BMW M760Li xDrive – Vzácny druh

Klasický motor V12 je dnes v limuzínach vzácnosťou. Momentálne ho v Európe neponúka Mercedes v triede S, Audi používa v A8 svoje originálne technické riešenie 12-valca spojeného z dvoch 6-valcov. Preto sme k BMW s magickým označením V12 pristupovali s primeraným rešpektom.
Vydané  Text: 
Pozerať sa na auto s dĺžkou 5,2 metra a s rázvorom 3,2 metra znamená, že sa cítite ako na tenise. Celé auto sa vám do zorného poľa takmer ani nezmestí, očami teda miháte spredu dozadu. Keď si uvedomíte, že na veku batožinového priestoru nevidíte celé označenie BMW M760Li xDrive, ale iba hrdé V12, pochopíte, že niekedy stačí aj málo, aby povedalo veľa. Klenot v podobe dvoma turbami prepĺňaného 12-valca sa ukrýva pod nekonečne dlhou prednou kapotou, jeho výkon 448 kW (610 k) a krútiaci moment drvivých 800 Nm smeruje na všetky štyri kolesá. Na to slúži už tradične vynikajúca 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá radí tak hladko, že sa cítite ako v električke. Motor zrýchľuje, výkon a rýchlosť stúpajú, za oknami ubieha krajina čoraz rýchlejšie a vy máte pocit, akoby auto ani neradilo.


Stačí prepnúť do športového režimu a charakter vozidla sa zmení. O radení zrazu viete, ale je také, ako si predstavujete. Ostré, rýchle a presné. Že zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy? Že v limuzíne, do ktorej by ste v pohode posadili prezidenta krajiny alebo najväčšieho priemyselného magnáta v krajine? S tým zrýchlením porazíte BMW M6 a môžete pokojne konkurovať Porsche 911 Carrera 4 GTS! Dynamické zrýchlenie pri predbiehaní je také mohutné, že kým si na to zvyknete, musíte sa poriadne držať volantu. Auto zatáča ako prilepené k vozovke, aj keď sa k nemu nesprávate úplne ukážkovo. Vtedy si riadiace jednotky vymenia zopár nespokojných núl a jednotiek, ale spravia všetko pre to, aby vozidlo zostalo na vozovke a v smere, ktorý naznačuje volant.


Podľa toho to vyzerá, že ide o auto pre vodiča, ktorý presne vie, ako využiť výkon, adaptívne tlmiče či aktívne natáčanie zadnej nápravy. Nebudeme tvrdiť, že BMW M760 je s pohotovostnou hmotnosťou 2,2 tony obratným atlétom. Zvláda však veľa a vie svoje kilá maskovať. Dajte ho na diaľnicu a pri 130 km/h sa budete doslova nudiť. Motor sa pokojne prevaľuje pri 1 700 ot./min., z nádrže si usrkáva skromných 10 l/100 km a v kabíne je úplné ticho. Asi také, že šéf vozidla, ktorý sedí na pravom zadnom sedadle, počuje, ako mu unikajú bublinky z vychladeného šampanského. Na palube sa totiž nachádza aj chladnička. Tá síce zmenšuje objem batožinového priestoru, ale povedzme si otvorene. Kúpite si to auto pre objem kufra alebo preto, že má chladničku? Chladnička vyhráva, vedel som to!


Keď sme už pri zadných sedadlách – to najlepšie je vpravo, to je úplne jasné. Napríklad aj preto, že môžete jedným dotykom odsunúť sedadlo predného spolujazdca úplne dopredu, preklopiť jeho operadlo a vyklopiť stolček na vyloženie nôh. Pri limuzíne s predĺženým rázvorom je miesta toľko, že by ste museli merať 2,5 metra, aby ste sa necítili komfortne. V tomto prípade sa komfort nemeria centimetrami priestoru pred kolenami.


Čím teda? Dokonalým špičkovým spracovaním koženého čalúnenia na sedadlách a alkantarou na strope? To od auta za cenu rodinného domu očakávame. Malým tabletom, ktorým ovládate nastavenia všetkého, na čo si spomeniete? Možno. Dvoma samostatnými sedadlami s možnosťou nastavenia a s masážou? Dajme tomu, aj keď tie už nie sú takým zázrakom. Klimatizáciou pre každého pasažiera? Hľadajme ďalej. Dvoma samostatnými obrazovkami, ktoré prehrajú, čo len chcete – od hudby cez filmy až po aktuálne údaje o ceste? Dajme tomu. Pripojením na internet? Možno. Za luxus však považujeme to, že zadné sedadlá poskytujú okrem masáže aj možnosť rozcvičenia ramien, drieku a chrbta. Nevystúpite z auta ako Stallone či Schwarzenegger, ale pri dlhej ceste sa trup určite poteší.


Pár dní s technologickou špičkou a so skvostom pod prednou kapotou nás presvedčilo, že klasické limuzíny, ktoré rozmaznávajú všetkých na palube, stále majú svoj zmysel a svoje opodstatnenie. Ak vám ide o pohodlie človeka na zadnom sedadle a o to, aby aj šofér mal svoj komfort na dlhých trasách, nie je čo riešiť. A či sa rozhodnúť pre benzínový 12-valec? Pri pohľade na výkon, hmotnosť a množstvo elektrospotrebičov, považujeme aj jeho 12,5-litrový apetít najkvalitnejšieho benzínu za primeraný, možno až skromný. Áno, 3-litrovému naftovému 6-valcu postačí polovica. Ale tie emócie, nadšenie, kultúru chodu a ticho na palube z neho nikdy nedostanete. O výnimočnosti ani nehovoriac.

TECHNICKÉ ÚDAJE


Motor: preplň. benzínový V12, 6 592 cm³
Výkon: 448 kW (610 k) pri 5 500 – 6 500 ot./min.
Krútiaci moment: 800 Nm pri 1 550 – 5 000 ot.
/min. Pohon a podvozok: 8-st. aut. prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu dvojité trojuholníkové ramená, vzadu multilink. Brzdy vpredu aj vzadu kotúčové s vnútorným chladením.
Batožinový priestor: 515 dm³
Rozmery: 5 238 × 1 902 × 1 485 mm, rázvor 3 210 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 2 255/2 840 kg, objem nádrže 78 l.
Najvyššia rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,7 s 
Spotreba: 18,4/9,6/12,8 l/100 km
Emisie CO₂: 294 g/km
Cena/testované vozidlo: 174 200 €/209 148 €
Konkurenti: Audi A8, Mercedes S, Lexus LS




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia