Rakúska automobilka Steyr spolupracovala aj s Ferdinandom Porschem
Vedeli ste, že aj Rakúsko malo svoju automobilku? Vyrábala krásne automobily pre smotánku v rokoch 1915 až 1959.
Vydané Text: Erik Stríž
Automobilka vyrobila modely ako Steyr 40, typ II (1920–1924) či typ VI (1922–1928), vrátane športovej verzie Klausen s hmotnosťou 2 a pol tony. Išlo o obrie vozidlá s pomerne jednoduchým dizajnom pripomínajúcim vlakový vagón. Vtedajšie automobily však boli zvyčajne veľmi podobné práve vlakom, len tie komíny na predných kapotách už nemali…
Steyr 40 vo verzii Kleinbus (Rakúsko) (zdroj: Wikimedia Commons)
Podľa dostupných informácií medzi vedením spoločnosti a Ledwinkom vznikal konflikt kvôli samotnej obchodnej stratégii a produktom – Ledwinka chcel cenovo dostupné autá s jednoduchou konštrukciou. Manažment mal predstavu o luxusných drahých automobiloch pre vyššie triedy spoločnosti, čo sa mu nakoniec vypomstilo.
Ledwinka sa po práci na vývoji automobilu v Steyre vrátil do Tatry aj so svojím dizajnom, ktorý neskôr inšpiroval vytvorenie prvého Volkswagenu Beetle (Type 1, 1938).
Vedenie Steyru si síce potom svoju chybu uvedomilo a Ledwinku si najalo aspoň ako konzultanta, pod jeho vzdialenou taktovkou vznikol automobil Type XII (1925) s 14/35 konskými silami.
Automobil mal klasický dizajn, ktorý sa v tých rokoch oceňoval a používal prakticky na celom svete. Typickým sa mu stali hranatá karoséria, dlhá úzka kapota, okrúhle svetlomety a masívne blatníky. Tento model bol v predaji v dvoch variantoch: v 5- a 4-miestnom prevedení tourer a ako 4-dverový saloon (sedan). Cenovo menej dostupný Steyr VII s dvojnásobnou cenou v porovnaní s modelom XII stál vo svojej dobe 1000 britských libier (originálnu cenu v Rakúsku a v miestnej mene sme nezistili), odviezol až sedem ľudí a poháňal ho motor s výkonom 23,8 konských síl. O málo lacnejší bol variant s prívlastkom Coupe de Ville.
Švédska novinová reklama na Steyr XII z roku 1928 a vpravo reálny záber pre porovnanie (zdroj: Wikimedia Commons)
Rakúska automobilka v rokoch 1926 a 1928 uviedla ďalšie nové modely, Steyr XX a XVI a zaujímavým v histórii automobilky je rok 1929, kedy sa k nej pridal Dr. Ferdinand Porsche, na autosalónoch v Paríži a na Olympii vtedy značka predstavila kabriolet s vysokou cenou ešte o polovicu presahujúcou hodnotu vyššie zmieneného typu XII. V tom čase už bola automobilka premenovaná na Steyr-Werke AG (1926) a neskôr spojená s Daimlerom a Puchom ako Steyr-Daimler-Puch AG.
Automobilka Steyr, podobne ako niekoľko ďalších, doplatila na dôsledky hospodárskej krízy. V roku 1929 vyrobila 5-tisíc kusov automobilov a 1000 nákladiakov, pričom o rok neskôr to bolo iba dvadsať dovedna.
Steyr XXX (1931) vo variante 30 Standard Convertible 4-door (zdroj: Wikimedia Commons)
Záchranou mala byť spolupráca s Porschem, ktorej výsledkom bol typ XXX (alebo často uvádzaný číslovkou 30), ktorého motor sa potom v roku 1936 použil aj v modeli 530. Automobilka ďalej uvádza do portfólia aj modely s názvami 100, 120, 220, 50, 55 a po druhej svetovej vojne aj Steyr 2000. Bol to posledným model automobilky pod vlastným názvom a s vlastnými technológiami, v roku 1959 sa vlastná výroba zastavila a firma začala prerábať automobily od Fiatu.
Hodnota zachovaných automobilov značky Steyr je vysoká. Napríklad minulý rok v auguste sa podľa liveauctioneers.com dražil s vyvolávacou cenou 120-tisíc amerických dolárov. Ale napríklad taký Steyr 220 Cabriolet (ročník 1939) bol v roku 2013 vydražený v Auctions America za pomerne priaznivých 60 500 amerických dolárov.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia