JAZDA: Tesla Roadster: Splašené ampéry

Tesla Roadster sa na prvý pohľad tvári ako bežný roadster. Jej 252 koní však neprodukuje ani gram CO2 a namiesto benzínu „spaľuje“ elektróny.
Vydané  Text: 
Výkon 185 kW (252 k), maximálna rýchlosť 200 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,9 s, a to všetko s nulovou spotrebou benzínu. Nádhera. Ale až taká rozprávka to predsa len nie je. Namiesto benzínu sa totiž do Tesly Roadster „tankujú“ elektróny. Veko nádrže síce nechýba, po odklopení však nájdete zásuvku.
Pripojením do bežnej domácej zásuvky na 220 V nabijete 450 kg vážiace Li-ion akumulátory s kapacitou 45 kWh asi za 15 hodín, s 380-voltovou nabíjačkou to zaberie päťkrát menej času. Americký výrobca na jedno nabitie sľubuje dojazd 393 km, reálne sa však pri výkonovom potenciáli motora pochybuje okolo 200 km. Akumulátory by mali vydržať 600 nabíjacích cyklov, čo predstavuje životnosť okolo 160 000 km. Nasúkať sa do anatomických sedadiel sa pre nízku strechu a široký prah neobíde bez určitej dávky gymnastiky. Kovová radiaca páka má len polohy D, N a R, prevodovka je jednostupňová so spiatočkou. Na strohej prístrojovej doske nás zaujal otáčkomer s červeným poľom až od 13 000 ot/min. Pri týchto otáčkach posiela vzadu uložený 500-ampérový elektromotor na kolesá plný výkon, naopak 380 Nm je dostupných tesne nad nulovými otáčkami. Vzhľadom na hmotnosť iba 1 220 kg má Tesla lepší odpich než osemvalcové Ferrari. Údernému a opojnému zrýchleniu zodpovedajú účinné brzdy. Riadenie bez posilňovača chce trochu viac sily, odmenou je však množstvo informácií a citu. Skutočne zlý je priemer otáčania. U nás sa Tesla Roadster oficiálne nepredáva, v Nemecku sa dá kúpiť od 99 000 € (2 982 474 Sk). Text: Michal Štengl Foto: MPI a archív **Technické údaje** **Pohonné ústrojenstvo** Trojfázový elektromotor, max. výkon 185 kW (252 k) pri 13 000 ot/min, max. krútiaci moment 380 Nm. Lítium-iónové batérie s kapacitou 45 kWh. **Karoséria** Dĺžka x šírka x výška 3 946 x 1 851 x 1 126 mm, rázvor 2 351 mm, pohotovostná hmotnosť 1 220 kg. **Podvozok** Lichobežníková náprava vpredu, viacprvková vzadu. **Jazdné výkony** Zrýchlenie 0 – 100 km/h 3,9 s Max. rýchlosť 200 km/h Dojazd 393 km