F1: Veľká cena Nemecka

Do historických štatistík F1 pribudlo nové meno. Svoj zápis medzi najlepšími má už aj Mark Webber.
Vydané  Text: 
Bolo to v Melbourne v roku 2002. Mark Webber debutoval v F1 v kokpite Minardi PS02. Na štartovom rošte stál podľa očakávania v poslednom rade. No vplyvom udalostí preťal cieľovú čiaru na piatom mieste. Oslavy nemali konca kraja, bez problémov zatienili aj víťaza Michaela Schumachera. Hoci to bol debut snov, Mark si musel počkať na svoj prvý triumf dlhých sedem rokov. Víkend na Nürburgringu bol však celkom v jeho rukách. V sobotu si vyjazdil prvú pole position, v nedeľu si aj napriek penalizácii za kontakt s Barrichellom hneď po štarte suverénne prišiel po triumf. Keď má pilot svoju chvíľu, tak ho nikto nezastaví a to bol presne Markov prípad. Celá konkurencia počnúc tímovým kolegom Vettelom cez rivalov z Brawn GP a ďalších tímov sa mohla aj na hlavu postaviť a Webber by aj tak vyhral. Už hodnú chvíľu je jasné, že hlavnými aktérmi tohoročného šampionátu sú Red Bull a Brawn GP. Kým bielo-žlto-čierne monoposty lepšie fungujú vo vyslovene teplých podmienkach, pod mrakom sa darí ostatnému modelu z pera Adriana Neweyho. V Nemecku sa Button aj Barrichello trápili s pneumatikami. Tie na Nürburgringu fungovali pomerne zvláštne. Z pohľadu rýchlosti bolo lepšie voliť mäkšiu zmes, ktorá však vydržala sotva 15 kôl. Pri tvrdšej zmesi však bol problém udržať obutie v ideálnom teplotnom pásme. Tím Brawn sa preto rozhodol pre trojzastávkovú stratégiu, ktorá ale nevyšla. Pri takomto variante totiž pilot musí vybojovať patričný náskok a Button ani Barrichello to nedokázali. Brazílčanovi navyše tím pokazil deň, keď pri druhej zastávke zahaprovalo tankovacie zariadenie a pri tretej zvládol tímového kolegu o čosi rýchlejšie. V princípe by sa to dalo označiť aj za nenápadnú tímovú réžiu. Ako je pri Rubinhovi zvykom, ten sa okamžite vyžaloval médiám. Posledné pódiové umiestnenie na Veľká cena Nemecka zobral Felipe Massa. Zdá sa, že Ferrari má aspoň čiastočný liek na nevydarený rok 2009. McLaren je na tom horšie, hoci na Nürburgringu to vyzeralo na svetlú chvíľku. Škoda, že Hamilton famózny štart doviezol len do druhej zákruty, zvyšok pretekov mu pokazil defekt. Práve po zhasnutí svetiel sa ukázali výhody systému KERS, ktorý sa BMW rozhodlo nadobro vyradiť z arzenálu. Oba McLareny a Ferrari narobili poriadny vietor a len tak-tak nesfúkli autá pred sebou. V tieni súbojov monopostov Brawn, Red Bull, Ferrari a McLaren sa na štvrté miesto z pätnásteho fantasticky vyviezol Rosberg. Postup o 11 miest sa v F1 často nevidí. Zatieniť ho mohol len výborne idúci Sutil, no ten ako na potvoru opäť kolidoval s Räikkönenom. Fín je doslova prekliatím pre tím Force India, ktorý po kolízii prišiel o reálnu šancu konečne zabodovať. Svojou jazdou sa o vzrušenie postaral ešte Alonso, ktorý tesne pred koncom poriadne strpčil život pilotom tímu Brawn. Renault je však, podobne ako BMW, Toyota či Scuderia Toro Rosso, tento rok len do počtu. Vzhľadom na nelichotivé výsledky sa v kuloároch špekuluje o prvých výmenách. Už v Maďarsku by sa mal rozlúčiť Bourdais (Toro Rosso), ktorého nahradí aktuálny britský majster F3 Jaime Alguersuari. Jedným z kandidátov bol tiež Sebastien Loeb, no Citroën ho pre F1 uvoľní až po sezóne WRC. Ďalším na rade je údajne Piquet (Renault), Renault ma k dispozícii dostatok adeptov. Text: Martin Ruisl