Zomrel Hugh Hefner (†91), zakladateľ Playboya. Mal ružový Hummer a tiež Lamborghini Gallardo.

Pripomeňme si zopár áut, v ktorých sa tejto revolucionár mediálneho priemyslu v priebehu dekád objavoval.
Vydané  Text: 


Kontroverzná osobnosť 20. storočia

Hugh Marston Hefner sa narodil 9. apríla 1926 v americkom meste Chicago, štát Illinois, zomrel 27.9.2017 v Los Angeles. Aj napriek tomu, že mal prísnu výchovu podkutú vierou (alebo práve pre ňu) sa neskôr stal zakladateľom magazínu Playboy, ktorý bol súčasťou americkej sexuálnej revolúcie v 60. rokov 20. storočia.

Prvé vydanie, avšak ešte bez loga ikonického zajačika, vyšlo v roku 1953 a kúpilo si ho vtedy neuveriteľných 50-tisíc ľudí. Projekt Playboya si vtedy vyžiadal počiatočnú investíciu 8-tisíc amerických dolárov, pričom do tohto rozpočtu vraj prispela aj Hefnerova matka sumou tisíc amerických dolárov. Prvé vydanie magazínu obsiahlo aj fotografie vtedy veľmi populárnej Marilyn Monroe z čias, keď ešte nebola na výslní – fotografia, ktorú Hefner kúpil za dvesto dolárov, pôvodne vznikla pre kalendár roku 1949. Na titulke sa Marilyn objavila oblečená, ale na obsah upozorňoval titulok s textom: „PRVÝKRÁT v akomkoľvek časopise PLNOFAREBNÉ nahotinky MARILYN MONROE“. Výtlačok stál 50 centov a okrem tejto informácie sa čitatelia z titulky dozvedeli už iba to, že časopis obsahuje tému „VIP on sex“ a že o časopis pre mužov.

Obálka prvého vydania časopisu PLAYBOY (1953), ešte bez ikonického zajačika


To, čo spravil Hugh Hefner, je predovšetkým zrušenie tabuizovania sexu a ukončenie spájania sexu s prostitúciou. Erotiku a zmyselnosť predstavil ako súčasť životného štýlu moderného muža, pričom magazín sa stal na celé desaťročia etalónom pánskych mediálnych formátov.

Na Slovensku sa magazín Playboy predáva od roku 1997, celkovo vychádza v 38 krajinách sveta, ak nepočítame Spojené štáty. Vychádza napríklad aj v Rusku, Lotyšsku, Japonsku, dokonca v Indii a tiež v Kolumbii.

Vybrané autá Hugha Hefnera


Na internete môžete nájsť pomerne pestrý výber automobilov, ktoré Hefner šoféroval alebo sa v nich aspoň objavil, avšak presný zoznam vozidiel, ktoré vlastnil, nám ostáva utajený. Vyberáme teda aspoň tie, o ktorých sa píše najčastejšie.

Mercedes-Benz 300SL

Slávny a krásny kabriolet asi ani netreba predstavovať. Mercedes-Benz 300SL sa vyrábal v rokoch 1952 až 1963 v počte neveľkých 1400 kusov. Maximálna rýchlosť dosahovala 225 km/h, respektíve 249 km/h pri posledných vyrobených kusoch. Najzaujímavejším dizajnovým prvkom bolo otváranie dverí smerom nahor.

1969 Mercedes Benz Model 600 Pullman Limousine

Toto konkrétne vozidlo je špeciálnou objednávkou so 6-dverovým vyhotovením. Tento model bol neskôr vydražený priamo Playboyom. Išlo o vôbec prvé modely značky Mercedes-Benz poháňané motorom V8 s mechanickým vstrekovaním paliva. Zdvihový objem bol 6330 ccm, výkon dosahoval 300 konských síl.

1955 Cadillac Series 62 Convertible

Cadillac Seriers 62 sa vyrábal v rokoch 1940 až 1964, išlo o luxusné sedany, kupé a kabriolety pre náročnejších zákazníkov. Dizajn série 62 sa v priebehu rokov pomerne výrazne menil, pričom ani verzia z roku 1955, ktorú vlastnil Hefner, nebola poslednou. Po nej nasledovala ešte posledná piata generácia. Vozidlo je typické robustnosťou, vyšperkovaným dizajnom prednej časti a kruhovými svetlometmi.

1974 Cadillac Fleetwood

Spektakulárna limuzína od Cadillacu bola v 70. rokoch asi tým najlepším, čo vtedajší trh ponúkal (ak neberieme do úvahy nemecké Mercedesy a BMW, britské Bentley a Rolls-Royce a mnohé iné neamerické značky). Fleetwood sa dnes predstavuje ako koncept automobilu, ktorým by chcela značka Cadillac upozorniť na svoje technologické a dizajnérske zručnosti.

Predĺžený ružový Hummer

Tento automobil už nepatril priamo Hefnerovi, ale Playboyu. Tieto dva pojmy sú tak previazené, že tvoria jedno. Ružový Hummer s exkluzívnym vybavením interiéru poskytoval priestor pre plnohodnotný večierok, ktorým si pasažieri mohli krátiť čas cestou do klubu.

Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo sa vyrába od roku 2003 a podľa dostupných informácií patrí k zbierke automobilov slávneho mediálneho revolucionára v župane. Superšport s pohonom všetkých štyroch kolies, hliníkovou konštrukciou, hmotnosťou 1430 kg, 10-valcovým motorom s objemom 4961 cm3, výkonom 365 kW a maximálnou rýchlosťou 309 km/h je pre talianske Lamborghini vydareným projektom. Pre modelový rok 2006 prišla automobilka s mnohými technickými zmenami, výkon motora bol zvýšený na 382 kW.






Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »