K-1 Attack Roadster: Diabolský nápad

Slovensko je automobilová veľmoc, o tom niet pochýb. Do portfólia domácich výrobkov patrí aj ultimatívny športiak.
Vydané  Text: 
Každodenný chlebík motoristického novinára chutí zavše jednotvárne. Na nových autách sa menia tvary svetiel, z času na čas motorizácia, niekedy príde pohodlnejšie sedadlo či dokonca celý nový model. Potom je postup pomerne jednoduchý. Dohodnete si termín testovania, potrasiete si ruku s importérom, zoberiete vozidlo na testovaciu trať, zmerajú sa potrebné parametre, vnútorný priestor. Potom pošlete auto do útrob mesta, na diaľnicu, popreháňate ho po okresnej ceste a vytrasiete dušu z fotografa alebo ho necháte hľadať správny uhol v zabudnutej priekope – to všetko približne za jeden týždeň. Keď všetko dokončíte auto vrátite, sadnete si za počítač a ničíte klávesnicu, korektorku a potom grafika. Aké jednoduché.
Rovnako často, ako prídu Vianoce sa sem-tam objaví človek, ktorému padnete do oka, pretelefonujete s ním dlhé minúty, ponúknete mu firemnú kávu až zrazu povie, „áno, prečo nie“. A tak som sa ocitol na malom, pred svetom ukrytom parkovisku, kde stálo pre niektorých záhadné vozidlo. Zrejme väčšina opýtaných v malom prieskume by povedala, že auto pochádza možno z Ameriky alebo Holandska. Nie páni, je z Devínskej Novej Vsi a je naše, Slovenské. Za menom K-1 Attack je ukrytých viacero mien, dve sú však kľúčové: Dick Kvetňanský, ako myšlienkový mentor projektu a Juraj Mitro, talentovaný dizajnér, ktorý spáchal tú ukrutnosť, že tvarmi K-1 vošiel do snov mnohých ľudí. Mal som to šťastie, že som si potriasol rukou práve s týmito dvoma pánmi a testovacia K-1 s moderným bielym prelivom je na chvíľu moja… len moja. Pred odovzdaním vozidla dostanem ešte krátku inštruktáž, aby som stihol z roadstera opäť postaviť zavreté vozidlo skôr než zmoknem. Čo tam po streche, len už prosím poďme. Nervózny tras ruky ma pomaly prechádzal, no začínala ma trápiť otázka, kto z nás je väčší blázon, či ja alebo tí ľudia, ktorí mi zverili K-1 Attack. Biela perleť kombinovaná s čiernymi kolesami vyzerá prekliato dobre. Ostré hrany, nazúrený pohľad a celkovo výrazný, až excentrický výzor, robia z K1 diabolsky príťažlivé vozenie. Ešte aj zvuk zahrievajúceho sa motora má pekelne hypnotizujúci účinok. Začalo neodolateľné volanie pekla…
Dvere v štýle Lamborghini sú otvorené a čakajú len na to aby som konečne zobral odvahu a nastúpil. Jemné vibrovanie ľahkej brány do svätyne Attacku sa premieňa na tichý šelest môjho srdca a tak teda idem na to. Sedadlá hrubé asi ako dva dobre prepečené zemiakové lupienky ležia na podlahe, ktorá je nad zemou prekliato nízko. „Nezabudnite si pásy dobre utiahnuť,“ znejú mi v hlave posledné slová inštruktora. Ale veď áno, nie som predsa chronický porušovateľ zákona a navyše 178 kW (242 k) nie je v dnešnom ponímaní výkonu až tak veľa. „Attack váži len jednu tonu,“ spomeniem si na slová výrobcu, ktoré ma vrátia na zem a tak si uťahujem štvorbodové pásy na doraz. V ich neľútostnom objatí zošliapnem plynový pedál, ktorého poloha sa dá prispôsobiť nohám vodiča, rovnako ako jeho súkmeňovci spojka a brzda. Vzduchom zahrmí trojliter, s „forďáckym“ rodokmeňom. Zakývam na pozdrav a s blaženým úsmevom rozmýšľam či by za mnou bežali, keď by som namiesto dovidenia zakričal zbohom. Podvozok je dostatočne tvrdý na to, aby som sa s rešpektom uhýbal každej jame a vymotanie sa z uličiek hlavného mesta bolo v niektorých momentoch hrdinským činom. Poobedná dopravná zápcha mi nechala aspoň priestor na „okukanie“ interiéru“. Zabávať sa moc nie je s čím, audio popri sýtom zvuku motora je skôr luxusným doplnkom. Klimatizáciu a jej význam ocení každý, kto sa po prvých metroch za volantom spotí. Teplo, ktoré produkuje v strede uložený motor vie byť únavnejšie, ako neustále sa vyhýbanie dieram. Čalúnenie alcantarou, kožou a karbónové obklady však už patria do iného sveta – ak si odmyslíme kožu, tak čisto športového. Interiér pozostáva z oveľa zaujímavejších prvkov: krátka radiaca páka, „trpasličí“ volant, trojica budíkov efektne zabudovaných v zornom poli vodiča. Všetko efektné a funkčné, žiadne zbytočnosti, ktoré by zaberali už tak dostatočne obmedzený priestor a zbytočne zvyšovali hmotnosť vozidla.
Zabudol som na vodiča. Ten je v tomto vozidle veľmi dôležitý – žiadny tempomat, tuhý chod radiacej páky, žiadne ESP, ABS či iné pomocné zariadenia. Medzikus medzi pedálmi a volantom je preto ten najdôležitejší prvok, bez ktorého by sa K-1 Attack mohol správať ako zbraň namierená do davu ľudí. To, čo robí K-1 Attack nezabudnuteľným, je ukryté mimo interiéru. Za sedadlami posádky pracuje šesťvalec, ktorého zvuk mi nedal v noci spať a musel som jeho ducha vyvolávať na zabudnutej okresnej ceste znova a znova. Keď už som si povedal, že dosť, prepadla ma panika a zobudil som ho opäť. Opojný pocit preťaženia mi prosto nedal vydýchnuť a tak som si ho užíval takmer do bezvedomia, bez vody a jedla, celú jednu noc a jeden deň, až kým ma fotograf poprosil, či by už mohol ísť domov. Agregát pracuje nádherne predvídateľne, v spodných otáčkach očarí hlbokým hrmotom, milisekundové otáľanie vystrieda prudkým výstrelom vpred. Na zadné kolesá pošle toľko sily, že nepripravený spolujazdec dostane občas facku. Pri prehupnutí sa cez hranicu päťtisíc otáčok zvuk naberie agresivitu a spolu s náporovým nasávaním a celkom otvorenou škrtiacou klapkou pošlú auto k dych vyrážajúcim métam. Keď sa mi od prekvapenia podarí prehltnúť zaseknutý dych, nechce sa mi veriť, že mám pod zadkom slovenské auto. Sedím opretý o z kompozitu vyskladanú karosériu a rozmýšľam, prečo musím auto onedlho vrátiť. Myslel som si, že keď je noc mladá, bude ešte poriadne dlhá, kým jej život neukončí vychádzajúce slnko. Prišlo však priveľmi rýchlo a s jeho príchodom odchádzala moja chuť ísť sa poďakovať výrobcovi za zapožičanie slovenského športiaku K-1 Attack. Skôr ako sa odhodlám opäť sa stretnúť s majiteľom „motokáry“ vybehneme ešte spolu s fotografom na neďaleký okruh urobiť niekoľko pekných fotografií. Cestou naň sme museli na pumpe zvládnuť niekoľko otázok od ďalšieho fanklubu. Na okruhu sme mali jasnú úlohu: Preveriť K-1 tam, kde sa cíti najlepšie. Fotograf opustil svoje miesto. Podráždenie plynu, zamrmlanie šesťvalca vo mne prebudilo poslednú energiu a vydal som sa hľadať limity podvozka.
Neustále posúvanie hraníc a potláčanie fyzikálnych zákonov znečistilo „stopu“ a k slovu sa dostalo jemné pohadzovanie zadkom. Nastavenie podvozkových častí robilo auto tesne pred jeho limitom nečitateľné a následná prosba o rýchlu kontru prišla až v poslednej chvíli. Isto by sa to dalo popísať ako mínus, no vždy mi to na tvári vyčarovalo nekonečný úsmev a nedá sa inak len priznať, že som sa do jeho charakteru zamiloval. A tak som to skúšal stále dokola, až kým sa mi nezamotala hlava. K1 Attack nie je plnohodnotné auto na každý deň (i keď …). Slušný batožinový priestor 203 litrov by dokázal zbaliť dvojicu aj na dovolenku, to však nejde do kopy s víkendovým využitím a športovým vyžitím majiteľa. Charakter Attacku je najbližšie motorke, no nemusel by som chodiť ďaleko od zrkadla, aby som našiel blázna, ktorý by s autom chodil každý deň na nákupy, do práce a loviť dievčenské pohľady. Ak trpíte nedostatkom pozornosti bratislavský športiak je perfektný liek. Za tých pár chvíľ, počas ktorých som bol fiktívnym majiteľom, som bol hádam najpríťažlivejší chlap široko ďaleko. Dievčatá mi kývali, fotili si ma. Núdzu o závistlivé pohľady som nemal ani zo strany mužskej populácie. Chlapci si pomaly chceli vypýtať aspoň autogram alebo sa ma aspoň dotknúť. Nebol som to však ja, kto to všetko zapríčinil. K-1 Attack a chlapci zo Slovenska za to môžu. Za všetkých automobilových bláznov, gentlemanov a milovníkov slovenskej hrdosti… Ďakujem! Text: Samuel Vanko Foto: Erik Toček **HODNOTENIE** **Plusy** Tuhá karoséria, jazdné vlastnosti, charakter motora, dávkovanie brzdného účinku, pomer výkonu a hmotnosti, individualita, možnosť prispôsobenia ovládacích prvkov na mieru. **Mínusy** Niektoré detaily nekorešpondujú s exkluzivitou vozidla, slabšia prehľadnosť karosérie, tvrdé sedadlá, na limite nečitateľné správanie podvozka. Technické údaje**Motor****atmosférický benzínový 3.0 V6**Zdvihový objem2 967 cm3Výkon178 kW/242 k pri 6 850 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 055 x 1 900 x 1 120 mmRázvor2 430 mmBatožinový priestor203 lPohotovostná hmotnosť992 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť250 km/h\*Zrýchlenie 0-100 km/h4,9 sSpotreba počas testu11,0 l/100 km \* elektronicky limitovaná