Mercedes-AMG Project ONE je oficiálne vonku + fotografie naživo

Jeden kus za vyše 2,2 milióna eur sa dodá aj na Slovensko!
Vydané  Text: 
Monopost F1, ktorý môžete jazdiť na bežných cestách s osadeným EVČ. To je hyperšport Mercedes-AMG Project ONE, na ktorý sme tak dlho čakali a ktorého dizajn môžeme obdivovať až teraz.

Sklamal vás jeho dizajn alebo naopak oslovil? U nás sú reakcie zmiešané, pretože na prvých fotografiách tento automobil pre najnáročnejších vyzerá neskutočne, futuristicky, akoby dizajnéri predbehli dobu o niekoľko desaťročí. Kontroverzný vzhľad je pritom jeden z najdôležitejších faktorov, ktoré sa budú podieľať na rozširovaní povedomia o tomto modeli.

Mercedes-AMG Project ONE je vonku už aj oficiálne, niekoľko mesiacov dozadu sme pritom podrobnejšie čítali o tom, aké bude obsahovať motory. A že to nie je iba taký obyčajný technický údaj, svedčí už len skutočnosť, že ich bude dovedna päť.



Hyperšportový automobil Project One je šialený kúsok najvyspelejšej automobilovej techniky. Očakávalo sa pritom, že ho budú vyrábať v stovkách a k prvým zámožným zákazníkom sa dostane v roku 2020. Dnes sme ho videli prvýkrát naživo na autosalóne vo Frakfurte nad Mohanom.

Mercedes-AMG Project One je zbierka superlatívov a fantastických technických parametrov zabalených do karosérie z uhlíkových vlákien. Veď posúďte sami:
• 5 motorov, z toho 4 elektrické;
• hlavný motor z monopostu F1 má v kľude 2000 otáčok za minútu;
• vytočiť sa dokáže až na 11000 otáčok za minútu;
• termálna účinnosť dosahuje 43 percent;
• 1,6-litrový zdvihový objem posiela na kolesá 723 konských síl;
• iba turbo poháňa vlastný motor s výkonom 109 koní;


Technológie z monopostov F1 v priebehu rokov prenikli aj do civilného sveta, kde sa postarali predovšetkým o zvyšovanie efektívnosti motorov. Samotné motory však pre civilné použitie vhodné nie sú, pretože tie jednoducho nemajú kde využiť ich obrovský potenciál.

Aj napriek tomu sa Mercedes rozhodol, že pod hlavičkou AMG do roku 2020 vyrobí a predá také modely, ktoré takýto motor obsahovať budú. Project One je odvážne a technicky špičkové vozidlo, ktorého cena sa už dnes uvádza v miliónoch. Presne 2,25 milióna eur za jeden kus je čiastka, ktorá prekvapuje aj v prípade, že je pod kapotou motor, ktorý v roku 2015 doviedol Lewisa Hamiltona na piedestál víťaza. Mimochodom, práve tento slávny pretekár vo Frankfurte doviedol nový automobil pred fotoaparáty novinárov.



2000 na voľnobeh

Je celkom jasné, že Mercedes-AMG musel pre potreby „civilného hyperšportu“ (ak niečo také vôbec existuje) motor aspoň trocha upraviť. Je nereálne, aby sa vytáčal až do 16-tisíc otáčok za minútu, ako to robia monoposty. Aj napriek tomu sú údaje k spaľovaciemu motoru Project One pôsobivé: výkon 723 koní pri 1,6-litrovom objeme je niečo skvelé, voľnobeh má 2-tisíc otáčok za minútu a dokáže sa vytočiť až do 11-tisíc. Dá sa to využiť na normálnych cestách? Celkom určite nie, s týmito vozidlami sa bude jazdiť po motoristických okruhoch, keď si to majitelia nových mercedesov zaplatia. Ale bude mať normálne EVČ a legislatívne ním bude možné jazdiť hoci aj po ceste medzi Podunajskými Biskupicami a Rovinkou a po starej seneckej 🙂

Automobil je postavený na pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2 s rozmermi 285/35 R19 vpredu a 335/30 R20 vzadu, predná náprava je výškovo nastaviteľná.

Zvyčajná životnosť motora z monopostu F1 je iba okolo 50-tisíc kilometrov. Sme teda veľmi zvedaví, ako sa Mercedes-AMG popasovalo s týmto obmedzením. Výrobca zatiaľ vyslovil tvrdenie, že garantuje životnosť minimálne 50-tisíc kilometrov.

5 motorov, hlavný iba 1,6-litrový

V Project One bude pracovať celkovo päť motorov, z toho štyri elektrické. Hlavný bude 1,6-litrový spaľovací, turbo má vlastný s výkonom 109 konských síl, na kľukovom hriadeli je samostatný elektromotor a potom sú tu ešte dva ďalšie 163-koňové pre pohon a rekuperáciu prednej nápravy. Aj v obyčajných autách máme viac motorov, ak by sme brali do úvahy všetky tie malé elektromotory pre ovládanie okien, automatickej parkovacej brzdy a podobne, ale tie z Project One sú natoľko silné, že každý z nich by vedel poháňať celé auto.

Preplňovaný šesťvalec s výkonom 529 kW / 720 koní a kubatúrou iba 1,6 litra sa dokáže vytočiť do šialených otáčok, avšak nie tak vysokých, aby sa vyrovnal štandardným monopostom F1: tie točia až na 11-tisíc!

Druhý elektromotor poháňa prekvapivo výlučne turbo. Výkon tohto doplnkového elektrického motora je až 80 kW / 109 koní a zaujímavosťou je, že pracuje nezávisle od hlavného spaľovacieho motora. Skrátka, turbo sa vytáča aj vtedy, keď spaľovací motor točí nízko a nepotrebuje pomáhať.



Interiér bez luxusu

Ak boli doteraz všetky Mercedes-Benzy a Mercedes-AMG typické luxusným prevedením interiéru, v prípade tohto hyperšportu išiel komfort do úzadia a do popredia vystúpila funkčnosť.

Interiér Project One nie je ani interiér, ako skôr kokpit s hranatým volantom, neuveriteľne nízkymi sedadlami položenými na podlahe, bez výduchov klimatizácie a bez komfortnej výbavy. Sú tu síce prítomné dva rozmerné farebné displeje v štýle postaveného tabletu, avšak počítame, že na ňom vodič dopravný servis vyhľadávať nebude.

Kokpit je ladený do kontrastných motívov čiernej a žltej s karbónovými textúrami.


Cena a dodanie

Šialené je, že už dnes má Mercedes všetky pripravované kusy rozpredané. Ročne ich plánuje vyrobiť 275 kusov a prvé z nich sa k svojim novým majiteľom dostanú v roku 2020. Mercedes začne s jeho výrobou už začiatkom 2018. Pôvodne malo ísť aj na Slovensko až 10 kusov, nakoniec sa finálna objednávka ustálila na jednom kuse. Pri cene cez 2 milióny eur je aj to prekvapivé.

Bude mať aj tento automobil po pár rokoch stočené kilometre, ako sme boli toho verejnými svedkami pri Bašternákovom Bugatti Veyron?






Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia