Najlepší džob na svete?

Skúšobný jazdec Ferrari, Lamborghini alebo Maserati – pri takej predstave sa fantázia rozbehne na plné obrátky. Život takmer na úrovni pilota formule 1. Alebo nie? Kto zodpovedá za testy slávnych talianskych značiek?
Vydané  Text: 
O akej profesii snívajú talianski chlapci? Chceli by sa stať hasičmi, kozmonautmi, pilotmi stíhačiek? Nezmysel! Iba skúšobnými jazdcami Ferrari, Lamborghini alebo Maserati. Niektorým sa ich sen nakoniec splnil. Patria k nim aj Dario Benuzzi, Mario Fasanetto a Andrea Bertolini. Sú to odvážni pomätenci s ostrými lakťami, ako tvrdia klišé? Keby ste niektorého z nich náhodou stretli, buďte si istí, že predsudkom vôbec nezodpovedajú. Hrdinská aura sa vznáša iba okolo vrchného skúšobného pilota Ferrari **Daria Benuzziho**. Na pohľad šedivý pán v najlepších rokoch občas neodolá a parkovisko opustí v mrakoch dymu zo spálenej gumy, ako to dokazujú zábery na internete. Na fórach sa k nim napodiv nevyskytujú žiadne ironické komentáre, slávny taliansky drvič pneumatík má zrejme dovolené úplne všetko. Na zrazoch Ferrari ho okamžite obklopí zvedavý dav, čo mu očividne nie je veľmi po chuti. Ostýchavosť odkladá iba za volantom. Nerád vystupuje z auta, radšej votrelca pustí na miesto spolujazdca a namiesto slovnej akrobacie staví na umenie volantu. Škrípajúca talianska angličtina mu stačí len na niekoľko zdvorilostných fráz. Keď sa mu chcete dostať pod kožu, musíte ovládať jeho rodnú reč. V opačnom prípade sa dočkáte iba ospravedlňujúcich úsmevov.
Dario Benuzzi je stále v hľadáčiku médií. Možno preto, že je tak ťažko dosiahnuteľný. Zástupcov tlače ochotne berie do zákulisia sveta priečneho zrýchlenia, svoj vnútorný však prísne stráži. Koluje o ňom minimum faktov, ale o to viac klebiet. Jedna z nich: Dario vlastní Enzo Ferrari. Dotknuto to popiera: „Jazdím s Alfou Romeo 147. Kde by som zo svojho platu zobral peniaze na Enzo?“ Na slávny model nespomína ako na svoj najväčší profesionálny zážitok. O ten sa postarala elektrohydraulická prevodovka F1. V roku 1989 ju továrenská stajňa prvýkrát nasadila v pretekoch formule 1. Benuzzi bol členom vývojového tímu a ako skúšobný pilot jazdil s formulou 1. Keď na tvári svojho spolujazdca zbadá výraz posvätnej úcty, dodáva: „V porovnaní s Ferrari F40 sa formula 1 riadi ľahko. Perfektná ovládateľnosť, všetko ide zľahka. Problémy prídu, keď začnete bojovať o desatinu sekundy.“ Dodnes si občas dopraje dávku adrenalínu za volantom staršej formule 1, pri testoch pred nasadením auta do historických pretekov. I keď sa ako testovací jazdec dostal do tesnej blízkosti hviezd, nikdy netúžil po pretekárskej kariére. Neobyčajné vysvetlenie: „Vývoj od takmer neovládateľného prototypu k dokonalo univerzálnemu autu je náročnejší. Cestný automobil musí mať kúsok všetkého: pohodlia, rýchlosti, ticha v interiéri a výrazného zvuku. A musí ho dokázať skrotiť každý. Pretekárske auto musí byť len rýchle.“ Žije teda svoj sen? „Áno. A vlastne viac než to. Pre chlapca z kraja Emilia-Romagna neexistuje väčší cieľ než pracovať pre Ferrari. A navyše ako vrchný skúšobný pilot.“ V čom po toľkých rokoch skúseností spočíva tajomstvo testovania? „Dôležitejšie než byť rýchly je vedieť v pravom okamihu prestať s vývojom. Inak by sa na trh nikdy nedostali hotové produkty,“ uzatvára Dario. **Andrea Bertolini**, známy skôr ako šampión seriálu FIA GT a tímový kolega Nemca Michaela Bartelsa, testuje tiež Ferrari. Za oddelenie pretekárskych áut na objednávku Corse clienti jazdí na skúšobnom okruhu, vysedáva v simulátoroch formule 1 a ladí modely F430 pre divíziu GT2. Podieľal sa aj na vývoji miláčika Daria Benuzziho – Ferrari FXX na báze modelu Enzo. Andrea cíti k Dariovi hlbokú vďačnosť. Benuzzi totiž vytiahol Bertoliniho medzi testovacích jazdcov po tom, čo ho raz videl za volantom modelu F355 Challenge. Dario sa ho vtedy opýtal: „Počuj, nepracuješ náhodou vo Ferrari?“ Bertolini prisvedčil. Dario vyzvedal ďalej: „Koľko máš rokov?“ Odpoveď znela: „Mám 17.“ Bertoliniov budúci šéf už len doplnil: „Tak od budúceho roka budeš jazdiť pre mňa.“
Bertolinimu sa tak splnil typický sen umývačov riadu: z jazdca motokár k pilotovi formule 1. „Rodina nemala dosť peňazí, aby mi umožnila kariéru pretekára. Stačilo to akurát na majstrovská Talianska v motokárach. Ale zato som zdedil vášeň vždy zo seba vydať sto percent.“ Po službách blesku zo susedstva zatúžilo aj Maserati – Bertolini totiž býval v neďalekom Sassuole. Pestrosť Bertoliniovej kariéry medzičasom prekonala aj Benuzziovu: za volantom Maserati MC12 preteká v seriáli FIA GT, testuje cestnú GT s trojzubcom na mriežke chladiča, súčasne pracuje aj pre Ferrari a ladí pretekársku verziu Fiatu 500 Abarth. Bertolini sa pochopiteľne považuje za odborníka na vysokú rýchlosť. „Ale keď je potrebné posúdiť pohodlie, jazdím pomaly,“ usmieva sa. Prvá vec, ktorú urobí po naštartovaní auta, je vždy rovnaká: odpojí elektronickú stabilizáciu. „Limit musí byť ľahko dosiahnuteľný,“ vysvetľuje a popri tom v zákrute vyrýva do asfaltu dva čierne pruhy. „Pretáčavé správanie ma vždy pobaví.“ Nemá strach, že Maserati za milióny skončí na zvodidlách? „Nie. Koniec koncov som pri testoch ešte žiadne cestné auto nezničil.“ Poslednú vetu hovorí so samozrejmosťou profesionála. Akú úlohu hrá práca skúšobného pilota v súkromnom živote? „Testovanie je pochopiteľne môj život. Vždy, keď sa stretnem s priateľmi, nehovoríme o tom. Skrátka sa len tak bláznime.“ Navyše doma na neho čaká malý syn. „Ešte síce nemá ani rok, ale už zbožňuje zvuk motora,“ hovorí 35-ročný otec a ukazuje fotografiu potomka na detskom miniautíčku. **Mario Fasanetto**, ktorého ľahko spoznáte podľa golierika trčiaceho za všetkých okolností dohora, je tiež rodinný typ. Na slávu a pozlátko, ktoré by ste čakali od skúšobného jazdca Lamborghini, si nepotrpí. Takmer každý deň sa pritom preháňa v nadupanom variante niektorého zo športových áut. Čo si o ňom myslia susedia? „Pre tých som jeden z továrne. Len moji najlepší priatelia vedia, že som skúšobný pilot.“ Ako by inak mohli na to ostatní ľudia prísť, keď otec dvoch detí dáva v súkromí prednosť BMW 320d?
Odstavený prototyp Lamborghini po náročnom dni pomaly chladne v dielni a Mario sa vracia do normálneho života. Jediná známka jeho sklonu k nebezpečnej rýchlosti: Mario jazdí na motorke. Neosedláva však KTM 520 EXC, ale mäkké enduro Kawasaki KLR 650. Takže ďalší škrabanec na klišé o skúšobných jazdcoch. Zostávajú už len motokáry. Na nich si testovací pilot Lamborghini prvýkrát ohmatal hranicu priľnavosti dvojstopových vozidiel. Na rozdiel od kolegu Giorgia Sannu však nikdy nepretekal, i keď sa podieľal na vývoji pretekárskych verzií, vrátane modelu Diablo GTR. Fasanetto podobne ako Benuzzi a Bertolini začínal ako automechanik. Ujal sa ho mentor a súputník Daria Benuzziho vo farbách Lamborghini – Valentino Balboni. Na prevodovke Mariovej kariéry tak z neutrálu zaradil jednotku – Fasanetta povolal ako skúšobného jazdca do oddelenia vývoja. Vtedy sa písala doba Lamborghini Countach a Jalpa, modelov, ktoré z talianskej značky urobili legendu. Mariovi sa prvá jazda v Miure nezmazateľne zapísala do pamäti: „Pri pošteklení motora V12 mi prešiel mráz po chrbte. Dvanásť valcov plnených cez sústavu karburátorov – nikdy som nepočul tak šialený zvuk sania.“ Ako dôkaz vyrážame na Mariovu najobľúbenejšiu trasu okolo závodu Lamborghini neďaleko Modeny. Cesta stúpa do svahov emiliánskych Apenín, skutočne nehostinnej krajiny. Sú takí aj ľudia? „Nie,“ tvrdí Mario, keď sa ho pýtame na reakcie miestnych horalov. „Väčšina je hrdá, keď vidí Lamborghini. Nie sme len talianska, ale predovšetkým regionálna značka.“ A keď sa priblíži polícia? „Vtedy radšej rýchlo zmiznem…“ Kúsoček uličníka sa v testovacích jazdcoch predsa len nájde. Text: Tomáš Protiva podľa MPI Foto: MPI