Čína kupuje všetko. Aj Lotus bude patriť pod Geely.

Lotus už dnes patrí malajzijskému koncernu, najnovšie oň javí záujem Geely stojace aj za Volvom.
Vydané  Text: 


Automobilová značka Lotus má takú povesť, že jej modely patria k chlapčenským snom nejedného motoristu. O tom, že sa Lotus čiastočne formou kúpy akcií zaradí pod čínsky automobilový koncern Geely, sa píše už od apríla, avšak o podrobnostiach dohody medzi aktuálnym a potencionálnym budúcim vlastníkom značky sa viac nevedelo.



Značka Lotus dnes patrí malajzijskej spoločnosti Proton, ktorá vyrába vlastné automobily: napríklad kompaktný Iriz, malý sedan Era, väčší sedan Perdana alebo aj MPV-čko Exora. Keby sa tieto automobily predávali v našich končinách, mohli by sme ich porovnávať s niektorými Daciami, Škodovkami a možno aj s Fordami.

Od spoločnosti Proton plánuje čínsky koncern Geely odkúpiť 49,99 percenta verejne obchodovateľných akcií a až 51 percent akcií značky Lotus. V prípade Prototu by sa teda Geely stalo takmer polovičným a v prípade Lotusu dokonca väčšinovým vlastníkom.

Čínsky kapitál je, zdá sa, všemocný a má kapacity na to, aby akvizoval všetky automobilky sveta. Aby to bolo ešte o trocha komplikovanejšie, Proton vlastní ďalší malajzijský automobilový koncern DRB-Hicom. Vlastníctvo legendárneho Lotusu bude teda šikovným biznisom, v konečnom dôsledku však finančné injekcie môžu znamenať nielen lepší marketing, ale najmä kvalitnejšie automobily.



K dnešnému dňu sa v ponuke Lotusu nachádzajú modely Evora, Exige, Elise a špeciál 3-Eleven. Automobily sa vyznačujú orientáciou na výkon a športové jazdné vlastnosti, výrobca zdôrazňuje vysokú kvalitu používaných materiálov, nízku hmotnosť konštrukcií, špičkové riadenie a ručnú výrobu automobilov.

Čínskym peniazom podľahli aj Švédi, Briti a najnovšie Taliani

Iba pred niekoľkými dňami sme zverejnili medzi prvými správu o tom, že taliansko-americký Fiat Chrysler Automobiles zvažuje práve zaradenie sa pod veľké čínske krídla. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) je automobilový koncern, ktorý zastrešuje značky ako Fiat, Dodge, Ram, Jeep, Alfa Romeo, Ferrari, Maserati a Chrysler. Podobne ako Toyota, Daimler či Volkswagen je to veľký stroj na peniaze, hoci talianska divízia spoločnosti je paradoxne stratová. Aktuálne taliansko-americký koncern spravuje tisícky showroomov, má 162 tovární a 87 vývojových centier. Čínske peniaze sa však nemajú dotknúť všetkých značiek koncernu FCA. Napríklad Alfa Romeo, Ferrari a Maserati zostanú naďalej v pôvodných rukách, zmeny sa budú týkať Fiatu, Chrysleru, Dodge, Jeepu a Ramu.

Joint-venture, fúzie, akvizície a veľké odkupy akcií ďalekým východom nie sú výnimočné a zdá sa, že čínsky kapitál je dostatočne presvedčivým argumentom, ktorému riaditelia veľkých koncernov radi podľahnú. Ide o veľké peniaze, na ktoré európske a americké zdroje nestačia. Spomenieme napríklad joint-venture Chery Jaguar Land Rover, účasť značky Tata na Jaguar Land Rover a tiež Geely, ktoré stojí za Volvom.

Rysujúci sa obchod medzi FCA a Guangzhou Automobile Group (GAC), Zhejiang Geely, Dongfeng Motor Corporation či Great Wall Motor Company je reálnou víziou blízkej budúcnosti.



Zdroje: Lotus Cars; Fiat, Jeep aj Dodge zrejme prevezmú Číňania; Lotus kupujú Číňania; Proton Edar – oficiálna stránka;









Inzercia

Inzercia