Veľký návrat značky AVIA – tentokrát s českým kapitálom
Značku Avia poznáme všetci, ale menej známe je to, že patrila aj indickým a kórejským vlastníkom.
Vydané Text: Erik Stríž
Legendárna Avia sa vracia do hry s veľkými nákladnými automobilmi. Prvý z novej generácie sa bude vyrábať v továrni v Přelouci na Pardubicku a volá sa Avia Euro 6. Prvý kus už dokonca má svojho majiteľa, je ním firma Recycling z mesta Chotěboř.
Zaujímavosťou je, že kabíny nových Avií sa budú vyrábať až v Indii, avšak vo vlastnej fabrike. O lakovanie kabín sa potom postará značka Tatra a rámy dodá Karbox.
Celková hmotnosť Avia D Euro 6 predstavuje 12 ton, v ponuke sa objavia aj variácie 7.5 a 9 ton.
Avia novej generácie má už dnes objednávky na 90 kusov nákladných automobilov, pričom ich plánuje dodať do konca tohto roka. V priebehu budúceho roka sú potom plány odvážnejšie, automobilka hovorí o výrobe a dodávke až do 400 kusov vozidiel. Výroba v Přelouci má maximálnu kapacitu 1200 automobilov ročne, priestor na rast teda existuje.
Avia Euro 6 bude neskôr v predaji v niekoľkých ďalších úpravách s tým, že vedenie značky zvažuje aj varianty s pohonom všetkých štyroch kolies a tiež s motorom od iného výrobcu. Dnes Avia ponúkne tri motorizácie, konkrétne 150, 180 a 210, ktoré dodáva spoločnosť Cummins.
Pražská Avia prešla cez Južnú Kóreu aj Indiu
Značka nákladných automobilov Avia je s našimi cestami úzko spätá a mnohí možno ani netušia, že mala dlhší čas patrila zahraničným vlastníkom.Firma bola založená ešte v decembri roku 1919 v Prahe, teda 13 mesiacov od ukončenia prvej svetovej vojny, Vznikala teda v náročnom čase a prvé kroky robila v komplikovanej ekonomickej situácii, kedy staré politické zriadenia zanikali a nastolovali sa nové. Avia bola pôvodne opravovňou a výrobňou lietadiel a netypické je, že jej názov nie je priezviskom jej zakladateľa. Značku založili Pavel Beneš a Miroslav Hajn. Jedno z prvých lietadiel, ktoré spoločnosť vyrobila, bol dvojplošník Avia BH-3 z roku 1922.
V roku 1929 sa Avia zaradila pod koncern Škoda. Ešte v priebehu 20. a 30. rokov Avia vyrábala armádne a civilné lietadlá, disponovali pritom vlastnými konštrukciami, počas druhej svetovej vojny potom výroba obsiahla aj nemecké lietadlá značky Arado. Po vojne dokonca Avia vyrábala slávne nemecké lietadlá Messerschmit Bf 109G a v 50. rokoch pre zmenu ruské bojové lietadlá Iľjušin Il-10.
Na výrobu automobilov sa značka preorientovala až v roku 1963, pričom od 1968 s licenciou vyrábala nákladiaky od Renault-Saviem.
V roku 1995 sa Avia vymenila spod Škody a stala sa vlastníctvom juhokórejského Daewoo. S novými šéfmi sa premenoval aj modelový rad A na D, prevedený bol v roku 2000.
Historické vozidlá značky AVIA (foto: AVIA Motors na Facebooku)
Daewoo si značku Avia držalo 11 rokov, až kým ju predalo indickej firme Ashok Leyland. Prostredníctvom nej sa Avia dostala na ruský trh.
Zatiaľ poslednou zmenou vlastníctva Avie sa datuje apríl 2016. Práve vtedy sa pražská spoločnosť po dlhých desaťročiach vrátila do Česka, keďže ju kúpila firma Czechoslovak Group (CSG). Mimochodom, do tohto holdingu patrí aj vyššie zmienené firmy Karbox a Tatra.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia