Indovia útočia na Detroit

Nie je to tak dávno, čo Američania považovali kúpu kórejského auta prinajmenšom za smiešnu. Lenže dnes týchto áut pribúda a o slovo sa hlásia aj Indovia.
Vydané  Text: 
Popri európskych značkách sa na amerických cestách objavuje čoraz viac vozidiel kórejskej výroby. Kým ešte donedávna bolo vlastníctvo takéhoto povozu takmer nepredstaviteľné, Kórejčania dobýjajú najväčší automobilový trh. Na koláči, ktorý donedávna patril Detroitu, si však začínajú pochutnávať aj Indovia. Podľa odborníkov to nie je vtip. Ich šancu zvyšujú problémy General Motors a Chrysleru, ktoré v snahe ušetriť peniaze redukujú predajné siete. Každý predajca nových vozidiel sa preto veľmi ochotne zaviaže novej značke. Aj indickej. Príkladom je Mahindra, ktorá medzičasom získala takmer 350 predajcov a už čoskoro začne predávať stredne veľký pickup rovnakého mena. Tradície najväčšieho automobilového trhu pochopiteľne vyvolávajú otázky typu: No, kto si už len kúpi indické auto?! Odpoveď nemusí byť sarkastická. Podľa spoločnosti Global Vehicles U.S.A., ktorá zabezpečuje distribúciu Mahindry v Severnej Amerike, by mohli kupcov prilákať parametre auta. Hoci je menšie než Ford F-150 či Dodge Ram a rozmermi sa blíži skôr k modelom ako Dodge Dakota, ponúka objem ložnej plochy a svetlú výšku ako väčšia konkurencia. Výhodou sú výkonnejšie a úspornejšie štvorvalcové dieselové motory v kombinácii so šesťstupňovou prevodovkou. Mahindra chce aj napriek 25-percentnému dovoznému clu predávať pickup za 20- až 25 000 dolárov, čím by prebila veľké značky ako Toyota či Nissan. Najviac kupcov zrejme získa na vidieku, kde je značka dobre známa. Mahindra totiž patrí medzi najsilnejších výrobcov traktorov v USA a navyše sponzoruje jeden z tímov šampionátu Nascar. Analytici pochybujú, že Indom sa podarí rýchlo uspieť. V prvom rade budú musieť prísne sledovať kvalitu, pretože Američania okamžite odpíšu nespoľahlivé auto. Navyše aj napriek snahe zlepšiť dizajn interiéru aj exteriéru sa budú používať skôr na tvrdú prácu než na rodinné výlety. Okrem Mahindry sa na americký trh tlačí aj Tata Motors, ktorý tu chce najneskôr v roku 2011 začať predávať svoju miniatúru Nano. Tento úmysel je však podstatne rizikovejší. Tata chce totiž ponúknuť oveľa menšie auto, než sú Američania zvyknutí používať, avšak za cenu, za ktorú sa tu predávajú ojazdené kompaktné modely renomovaných značiek. Zdroj: CNN Money Spracovala: Soňa Zverková