Je v poriadku dohliadať na mechanika počas opravy auta? Krátky príbeh o naivite a podvode s montážou LPG

Je to večná dilema: dávať pozor na mechanikovu prácu a obťažovať ho tým, alebo mu dať voľné ruky a riskovať, že nespraví svoju prácu dobre?
Vydané  Text: 
Práca automechanika je krásna a otravná zároveň. Niektorí dokonca s humorom konštatujú, že je to hotové prekliatie, pretože sa za nimi neustále vracajú rovnakí ľudia so stále s novými, ale pritom známymi problémami tvrdiac, že ich spôsobili práve mechanici svojou neprofesionalitou. Alebo dokonca, že zámerne poškodzujú súčiastky, aby si spravili nový kšeft. Znie to úsmevne a aj by to bolo vtipné, keby to neodrážalo realitu niektorých slovenských garážových autoservisov. Sú mechanici a mechanici. A sú zákazníci a zákazníci. Niektorí robia svoju prácu odborne, iní na kvalitu kašlú, niektorí svojim mechanikom veria a iní hľadajú zámienky, aby sa mohli neustále sťažovať. V solídnych servisoch máte ako zákazník možnosť využívať počas opravy svojho auta niektoré benefity, napríklad vypiť si kávičku, pripojiť sa na Wi-Fi alebo čítať časopisy, eventuálne mať cez okno výhľad na vaše vozidlo. Nedajú sa využiť vždy, ale keď ste dali do servisu iba vymeniť pneumatiky, skontrolovať geometriu alebo opraviť menšiu závadu, je to v poriadku. Keď však do servisu prídete s tým, že je potrebné vymeniť remenicu kľukového hriadeľa, opraviť či vymeniť turbo alebo spraviť nápravu, strávili by ste v garáži veľa času kontrolovaním mechanika a čakaním na chvíľu, keď sa môže vozidlu venovať. Je to piplavá, odborná a špinavá práca, ktorú musí mechanik vykonať a práve vtedy sa za neho postaví vážne sa tváriaci majiteľ auta a začne sa pýtať stupídne otázky, špekulovať a dokonca navrhovať vlastné riešenia problému. Možno sú mechanici, ktorí radi pri práci diskutujú, sme si však istí, že ich často nestretnete. Človek zvyčajne potrebuje k práci kľud, aby sa mohol sústrediť a venovať poruche dostatočnú pozornosť.

Je to dôvere

Dôvod, prečo niektorí zákazníci takto obťažujú svojich mechanikov, spočíva v ich nedôverčivosti. Skrátka sa boja, častokrát právom na základe vlastnej predchádzajúcej skúsenosti, že ich mechanik oklame a nepoužije značkovú súčiastku, nespraví všetky potrebné úkony alebo dokonca zámerne poškodí niečo iné, s čím by sa mohol zákazník opäť vrátiť a platiť ďalšie peniaze. Smutné je, že to takto občas funguje aj v skutočnosti. Osobne mám skúsenosť s tým, že pred rokmi kamarátke pri prestavbe na LPG namontovali namiesto talianskej techniky nejakú poľskú, samozrejme bez bločku a akýchkoľvek záruk. Skrátka vedeli, že sa kamarátka nevyzná. Problém bol odhalený až pri následnej technickej kontrole, kedy pracovník zistil, že výbava vozidla sa nezhoduje s tým, čo má zapísané v papieroch. Pri každej novej technickej kontrole tak musela jazdiť k rovnakému garážistovi-podvodníkovi z okraja Rače, aby kontrolami vôbec prešla. Keď som na požiadanie známej prišiel do servisu spraviť divadlo pred ostatnými zákazníkmi, svoju stranu obhájili cynickým tvrdením, že nemá žiadny doklad o tom, čo si objednala, koľko zaplatila a či vôbec. Mali pravdu, známa doplatila na svoju naivitu a na to, že si nemohla dovoliť zaplatiť solídnemu mechanikovi. Správne je robiť prácu dobre a kvalitne a správne je nechať túto prácu na odborníkov, o ktorých kvalitách nie sú spory. Ak teraz svojmu mechanikovi nedôverujete, vymeňte ho za iného alebo choďte do autorizovaného servisu. Určite si však veďte riadnu evidenciu opráv a úprav svojho vozidla, ktorú oceníte nielen pri ďalšom predaji svojho auta, ale aj v prípade, že s odstupom času odhalíte šlendiansku prácu.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia