EXKLUZÍVNA JAZDA: KIA No. 3
Nový malý van Kia No. 3 sa objavil už pred pol rokom ako koncept na ženevskom autosalóne. Neskončil však v depozitári, ako by sa možno očakávalo. V týchto dňoch sa intenzívne pracuje na spustení jeho výroby v českých Nošoviciach. Ešte predtým sme si s ním zajazdili.
Vydané Text: Redakcia
Úchvatná panoramatická strecha je asymetricky rozdelená jedinou priečkou, sklo pokrýva takmer každý centimeter nad vašou hlavou. A slniečko hreje, teplomer stúpa nad 20 stupňov. Chcelo by to trochu ochladiť, ale nie je čím. Konštruktéri konceptu akosi vynechali zo svojich plánov klimatizáciu. Človek sa tak po pár kilometroch začína cítiť ako v „mikrovlnke“. Sériový model však klimatizáciu mať bude, o tom nás uisťovali všetci inžinieri, technici i ľudia z marketingu.
O niektorých ďalších detailoch si to však nemyslíme. Napríklad biele škrupinové sedadlá s psychadelickými tigrovanými poťahmi, ktoré šéfdizajnér pre Európu Gregory Guillaume označil ako „funky seats“, to asi nezvládnu. Takisto ako pruhované okolie prístrojov či čierne čalúnenie stĺpikov zostanú len snom individualistov. Znie to možno bizarne, no ako celok má tento interiér atmosféru. A to aj bez nasvietenej diskogule pod stropom. Ešte aj to dusno pripomína tanečný klub.
„Chceli sme dať bežnému kompaktnému autu, ktoré by len ťažko vzbudilo rozruch, trochu výraznejší šmrnc,“ pokračuje Guillaume. „Zákazník by si mal takéto auto kúpiť nielen preto, že potrebuje využívať jeho praktickú stránku, ale aj preto, že sa mu skutočne páči. Veľkorysý vnútorný priestor by mal byť v podstate príjemné extra,“ dopĺňa ho Peter Schreyer, globálny šéf dizajnu značky Kia.
Nám vyhovuje predovšetkým šírka skleníka. Len pre porovnanie sme si to zmerali a v porovnaní s klasikom tohto segmentu, modelom Opel Meriva, je tu k dispozícii o 7 centimetrov viac. Na výšku je to však o 2 centimetre menej. Na dĺžku je to v podstate to isté. „V prospech dizajnu sme sa rozhodli oželieť trošku priestoru nad hlavou. Väčšina áut tohto segmentu s ním aj tak plytvá,“ vysvetľuje Schreyer.
Hádam má aj pravdu, priestoru máme okolo hláv naozaj dostatok. Ešte aj na bronzovú roletku sa nájde bez toho, aby aj skutoční dlháni museli skloniť hlavy. Pohodliu pomáha aj široký rozsah nastavenia volantu i sedadiel vrátane zadných. Kameňom úrazu dizajnu väčšiny vanov býva zadná časť. Kia to vyriešila elegantne. Strecha je rovná, takže zadní pasažieri majú dosť miesta nad hlavou, zadné okno sa zvažuje pod strmším uhlom, ako je zvykom. Diagonálne delenie strechy navyše vôbec neruší romantický výhľad na hviezdičky ani zo zadného radu, v sériovej podobe auta sa však neobjaví. Len konvenčná panoramatická strecha.
Pohonný reťazec je hádam jedinou vecou, ktorá neprekvapí. Klasický benzínový agregát 1.6 (93 kW/126 k) dopĺňa v koncepte automatická prevodovka. Jej volič je z troch strán orámovaný svietiacou „špagetou“. Ďalší z detailov, ktorý zostane len v koncepte. „Na niektoré veci prídeme až v momente, keď sa so sériovou podobou nedá hýbať,“ priznáva Schreyer.
Dizajn nového vanu značky Kia pochádza čisto z Európy, ukrýva však globálne prvky. Jedným z nich je tvar masky chladiča, ktorá je na koncepte zaslepená. Motoru sa to však nepáči, kontrolka prehriatia zasvietila mimoriadne rýchlo. O športový nádych sa okrem kolies pričinilo aj biele orámovanie. Ďalší detail, ktorý asi na sériovom aute neuvidíme.
Prípravy na výrobu v českých Nošoviciach, kde momentálne vzniká Hyundai i30, sa už začali. Navyše Kia sľubuje, podobne ako pri ostatných modeloch, veľmi zaujímavé ceny. Najviac zákazníkov chcú uloviť v segmente malých hatchbackov, ktorému v našich končinách kraľuje Škoda Fabia. Je Kia No. 3 ten správny konkurent, ktorý ju dokáže zhodiť z trónu?
Text: Jens Dralle a Martin Ruisl
Foto: Rossen Gargolov
**NA SLOVÍČKO**
**Pavel Šilha, Managing Direktor, KIA Motors Sales Slovensko**
**Kedy sa spustí predaj sériovej verzie Kia No. 3 na našom trhu? S akými motormi a verziami môžeme počítať na Slovensku?** So spustením predaja na našom trhu môžeme počítať na začiatku roka 2010. Model bude v ponuke s naftovými aj benzínovými motormi s objemom od 1,4 do 1,6 litra. Presné špecifikácie jednotlivých verzií zatiaľ nie sú známe.
**Aká bude základná cena pre náš trh?**
Cena zatiaľ nie je stanovená.
**Ktoré vozidlo bude hlavným konkurentom z hľadiska odbytu?**
Kia No. 3 (zatiaľ je to len názov konceptu) bude svojím zameraním konkurovať vozidlám zo segmentu malých vanov ako Opel Meriva či Renault Modus, ale aj niektorým malým hatchbackom ako napríklad Honda Jazz. Z prvej kategórie si prinesie veľký a variabilný priestor, z tej druhej dynamický dizajn.
**Kto je cieľovou skupinou, ku ktorej smeruje No. 3?**
Zákazníci, ktorí ocenia kombináciu veľkého priestoru pre cestujúcich a batožinu s moderným dizajnom.
**No. 3 sa bude vyrábať v Česku. Aké sú výhody či nevýhody a čo rozhoduje, či bude auto slovenskej, resp. európskej alebo kórejskej výroby?**
Tento model je určený hlavne na predaj na európskom trhu, tým je určená aj lokalizácia výroby. Táto skutočnosť predstavuje jednoznačne výhody. Celý dizajn a štýl sú od začiatku vývoja smerované k európskemu zákazníkovi. K tomu, samozrejme, patria aj nižšie logistické náklady, vyššia flexibilita výroby a dodávky konečnému zákazníkovi.
**Petr Vaňek, generálny PR manažér továrne v Nošoviciach**
**Kedy sa začali prípravy na spustenie výroby?**
Prípravy sú už v plnom prúde. Priebežne robíme testy v jednotlivých fázach výroby – v lisovni, vo zvarovni, v lakovni aj vo finálnej montáži.
**Bude sa novinka vyrábať na samostatnej linke alebo popri modeloch Hyundai?**
Naša linka nám umožňuje vyrábať štyri rôzne modely. V súčasnosti sa montujú len dva, Hyundai i30 a kombi i30 cw. Nová Kia tak bude tretím modelom a v roku 2011 pribudne štvrtý model – MPV s logom Hyundai.
**Bude sa zvyšovať produkčná kapacita továrne, alebo sa len upraví výrobný program?**
Naša ročná kapacita je 200 000 automobilov ročne a výroba nového modelu Kia je súčasťou nášho plánu na rok 2009. Takže kapacita výroby sa zatiaľ zvyšovať nebude a neráta sa ani so zmenou výrobného programu.
**Budú sa v súvislosti s nábehom výroby nového modelu prijímať aj noví zamestnanci? Plánujete zamestnávať aj ľudí zo zahraničia?**
Začiatok výroby nového modelu je spojený s dvojzmennou prevádzkou, na ktorej teraz zaškoľujeme ľudí. Do konca roku plánujeme prijať ešte 150 až 200 nových zamestnancov, celkovo ich tak bude 2 000. Naše náborové aktivity smerujú výhradne do oblasti Moravy a Sliezska, kde má trvalé bydlisko 95 % našich pracovníkov.