200-tisíc kilometrov bez výmeny oleja vďaka prenosnej čističke? Nebuďme naivní, toto fungovať nebude.
Je to nezmysel alebo produkt, ktorý by mohol zmeniť svet motorizmu? Myslíme, že nezmysel.
Vydané Text: Erik Stríž
Výmena motorového oleja v aute je takou samozrejmosťou, akou je aj tankovanie paliva alebo doplnenie zmesy do ostrekovačov. Nevypláca sa zanedbávať servisný interval výmeny oleja, i keď sa nájdu extrémisti, ktorí sú schopní medzi výmenami vyjazdiť aj 60-tisíc kilometrov. Interval jeho výmeny sa pohybuje v rozmedzí 10- až 20-tisíc kilometrov, ale niektoré moderné motory uvádzajú interval až 30-tisícový. V reálnom svete sa však odporúča meniť olej ešte skôr, ako odjazdíte 15-tisíc kilometrov a platí to predovšetkým dnes, keď autá jazdia väčšinou v meste. Ak si nerobíte výmenu svojpomocne, v servise vás môže výjsť na pomerne draho – dajme tomu od 50 do 200 eur podľa typu auta, oleja a, samozrejme, podľa cenníka servisu. Spoločne s olejom sa odporúča meniť aj olejový filter, ale v menej solídnych servisoch sa na takúto maličkosť častokrát vykašlú. Vypustenie starého a doliatie nového oleja teda nemusí byť drahou záležitosťou, aj napriek tomu za roky do týchto úkonov investujeme stovky eur. Najnovšie riešenie s názvom RobinOne z Nemecka by mohol tieto výdavky skresať a snáď aj o niečo zlepšiť kvalitu oleja, ktorý ste už do motora predtým naliali. RobinOne je prototyp zariadenia, ktoré (údajne) dokáže čistiť motorový olej od všetkých nečistôt, ktoré nazbieral počas používania vozidla. Tvorcovia zariadenia tento proces prirovnávajú k dialýze krvi.
Čistenie prebieha veľmi jednoducho, zo zariadenia trčia dve hadičky, ktoré vložíte do príslušných olejových otvorov v motorovom priestore a ďalšie dva káble napojíte na autobatériu. Vďaka elektrine z batérie sa spustí čerpadlo a filtračný proces, na konci ktorého vychádza očistený olej. Vraj je touto metódou po jednej kompletnej výmene oleja vyjazdiť až 200-tisíc kilometrov, čo nám znie skoro ako nonsens. K podobným revolučným produktom máme prirodzenú nedôveru, pretože sa pýtame, prečo na to doteraz neprišla žiadna veľká automobilka ako so štandardom? A sú schopní dvaja Nemci vyrobiť produkt, ktorý sa ukáže ako spoľahlivý a naozaj zmení jednu z najbežnejších súčastí motorizmu – pravidelnú výmenu oleja? Treba myslieť aj na ďalšiu mimoriadne dôležitú vec: olej sa v priebehu používania v motore nielen zašpiní, ale aj stráca životnosť svojich aditív a početných prímesí, ktoré upravujú jeho vlastnosti. Ich postupná degenerácia je nevratná a ani prenosná čistička oleja to nezmení. Nech to spočiatku znelo nádejne, obávame sa, že ide len o ďalší telešopingový nezmysel, ktorý budú ľudia využívať až dovtedy, kým sa im nezadre motor alebo inak nepoškodí. Nie každý má technické znalosti o funkčnosti motora a o tom, aký vplyv na jeho funkčnosť má olej. Nie je to nezodpovednosť, iba neznalosť a „revolučné produkty“ zrejme stavajú celý biznis model práve na nich.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk