Technika: Elektromotory

Kompaktné elektromotory začínajú zaujímať výrobcov automobilov čoraz viac. Aká bude automobilová budúcnosť, prídeme o nezameniteľnú vôňu benzínu či nafty?
Vydané  Text: 
Počas prvých testovacích jázd s elektrickým Mini si zúčastnení užili kopec zábavy. Jeho zvuk pripomínal niečo medzi vyčíňaním domáceho mixéra a vysávača. Bude to tak aj v budúcnosti? Nie celkom, no v každom prípade sa treba pripraviť na to, že neodmysliteľný sound výfukov spaľovacích motorov pravdepodobne nahradí bzučanie elektromotora. Výraznejší zvukový prejav bude tak mať asi len chladiaci systém.
Elektromotory pracujú oveľa účinnejšie ako spaľovacie motory, čo súvisí s fyzikálnymi princípmi elektromagnetizmu. Automobilky pri vývoji týchto systémov väčšinou spolupracujú so spoločnosťami, ktoré majú v tejto oblasti dlhoročné skúsenosti. Ide napríklad o známych subdodávateľov ako ZF či Bosch, ale tiež o výrobcov vysokozdvižných vozíkov či podobnej mechanizácie. Demonštráciu sily elektromotora v súčasnosti reprezentuje model Tesla Roadster. Jeho pohonná jednotka je umiestnená medzi zadnými kolesami a produkuje veľmi solídny výkon 221 kW (300 k) a to až pri 13 000 ot/min. Zároveň je však relatívne veľká, rozmerovo pripomína šťavnatý vodný melón. Naopak, šetrný k priestoru je kompaktný elektromotor umiestnený v kolesách. Predstaviteľom tohto konceptu je model Lightning GT, ktorý dosahuje výkon 515 kW (700 k). Podobnú techniku mal aj koncept na báze VW Lupo predstavený ešte v roku 2001. Aktuálnym trendom predovšetkým v oblasti hybridov je mechanické napojenie elektromotora priamo na kľukový hriadeľ. Využíva ho väčšina súčasných hybridných modelov. Koncern PSA plánuje priniesť na trh do roku 2011 automobil so zmiešaným typom pohonu. Prednú nápravu by mal poháňať konvenčný spaľovací agregát, zadnú zas elektromotor. Podobné zámery má aj Land Rover s modelom Freelander ERAD. Text: Eberhard Kittler, Peter Michalec Foto: archív **UMIESTNENIE ELEKTROMOTOROV**