SERVIS
Ako odhaliť havarované auto ešte pred jeho kúpou? Ide to aj na parkovisku pri prvej obhliadke
Kontrola jazdeného vozidla musí byť detailná a podrobná. Iba tak sa vyhneme kúpe opraveného auta po havárii.
Opravené auto sa dá odhaliť aj na parkovisku, ešte predtým, než prídete do servisu.
Vydané Text: Redakcia (s)
Dôkladná previerka je povinnosťou, bez nej auto nekupujte. Opravené auto sa dá odhaliť aj na parkovisku, ešte predtým, než prídete do servisu. Preto po úvodnej kontrole základných identifikátorov pokračujeme v preverovaní jazdenky, tentoraz o čosi detailnejšie. Lebo pri každom, nielen jazdenom vozidle, na drobnostiach záleží. Prinášame zoznam indikátorov opravy po havárii.
Karoséria
Preverte jednotlivé dielce karosérie. Všímajte si lícovanie konkrétnych častí, nedokonalo napasované či nanovo lakované, alebo striekané partie svedčia o amatérskej oprave alebo o vážnejšej nehode. Tieto nezrovnalosti poľahky odhalíte aj voľným okom.
Lak
Skontrolujte farebné odtiene laku pod rôznym uhlom a pri rôznom svetle. Odtieň laku by mal byť rovnaký na celom povrchu auta. Znakom výmeny je aj podozrivo lesklý lak na starších autách, zvýšenú pozornosť musíte venovať najmä výrazne prelešteným autám, to je najčastejší trik maskovania opráv po havárii.
Podrobná vizuálna kontrola môže byť dobrá, ale profesionálny merací prístroj nenahradí. Nezostávajte preto len pri vizuálnom pozorovaní, hoci podrobnom. Nezabudnite merať aj hodnotu laku v okolí VIN.
Nepravidelnosti laku
Tu už musíte byť obozretní a pozrieť si povrch auta doslova pod lupou. Orientujte sa na najmä na spodnú časť karosérie.
Pomarančová kôra alebo nečistoty v laku a takzvané stekance na blatníkoch sú preto varovnými signálmi avizujúcimi opravu prelakovaním alebo tmelením. Zároveň znamenajú aj vyššiu náchylnosť na koróziu.
Korózia
Čo sa karosárskych dielcov týka, musíte vedieť, že náhradné dielce nie sú spravidla zinkované a tým sú náchylnejšie na koróziu. Takže začínajúca sa korózia je znakom výmeny dielcov, nemala by na aute s vekom do desať rokov čo hľadať. Výnimku tvoria azda iba dodávky, na ktorých sa hrdza ukazuje aj po menej ako desiatich rokoch, ich antikorózna ochrana je často oveľa slabšia.
Nosníky karosérie
Nosnú časť karosérie je potrebné preveriť aj zospodu, kde sa môžu ukázať známky po jej rovnaní na stolici, prípadne iné nedostatky, ako aj značná korózia, ktorá môže byť nebezpečná pre bezpečné jazdné vlastnosti auta.
Pozorne sledujte odspodu najmä protikorózny náter, ak nájdete pretreté či čerstvo natreté časti, je to signál opravy. Ak bolo treba túto časť auta opravovať, môžete si byť istí, že je opravené po ťažkej havárii.
Zvary
Opravu po ťažkej havárii odhalíte aj kontrolou zvarov. Kontrolujte najmä bodové zvary a zvary pri batožinovom priestore. Pomáha najmä porovnávanie ľavej a pravej strany. Prípadne si spomínané zvary pozrite na aute, o ktorom viete, že je v originálnom stave.
Geometria kolies
Opäť je to úkon, ktorý by mal byť pri kúpe jazdeného auta povinnosťou.
Kým opravené nosníky môžu byť motorom, prevodovka ostatnými časťami pohonu zakryté, nezrovnalosti nosníkov spoľahlivo odhalí geometria. Ak sú totiž uhly a odklony či zbiehavosť a rozbiehavosť mimo tolerancie. Svedčí to opäť o ťažkej havárii.
Okná
Okrem karosérie je potrebné skontrolovať aj okná a ich rok výroby. Pokiaľ vozidlo nebolo závažnejšie poškodené, rok výroby všetkých okien je rovnaký, prípadne sa nanajvýš líši o jeden rok. Akákoľvek väčšia odchýlka v tomto smere však poukazuje na iný ako pôvodný stav.
Problém na STK pre nálepky a fólie na aute: Záleží na tom, kde nálepky sú a čo na nich je