Pontiac Firebird 60. rokov experimentoval s otáčkomerom na kapote
Pontiac Firebird patrí medzi takzvané muscle cars. Verzia na fotografiách z prehliadky veteránov je prvá generácia, ktorá sa vyrábala v rokoch 1967 až 1969.
Vydané Text: Erik Stríž
Na prehliadke starých automobilov v Art Hoteli Kaštieľ v Tomášove (9.9.2017) som bol vo svojom živle, tieto staré vozidlá majú svoje nezameniteľné čaro a nakaziť sa láskou k nim je pomerne jednoduché. Niekdajší autodizajn bol iný, bol odvážnejší, menej sa dbalo na jeho funkčnosť, do popredia vystupovala estetika, neraz okázalosť a gýč – tým mám na mysli predovšetkým Chevrolety, ktoré to preháňali snáď v každom ohľade. Paradoxné je, že práve tieto vyčačkané Chevrolety pútali najviac pozornosti návštevníkov, hoci vedľa stáli skvosty automobilovej histórie, ako Rolls-Royce Wraith (1938), Alfa Romeo Spider 1300 (1969), Ford Model T (1917), BMW Isetta 300 (1953) alebo BMW 327 Cabriolet (1940). Budem o nich písať v samostatnom článku ešte tento týždeň.
Výstava veteránov Umenie a elegancia v Art Hoteli Kaštieľ v Tomášove 2017 (foto: Erik Stríž/redakcia)
Bokom od miesta diania bolo niekoľko automobilov, ktoré až tak veľa pozornosti nepútali – zrejme sa v čase môjho príchodu ešte nedostali do poradia. Išlo napríklad o ruskú verziu Fiatu 600 s názvom ZASTAVA, klasiký Trabant, Shelby Cobra na predaj, originálny Volkswagen Bus a tiež tento Pontiac Firebird 400 Sport Coupe, o ktorom píšem dnes.
Pontiac Firebird patrí medzi takzvané muscle cars. Verzia na fotografiách z Tomášova je prvá generácia, ktorá sa vyrábala v rokoch 1967 až 1969. Tento konkrétny model s modrou úpravou laku teda patrí medzi prvé Birebirdy vôbec, teda ešte predtým, ako prešli na nie celkom pekný dizajn prednej masky. Vyrábal sa ako 2-dverový hardtop a kabriolet a tento kus s číslom 400 na kapote obsiahol 6,6-litrový motor z Pontiacu GTO s výkonom 239 kW/325 koní. Základnou motorizáciou Firebirdu bol však radový 3,8-litrový šesťvalec s karburátorom.
Zaujímavosťou je, že tento kúsok bol vybavený otáčkomerom umiestneným na prednej kapote – teda mimo interiéru. Tento atypický prvok nebol v Pontiacoch štandardom, nepatril ani medzi bežne kupovanú výbavu. Takzvaný Hood Tac nebol veľmi praktický, ale bol to odvážny experiment, ktorý možno podnietil myšlienku, že pozerať sa pred seba je vždy lepšie, ako uhýbať pohľadom do prístrojovej dosky. Možno, že práve takto vznikla idea vyrobiť head-up displej. Tie sú však v interiéri, zatiaľ čo Hood Tac bol vonku.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia