3D tlač zmení svet áut, Nemci tlačia výbavu interiérov a tiež náhradné diely
VIDEO | Umožňuje výrobu špeciálnej výbavy prakticky na počkanie a šetrí peniaze všetkým zúčastneným: automobilke aj zákazníkovi.
Vydané Text: Erik Stríž
Nemecký automobilový koncern Daimler informoval o tom, ako využíva 3D tlač pri výrobe špeciálneho príslušenstva na objednávku a dokonca aj náhradných dielov vozidiel značiek Mercedes-Benz a Setra. Daimler Buses pritom využíva skúsenosti, ktoré s 3D tlačou nazbieral v priebehu štvrťstoročia. Za 25 rokov si firma vytvorila vlastné štandardy na kvalitu, pričom náklady spojené s výrobou náradia, s uskladnením dielov a s likvidáciou prebytkov materiálu sú nulové, ako uvádza.
Značka dnes technológiou 3D tlače vyrába až 780 konštrukčných dielov a minimálne ďalších 150 typov dielov sa testuje. Samozrejme, cieľom nie je iba finančná nenáročnosť výroby, ale aj kvalita dielov, ktorá musí dosahovať minimálne rovnakých úrovní ako pri konvenčnej výrobe.
Nemci využívajú 3D tlačiarne typu SLS (Selective Laser Sintering), ktoré sú vybavené laserom a využívajú princíp takzvaného selektívneho laserového spekania. „Pri tomto generatívnom vrstviacom postupe sa pomocou laseru z práškových polyamidových látok vrstva po vrstve vyrábajú trojrozmerné štruktúry vopred naprogramovaného 3D dielu.“ uvádza Daimler vo svojej oficiálnej správe.
Zaujímavosťou je, že do interiéru sa dá vyhotoviť prakticky akákoľvek doplnková výbava, dokonca aj v malosérii do 50 kusov. Pre zákazníkov, ktorí majú špecifické potreby, je to skoro ako dar z nebies, pretože ich vozidlá nemusia vybavovať produktmi tretích strán alebo si ich vyrábať in-house, jednoducho zadajú zakázku do Daimleru a ten všetko pripraví – značkovo a s vysokým štandardom kvality. Výrobca tvrdí, že od prvej myšlienky o konštruovaní, kalkulácii a vyhotovení až po dodanie prejde len pár dní. Tieto 3D modely sa pritom ukladajú do katalógov a pre ich opätovnú neskoršiu výrobu nie je potrebné nič iné, než pripraviť materiály a cez počítač spustiť 3D tlač.
Výhodné je aj to, že celý proces výroby prebieha iba v jednom kroku, bez potreby skladovania, montáže dielov a bez odpadu. Vyrobiť sa dajú aj pohyblivé súčiastky, napríklad pánty či svorky.
3D tlač sa v automobilovom priemysle udomácňuje a už dnes umožňuje takú vysokú kvalitu, že môže bez problémov konkurovať konvenčných výrobným metódam. Nevýhodou je zatiaľ iba to, že je časovo nákladná, samotná výroba jedného dielu môže trvať dlhšie – to sa však neberie do úvahy čas, ktorý by sa inak výrobca musel investovať do plánovania a prípravy celého výrobného procesu.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia