Peugeot 3008 Allure 1.6 – Titul má právom
Koncom minulého roka sme otestovali najvýkonnejšiu a zároveň najdrahšiu verziu Peugeota 3008 GT. Teraz prišla na rad slabšia a cenovo výhodnejšia verzia s dieselovým motorom. Aký zanechala dojem?
Vydané Text: František Bizoň
Podobne ako predchodca, aj teraz účinkuje 3008ka bez pohonu všetkých kolies, ale nechýba jej adaptívna elektronika Grip Control. Otočný ovládač pred radiacou pákou šesťstupňovej manuálnej prevodovky ponúka päť možností. Režim Snow pre jazdu na snehu sme už nevyužili, ale „hrali“ sme sa s režimom pre jazdu v blate a v piesku. Elektronika veľmi ochotne regulovala prenos krútiaceho momentu podľa podkladu pod prednými kolesami. Do istej miery dokonca nahrádza funkciu samosvorného diferenciálu a jazda na prašnej poľnej ceste bola zábavná. Auto pekne držalo stopu, reagovalo na volant a nemalo tendenciu bezhlavo sa kĺzať v prachu von zo zákruty.
Zábavu nám sprostredkoval najslabší z trojice dieselových motorov určených pre 3008, štvorvalec BlueHDi s objemom 1,6 litra a výkonom 120 koní. V porovnaní s dvojlitovými agregátmi BlueHDi so silou 150, resp. 180 koní by sa mohla zdať absencia 30 či 60 koní výrazná, ale v teste sme to nevnímali ako hendikep. Náš motor totiž disponuje najvyšším krútiacim momentom 300 Nm, čo pre pohon auta s hmotnosťou 1 496 kg určite stačí. Inak celohliníkový motor 1,6 je o metrák ľahší ako dvojliter, ktorý má krútiaci moment 370 Nm, resp. 400 Nm. Ani cenový rozdiel nie je zanedbateľný. Testovaná verzia 1.6 BlueHDi Allure je v základnom vyhotovení o 2 300 eur výhodnejšia ako 2.0 BlueHDi (150 k). Najvyššia verzia GT, jediná s motorom 2.0 BlueHDi (180 k), je drahšia dokonca o 9 400 eur.
Neriešme ďalej výkon motora, potešme sa z vecí, ktoré sú dôležité pre bežného vodiča a jeho rodinu. Posed na sedadlách čalúnených kombináciou kože a pevnej látky v decentných odtieňoch sivej bol komfortný. Ovládanie základných funkcií v štýle klaviatúry je elegantné a praktické. Panoramatická otváracia strecha dáva priestrannému interiéru ďalší rozmer a úžasný pocit voľnosti. A baliť sa do kufra so základným objemom 520 litrov je príjemnou povinnosťou. Elektricky sa dovysoka otvoria piate dvere, zadné operadlá sa sklápajú oddelene a ešte je za lakťovou opierkou otvor na dlhé predmety. Na záver ešte raz, „slabý“ motor na 100 km pýtal priemerne 5,2 litra nafty. Čo viac má žiadať človek od dobrého auta s imidžovým dizajnom?
TECHNICKÉ ÚDAJE
PEUGEOT 3008 1.6 BlueHDi ALLUREMotor preplň. naftový R4, 1 560 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 3 500 ot./min.
Krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot./min.
Pohon a podvozok: Šesťstupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu nezávislé zavesenie McPherson so stabilizátorom, vzadu vlečné ramená. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 225/55 R 18.
Batožinový priestor 520 / 1 482 dm3
Rozmery: 4 447 × 1 841 × 1 624 mm, rázvor 2 675 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 496 / 1 970 kg, objem nádrže 53 l.
Najvyššia rýchlosť 189 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 11,2 s
Spotreba 4,9/3,9/4,3 l/100 km
Emisie CO2 111 g/km
Cena/testované vozidlo 25 490 € / 29 690 €
Konkurenti: VW Tiguan, Kia Sportage, BMW X1