BMW Isetta: Ikonický veterán s jednovalcom a 3-litrovou spotrebou

Dnes by sme ho ani nemali kam zaradiť, také bolo toto auto z 50. rokov malé. S tromi kolesami by sme ho navyše považovali viac za motorku s kokpitom, než za plnohodnotné auto.
Vydané  Text: 
Povojnové obdobie vývoju nových automobilov veľmi neprialo, pretože automobilky sa museli v pomerne krátkej dobe preorientovať z výroby pre armádu na civilnú, pričom viaceré ani len nedostali zaplatené za svoju predchádzajúcu prácu v dôsledku turbulentných politických zmien a revolúcií. Po roku 1945 nových modelov vozidiel vzniklo iba veľmi málo, vieme iba o ôsmich: **Armstrong Siddeley Lancaster, Dodge Power Wagon, Humber Hawk, M.R., Malaxa, Riley RMA, NSB Class 66 a Class 88**.

Pád Berlínskeho múru si BMW pripomína emotívnou reklamou na BMW Isetta

9. novembra 2019 to bude už presne 30 rokov od pádu Berlínskeho múru, ktorý Nemecko rozdeľoval na západ a východ. BMW pri tejto príležitosti uviedlo krátky príbeh v hlavnej úlohe s BMW Isetta.

Až v 50. rokoch sa automobilky mohli činiť viac, keďže vznikal dopyt po nových modeloch a ľudia sa spamätávali z vojny. Trh začal vyžadovať malé nenáročné automobily s nízkymi prevádzkovými nákladmi a priamou reakciou na túto požiadavku bolo malé auto s názvom Iso. Talianske ultrakompaktné vozidlo bolo natoľko pútavé a žiadané, že licenciu na jeho rebrandovanie si zadovážili aj veľké významné automobilky vrátane BMW. Iso sa pod odlišnými názvami predávalo v Nemecku, Francúzsku, Veľkej Británii, Španielsku, Belgicku a tiež v Brazílii. Pod záštitou nemeckého automobilového koncernu sa Iso v roku 1955 premenovalo na Isetta. Celkovo sa týchto vozidiel predalo viac ako 160-tisíc kusov, čo je na 50. roky veľmi zaujímavá obchodná bilancia.
BMW Isetta malo veľmi neštandardné rozmery aj proporcie. **Motor mal iba jediný valec**, s výkonom 13 konských síl však na pohon malého ľahkého stroja stačil. Spotreba benzínu dosahovala krásne iba 3 litre na sto kilometrov jazdy, maximálna rýchlosť dosahovala 85 km/h. Typickým prvkom vozidiel Iso/Isetta je **nástup do interiéru spredu**. Dvere sú zakomponované do prednej kapoty, takže pri nastupovaní do vozidla zavadzali volant a pedále. Tento nedostatok bol však pre malé auto tak charakteristický, že ho dizajnéri neodstránili. **Pasažieri na zadných sedadlách** mali k dispozícii plnohodnotné bočné dvere. V roku 1956, teda rok po osvojení modelu, sa BMW rozhodlo osloviť aj bonitnú klientelu a predstavilo Isetta **Moto Coupe DeLuxe**. Tento deluxe model mal ako doplnok **sťahovacie okná** a dnu sa vošli až štyria ľudia (samozrejme, museli byť útlejší).

### Nástupca Pokračovateľom Isetty bol od roku 1957 model **BMW 600**, ktorý spravil z trojkolesového autíčka s motorom z motorky plnohodnotné štvorkolesové auto mimoriadne malých rozmerov pre štyroch pasažierov vrátane vodiča.

Pád Berlínskeho múru si BMW pripomína emotívnou reklamou na BMW Isetta

9. novembra 2019 to bude už presne 30 rokov od pádu Berlínskeho múru, ktorý Nemecko rozdeľoval na západ a východ. BMW pri tejto príležitosti uviedlo krátky príbeh v hlavnej úlohe s BMW Isetta.

Inzercia

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia