podľa koordinátora projektu Daniela Edra začínali s čistým listom papiera. Podľa jeho slov nemali definované ani to, ako sa majú otvárať dvere alebo veko batožinového priestoru. Pred schválením projektu je potrebné vyhotoviť k nemu kompletnú dokumentáciu, ktorá sa poskytne rade zodpovednej za schválenie projektu. A ak koncept korešponduje s marketingovou stratégiou značky, môže sa pustiť do sveta prostredníctvom virtuálnych teasingov, videí, „nechcene“ uniknutých fotografií a napokon prostredníctvom premiéry na autosalóne.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia