Fabia a Sandero so 4×4 a 400 koňmi? Nové vynálezy od Bosch a GKN Driveline možno zmenia svet.
Hybridné štvorkolky budú dostupnejšie aj vďaka novej technike od Nemcov a Britov.
Vydané Text: Erik Stríž
Spoločným menovateľom technológií od Boschu a GKN Driveline je, ako firmy tvrdia, jednoduchosť použitia ich inovácií. Vraj sú určené pre všetky automobily. Mohli by sme teda uvažovať nad elektrickou Fabiou s pohonom všetkých štyroch? V praxi určite nie, ale v teoretickej rovine by to snáď možné bolo.
Plus 408 koní na počkanie
Bosch eAxle (resp. eAchse) je inovatívny pohonný systém, ktorý v jednom relatívne kompaktnom vyhotovení obsahuje elektrický motor, prevodovku a tiež počítač, ktorý sa stará o riadenie pohonu. Modul eAxle je určený ako doplnok ku konvenčnému spaľovaciemu motoru, pričom teoreticky vie celkový výkon automobilu doplniť o ďalších až 408 konských síl (variabilita je 50 – 300 kW). Aj keby bola pravda iba polovica, stále by to bola revolúcia v autopriemysle.eAxle (v preklade niečo ako eNáprava) sa montuje priamo na nápravy už existujúceho automobilu, je k nemu potrebné pripojiť samostatnú trakčnú batériu. Samozrejme, nie je to iba o uložení do nejakého voľného priestoru a o priskrutkovaní, pre automobilky však môže novinka od Boschu pomôcť napĺňať predstavy Európskej únie o znižovaní priemernej spotreby a emisií osobných automobilov.
Štvorkolka z každého auta
Podobnú techniku ako Bosch predstavila aj britská spoločnosť GKN Driveline a jej technológia eTwinsterX. Táto firma sa, mimochodom, v minulosti podieľala na vývoji špičkových automobilov Porsche 918 Spyder a BMW i8, takže o jej skúsenostiach na poli autopriemyslu nemožno špekulovať.Systém od GKN Driveline je podľa slov výrobcu možné namontovať na akýkoľvek automobil, počnúc kompaktnými vozidlami až po SUV. Zariadenie sa namontuje na zadnú nápravu, čím aj automobilu s predným pohonom dopraje 4×4, trebárs aj takej Fabii či Yarisu.
Výrobca nezverejnil údaje o výkone jeho pohonného systému, upozornil iba na možnosť škálovania krútiaceho momentu tak, aby vyhovovala konkrétnemu typu automobilu. Rovnako ako pri riešení od Bosch aj v prípade eTwinsterX nebude montáž vecou niekoľkých minút v garáži. Tieto nové technológie majú potenciál podporiť rozvoj elektromobility, plug-in hybridov a hybridov a podieľať sa na znižovaní ich cien.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia