Okázalé 80-ročné Hispano-Suiza ide do dražby, jeho hodnota šokuje
Očakáva sa, že nový majiteľ zaň zaplatí astronomickú cenu. Oveľa viac, ako by ste čakali.
Vydané Text: Erik Stríž
Niekomu sa to čoskoro pošťastí, potrebuje na to iba letieť do Spojených štátov a zaplatiť primerane veľa dolárov. A že ich bude potrebných naozaj veľa, o tom napovedá už len samotný fakt, že sa o aukciu tohto automobilu postaral prestížny aukčný dom RM Sotbeby’s. Za vozidlo s európskymi dokladmi aukčný dom očakáva niečo medzi 1,6 až 1,8 miliónmi amerických dolárov. Pekná sumička za auto, ktoré zrejme nový majiteľ aj tak bude iba skladovať v garáži. RM Sotheby’s má na stránke uvedené, že sa dražba odohrá 6. septembra 2017, teda dnes by sme už mali vedieť jej výsledok. Do tejto chvíle však o reálnej ponuke za vozidlo aukčný dom neinformoval.
Dražené Hispano má čierny lak, na fotografiách vyzerá byť vo výbornej technickej kondícii, má originálny motor a typický interiér 30. rokov. Dominuje mu veľký volant s tenkou obrúčou, jednotný farebný motív a lesklé chrómové doplnky. Páka prevodovky je nápadne dlhá, k ľavej ruke vodiča je vedená až od pedálov. Kabriolet má skladaciu strechu z plátna, masívne blatníky, pomaly sa zvažujúci líniu zadnej kapoty až k samému povrchu vozovky. Absurdne dlhá predná kapota evokuje staré lokomotívy a je typickým predstaviteľom vtedajšieho autodizajnu.
Neúspešná značka pre úspešných
Značka Hispano-Suiza nie je verejnosti tak dobre známa ako napríklad historické modely od BMW, Auto Union (Audi) či od Mercedesu. Môže za to skutočnosť, že táto značka je už dnes hudbou minulosti, formálne zanikla v roku 1968. Funguje síce aj dnes ako člen väčšej skupiny firiem, venuje sa výrobe komponentov pre letecký priemysel, ale časy jej prínosu pre automobilový svet sú dávno preč.Hispano-Suiza bol španielsky automobilový podnik, ktorý v priebehu 20. a 30. rokov vyrábal luxusné vozidlá pre náročnú klientelu. V roku 1898 ju založili Emilio de la Cuadra a Carlos Vellino, vtedy ešte s nezapamätateľným názvom Cía General de Coches y Automóviles E. La Cuadra S. en comandita. Po neúspechoch, konkurze a následnom znovuoživení výroby sa v roku 1902 firma premenovala na J. Castro Fabrica Hispano-Suiza de automoviles a započala sa tým éra jednej luxusnej značky. Hispano upozorňovalo na španielsky pôvod, Suiza pripomínala Švajčiarsko, ktoré bolo rodnou krajinou Marca Birkigta, ktorý ešte v roku 1899 začal pre prvú firmu s výrobou spaľovacieho motora. Ak uvádza Wikipédia, aj táto firma skončila neúspechom, až sa z nej napokon v roku 1904 stala Hispano-Suiza, Fabrica des automoviles S.A. a jej hlavným konštruktérom sa stal práve Birkigt.
Firma vyrábala automobily od roku 1904, počnúc modelom 10 CV, do roku 1943, v ktorom sa vyrábali posledné kusy modelovej série T60/T60 RL/T60. Posledným novým modelom automobilky bol práve K9 (1934 – 1937) so 6-valcovým motorom o objeme 5200 cm³. Ten dokonca vyhral prvé miesto v Grand Prix d’Honneur na L’Elegance Automobile v roku 1936.
Medzi ďalšie známe modely tohto výrobcu patria napríklad spektakulárny Hispano-Suiza H6B Million-Guiet Dual-Cowl Phæton (1924), Hispano-Suiza Typ T.68 (J12) či Hispano-Suiza Landaulet.
Ak sa vám názov Hispano-Suiza spája s českou Škodovkou a neviete prečo, vedzte, že sa vám to nezdá iba tak náhodou. V roku 1924 prebehla fúzia tejto španielskej automobilky s firmou Laurin & Klement a Škoda kúpila licenciu na výrobu modelu H6B, ktorý poznáme aj ako majestátnu a krásnu Škodu Hispano-Suiza.
Zdroje: RM Sotheby´s; Wikipedia
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia