JAZDA: Peugeot 308 HybridHDi
Peugeot patrí k malému počtu automobiliek, ktorá v hybridnej technológii kombinuje elektromotor s turbodieselom. V centre Budapešti sme si takéto spojenie vyskúšali s modelom 308.
Vydané Text: Redakcia
Pohonná jednotka vybavená filtrom pevných častíc disponuje výkonom 80 kW (109 k) a krútiacim momentom 240 resp. 260 Nm (funkcia overboost – krátkodobé zvýšenie plniaceho tlaku). Kompaktný elektromotor dokáže nominálnych 16 kW (22 k) a 80 Nm jednorazovo zvýšiť na 23 kW (31 k) a 130 Nm. Elektrická jednotka je vložená medzi turbodiesel a robotizovanú šesťstupňovú prevodovku, ktorá v porovnaní s klasickým hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu znamená ďalšiu úsporu paliva. A o to predsa ide. V kombinovanom režime totiž hybridný 308 spotrebuje iba 3,4 l/100 km, čo v prepočte na emisie CO2 znamená iba 90 g/km. V meste aj vďaka systému štart-stop, ktorý od roku 2011 dostanú všetky Peugeoty, dokáže jazdiť pod tri litre.
Spotrebu sme však v uliciach Budapešti rozhodne nesledovali. Na vyskúšanie všetkých jazdných režimov sme nemali veľa priestoru, takže v rámci predpisov a dopravnej situácie sme neustále pridávali a uberali plyn, zastavovali sa a zasa sa rozbiehali. Ako správny paralelný full-hybrid umožňuje HYbrid2 rozjazd na elektrinu a dokáže na ňu ubehnúť asi päť kilometrov. Turbodiesel sa síce pripája s ľahkým trhnutím, ale rozhodne nás tým neobťažoval. Komfort jazdy narúšalo skôr pomalé a trhané radenie robotizovanej prevodovky, čo je tradičná bolesť tejto prevodovky od Peugeotu. Na tom by mali Francúzi určite zapracovať, už len preto, že ju má dostať aj Peugeot 3008 Hybrid. Elektromotor pomáha turbodieselu pri prudkej akcelerácii, no funguje aj pri rekuperácií brzdnej energie. Vďaka výraznému brzdnému momentu ho možno dobre využiť aj ako „motorovú“ brzdu.
Jednotlivé diely hybridnej technológie zvýšili celkovú hmotnosť auta asi o 110 kg, z čoho väčšia časť zaťažuje prednú nápravu. Najmä pri manévrovaní v nízkych rýchlostiach tak riadenie vyžadovalo väčšiu námahu než obyčajne a pruženie bolo pre vyššiu hmotnosť o niečo tuhšie než v bežnej 308. Je zrejmé, že pokiaľ by sa táto technológia doviedla až do predaja, čo vraj nie je vylúčené, určite by sa tieto záležitosti ešte vyladili.
Text: Michal Štengl
Foto: autor a archív
Technické údaje**Pohonné ústrojenstvo****prepĺňaný naftový 1.6 R4 a elektromotor****Naftový motor**Zdvihový objem1 396 cm3Výkon80 kW/109 k pri 4 000 ot/minKrútiaci moment240\* Nm pri 1 750 ot/min**Elektromotor**Výkon16 kW/22 kKrútiaci moment130 NmDĺžka x šírka x výška4 276 x 1 815 x 1 430 mmRázvor2 608 mmBatožinový priestor442/1 398 lPohotovostná hmotnosť1 460 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosťvýrobca neuvádzaZrýchlenie 0-100 km/h12,2 sSpotreba3,4 l/100 kmEmisie CO290 g/km
\* s funkciou overboost 260 Nm