Elektrická Kia Soul ponúkne lepší dojazd, nie však zázračný.

Na trh príde už koncom tohto roka.
Vydané  Text: 

Nemali sme už predsa všetci jazdiť na elektromobiloch? „Už o pár rokov!“ počúvame pri každom predstavení nejakého revolučného auta na elektrický prúd. Aj keď je výroba takého auta konštrukčne jednoduchšia, v pozadí môžeme vidieť hneď niekoľko problémov. Ekologická alternatíva sa určite nepáči ropným magnátom ani servisom, keďže samotný elektromotor má len jedinú pohyblivú časť – rotor. Otázna je tiež pripravenosť energetickej siete a infraštruktúry. Ani vám by sa určite nechcelo každý večer zhadzovať predlžovačku z tretieho poschodia, na ktorú si môžete zavesiť tak akurát čerstvo vypraté spodné prádlo. No a posledným, asi najzásadnejším problémom, sú batérie.


Vyrobiť bezpečnú, cenovo dostupnú a kapacitne objemnú batériu nie je jednoduché. Koniec koncov sa nad tým trápili aj začiatkom minulého storočia, kedy boli elektromobily rozšíreným dopravným prostriedkom a za ich koncom stál práve malý dojazd. Je preto veľmi príjemné vedieť, že sa do predaja dostávajú autá so stále väčšou kapacitou. Takým elektromobilom je aj nová Kia Soul EV, ktorej dojazd sa predĺžil z necelých 200 na 250 kilometrov. Otázkou je, ako veľmi sa toto číslo zmení po zapnutí klimatizácie či infotaimentu. Systém s dotykovou obrazovkou ponúkne funkcie Android Auto™ aj Apple CarPlay™ ako súčasť štandardnej výbavy. Tento systém podporuje úplné hlasové ovládanie a umožňuje používateľom bezdrôtovo prehrávať ich obľúbenú hudbu alebo audioknihy, bezpečne a jednoducho telefonovať, prípadne pristupovať k funkciám navigácie prostredníctvom máp Google alebo Apple. Obávame sa však veľkých nárokov na energiu. Tieto systémy pritom mohli byť napájané aj z alternatívneho zdroja, napríklad solárnym panelom. Kia nevyužila priestor strechy, na ktorú by sa fotovoltaický panel hodil určite viac, než súčasný plech. Ten nevkusným lisovaním pripomína nákladnú verziu Dacie Logan MCV.


Zvedavý som aj na nárazové testy. Batériové články môžu byť po narušení horľavé a reťazovou reakciou sa plamene šíria relatívne rýchlo. To sa stalo pred niekoľkými mesiacmi, keď v Tesle zhoreli dvaja ľudia. Šťastie mal aj Richard Hammond, ktorému sa podarilo po nehode z elektromobilu vyliezť skôr, než celé auto zhorelo do tla. Neberte to ako útok na elektromobilitu, osobne som veľkým fanúšikom alternatívnych zdrojov. Elektromobily však nie sú plnohodnotné a každý záujemca by si toho mal byť vedomý.
Na záver už len niečo na zamyslenie. Prečo sa Toyota, po 20tich rokoch plných Priusov a plug-in hybridných riešení, upriamila na palivové články a vodík? Niečo na tom asi bude.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia