Potvrdené: Mazda bude vyrábať vznetové motory HCCI na benzín
Naftový motor na benzín? Výrobca týmto krokom sľubuje vyššiu efektivitu motorov a nižšie emisie.
Vydané Text: Erik Stríž

V praxi to znamená, že naftový motor budeme tankovať benzínom. Je to spojenie energetickej efektivity naftového motora s kultivovanosťou benzínového. Nie je pritom úplná novinka: v roku 2007 už takýto motor predstavil Mercedes pod názvom DiesOtto, rovnaký produkt skúšali v General Motors v spolupráci s Bosch a iba nedávno (2013) vývoj takéhoto motora oznámil Hyundai, potom však celý projekt označil za riskantný a pridrahý.
Motor s technológiou HCCI na benzín fungovať dokáže, na zapaľovanie nepoužíva iskru, ale kompresiu (tlak), ako je tomu v naftových motoroch. Vysoká účinnosť (podľa Mazdy o 20 až 30 percent vyššia) pochádza zo spaľovania zmesi vzduchu a paliva pri nižších teplotách, čo znižuje straty spôsobené produkciou tepla. Tento proces prináša oveľa menej emisií škodlivých plynov a teda aj nižšiu spotrebu paliva samotného.
HCCI znamená Homogeneous Charge Compression Ignition, teda homogenné kompresné zapaľovanie.
Uvedenie nového motora je súčasťou stratégie Sustainable Zoom-Zoom 2030, ktorou sa Mazda zaviazala dramaticky znížiť emisie škodlivých plynov svojich automobilov. Počnúc rokom 2019 automobilka začne s predajom elektrifikovaných automobilov a elektromobilov, do roku 2030 chce znížiť emisie CO2 na polovičnú úroveň oproti roku 2010 a do roku 2050 až o 90 percent.

Erik Stríž
Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk
LIFESTYLE / Nosiče bicyklov
Potrebujete odniesť aj 4 bicykle? Pre Thule EasyFold 3 žiadny problém
dlhodobý test / Škoda Superb Combi 1.5 TSI iV