F1: Veľká cena Maďarska

Víkend na Hungaroringu sa niesol v znamení lietajúcich predmetov. Našťastie všetci prežili.
Vydané  Text: 
Vážna nehoda Felipeho Massu počas kvalifikácie zatienila všetko ostatné. Brazílčanovu hlavu zasiahla v rýchlosti okolo 200 km/h letiaca pružina z monopostu Rubensa Barrichella. Ferrari potom preletelo únikovou zónou a vrazilo do bariéry. Massa bol po predbežnom vyšetrení na okruhu letecky transportovaný do nemocnice v Budapešti, kde sa večer podrobil operácii hlavy a bol uvedený do umelého spánku. Pri nehode došlo k poškodeniu lebky a menšiemu otrasu mozgu, lekári podľa ostatných informácii vylúčili výraznejšie poškodenie mozgu. Felipeho stav sa zlepšuje, no o návrate je zatiaľ predčasné hovoriť. Všetci dúfajú, že to bude čo najskôr. Massov incident bol veľmi podobný smrteľnej havárii Henryho Surteesa počas pretekov F2 v Brands Hatch. Syn exmajstra sveta Johna Surteesa však dostal po hlave výrazne ťažším kolesom. Obe nehody prirodzene oživili tému bezpečnosti. Nikto nepochybuje o tom, že súčasné štandardy sú mimoriadne vysoké, no stále je tu priestor pre to najhoršie. Vo formuliach jazdcovu hlavu chráni pomerne odolná prilba, no ani tá nie je všemocná. Všetky ostatné časti tela sa podarilo schovať, preto sa z hlavy stáva Achilova päta. Možným riešením by bola montáž krytu v štýle bojových stíhačiek. No tu sa asi všetci fanúšikovia a aj ďalší zainteresovaní zhodnú, že by to bolo prehnané. Uvidíme, či FIA na základe analýz týchto incidentov dospeje k nejakým úpravám predpisov. Kvalifikácia v Maďarsku dostala ďalší náboj poruchou senzora časomiery na cieľovej rovinke. Ten začal haprovať práve vo finálnych fázach a po ukončení poslednej časti nikto z pilotov netušil, komu patrí pole position. Nakoniec sa radoval Alonso, ktorý tak potvrdil zlepšenie Renaultu. Avšak Španiel mal najľahšie auto na rošte, v porovnaní s trojicou za ním približne o 15 kg. Tím ešte bude musieť zapracovať na zastávkach v boxoch, pretože pri tej prvej mechanik vpravo vpredu zle dotiahol koleso. Krátko po výjazde sa teda najprv odporúčal kryt a asi pol kola odkrúžil Fernando na trojkolke. Jeho nádej na víťazstvo tak zhasla, navyše tím dostal zákaz štartu vo Veľkej cene Európy za to, že Alonsa vediac o probléme pustil na trať a neinformoval ho o situácii, aby pilot mohol svoju jazdu prispôsobiť okolnostiam. Krátko po tomto rozhodnutí sa objavili špekulácie o politickej povahe tohto rozhodnutia, že FIA sa takto chce pomstiť Flaviovi Briatoremu za jeho prácu vo vedení FOTA. Takisto sa objavili špekulácie o odchode Renaultu z F1, čo je navyše podporené rečami o Alonsovom prestupe k Ferrari. Tím sa samozrejme odvolal. Hamiltonovi tak nestálo nič v ceste za prvým tohoročným víťazstvom a potvrdením dlhoočakávaného zlepšenia tímu McLaren-Mercedes. Brit spolu s Räikkönenom opäť predviedli famózny štart, za ktorým stojí systém KERS. Tlačenica v prvej zákrute dopadla bez vážnejších následkov. Len Vettel sa dostal do menšieho kontaktu s Räikkönenom, ktorý FIA zhodnotila v rámci pravidiel. Fín sa na tlačovke po pretekoch nechal počuť, že o ničom nevie a nič nezaznamenal. Naopak Nemec bol patrične nahnevaný, zvlášť preto, že sa mu poškodilo predné zavesenie a pre vibrácie musel odstúpiť. Vlajku Red Bullu tak podržal tretí Webber, ktorý sa vyšvihol na druhé miesto celkového poradia. Jenson Button má oprávnený strach o svoju pozíciu v šampionáte. Suverenita Brawnovho tímu zo začiatku sezóny je preč, Brit len so šťastím zobral dva body. Jeho tímový kolega dopadol ešte horšie, keď štartoval až z druhej desiatky. Po nevydarenom rozbehu sa pridali problémy s pneumatikami, ktoré Brawn trápia už niekoľko pretekov. Predpovede o jasnom titule pre prekvapenie sezóny tak dostávajú vážne trhliny a zdá sa, že záver šampionátu bude všetko iné len nie nudný. Dobrý výkon predviedli v Maďarsku aj nenápadný štvrtý Rosberg a obe Toyoty. Nemec chvíľu naháňal tretieho Webbera, no nestačil naňho. Japonská značka preteky výborne zvládla predovšetkým po strategickej stránke. V piatok sa zdalo, že do diania sa vráti aj BMW, no opak bol pravdou. Ani jeden z pilotov mníchovskej značky neprešiel cez prvú časť kvalifikácie a v pretekoch sa im nedarilo svoje postavenie zlepšiť. Na chvoste poľa úspešne absolvoval svoju prvú veľkú cenu aj najmladší pilot v histórii Jaime Alguersuari. Oba monoposty Toro Rosso sa počas víkendu len s námahou držali na trati a pre španielske ucho môže byť veľkým zadosťučinením, že porazil svojho tímového kolegu Buemiho. Text: Martin Ruisl