Pozor na podtáčanie naftových motorov, ničí sa dvojhmotový zotrvačník za stovky eur
Nízke otáčky a „skapínanie“ pri rozbiehaní naftovému motoru naozaj škodia.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Každý majiteľ staršieho auta s naftovým motorom pocítil, aké to je, keď autom začne nápadne triasť a z motorového priestoru vychádzajú nepríjemné pravidelné zvuky, ktoré by inak znieť nemali. Jedným z pomerne častých problémov naftových motorov je poškodenie dvojhmotového zotrvačníka. Je to súčiastka, ktorú začalo v roku 1985 používať BMW a dnes ju nájdete aj v Octaviach či Alfa Romeo. „Dvojhmota“ plní viac funkcií naraz, v bežnej prevádzke sa však prejavuje kultivovaním chodu motora, kompenzáciou vibrácií a otrasov, zjemňuje rázy motora pri rozbehu auta. Súčiastka zbiera nahromadenú energiu z vibrácií motora, tú potom uvoľňuje v pravidelných intervaloch, pomáha vyrovnávať kolísanie otáčok motora.
Silnú naftu nikdy nepodtáčajte
Každé auto je neskutočne komplikovaný stroj, ktorý je vrcholom vývoja strojárstva, elektrotechniky a elektroniky. Najmä motor obsahuje také množstvo súčastí, že keď sa iba jedna z nich poškodí, vyvolá domino efekt a začne poškodzovať tie ďalšie. Poškodiť jednu z veľmi dôležitých súčiastok – dvojhmotový zotrvačník – pritom nie je vôbec ťažké. Stačí, aby ste jazdili tesne pod 1500 otáčok za minútu alebo radili nízko, eventuálne neprimerane brzdili motorom. A zakaždým, keď vám auto „skape“, postupne ničíte zotrvačník tiež.Prejavy
Dôsledky poškodenia tejto súčiastky motora sú výrazné a neprehliadnuteľné. Znie to, ako keď naráža kov o kov, hlučne a citeľne. Motor výrazne trasie a klepe a tieto nezdravé prejavy sa postupne šíria ďalej. Dá sa to ignorovať, predovšetkým spočiatku, keď poškodený zotrvačník výraznejšie nevplýva na komfort. Neprimeranými vibráciami však trpí celý mechanizmus okolo motora, hrozí poškodenie kľukového hriadeľa, silentblokov motora a konečnom dôsledku aj samotnej prevodovky.Servis
Servis stojí naozaj veľa. Samotný dvojhmotový zotrvačník nie je lacnou záležitosťou, jeho ceny sa pohybujú na úrovniach od 350 do vyše tisíc eur, k tejto cene si musíte pripočítať maržu autoservisu a cenu práce, ktorá je naozaj náročná. Výmena tejto súčiastky trvá pokojne aj osem hodín a koľko úsilia musí mechanik vynaložiť, závisí aj od značky auta. Každý výrobca prístupňuje motor a jeho súčasti inak a to, ako to spravil, má výrazný podiel na cene. Garážový mechanik si za kompletnú opravu vypýta od 500 eur, v lepšom servise necháte aj dvojnásobok a ešte viac.Aj keď na svojom naftovom motore jazdíte primerane, teda ho nepodtáčate, motor „neskapína“ a spojku púšťate plynulo, vyšším nájazdom auta sa zotrvačník prirodzene opotrebuje. Údaje o životnosti zotrvačníkov sú rôzne, ak sa ale na vozidlo jazdilo rozumne, môže vydržať aj 200-tisíc kilometrov. V praxi často odchádza aj po odjazdení 100-tisícov a ak ten diesel jazdí šialenec, bude ho musieť vymeniť po pár tísícoch. Najpodstatnejším faktorom vplývajúcim na životnosť tejto dôležitej súčiastky je práve štýl jazdy. Pri jazde naftovým motorom s manuálnou prevodovkou sa teda držte nasledovných rád: * jazdite v otáčkach motora vyšších ako 1500, ideálne v 2-tisícoch * neraďte priveľmi nízko, keď vám auto pri preraďovaní škbe, radšej pred preradením mierne motor vytočte do vyšších otáčok * nebrzdite motorom prehnane, teda nezaraďte dvojku pri rýchlosti 80 km/h a podobne * spojku po preradení púšťajte plynule a pomalšie * vyvarujte sa skapínaniu motora, radšej ho vytočte na vyššie otáčky
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!