Ako bezpečnostný prototyp poslúžilo experimentálne vozidlo ESF 2009 postavené na báze modelu Mercedes S 400 Hybrid. Premiéru malo na 21. Medzinárodnej konferencii o zvýšení bezpečnosti vozidiel (ESV – Enhanced Safety of Vehicles Conference) v nemeckom Stuttgarte. Mercedes mu implantoval niekoľko technických inovácií, ktoré sa pravdepodobne dostanú aj do sériovej výroby. Napríklad kovové airbagy sú v podstate bočné výstuhy dverí zo špeciálneho kovového materiálu, ktoré sa pred nárazom aktivujú pod tlakom 10 až 20 barov. Oproti bežným airbagom dosahujú rovnakú účinnosť pri menších rozmeroch a nižšej hmotnosti, čím zároveň šetria priestor.
Koncept ESF 2009 prvýkrát v histórii automobilového priemyslu prináša nafukovací airbag inštalovaný pod podlahou auta. Aktivuje sa pri prudkom brzdení v prípade, že senzory vyhodnotia hroziacu zrážku. Po nafúknutí dokáže vozidlo nadvihnúť v prednej časti až o 8 cm. Keďže je tento podlahový airbag v porovnaní s bežnými podstatne pevnejší, trením o vozovkou účinne pomáha pri brzdení. Ďalšia z noviniek sú sedadlá, ktoré sa s cestujúcimi po aktivácii senzormi uhýbajú pred nárazom a minimalizujú tak jeho dôsledky, pričom sa posunú o 5 cm bližšie k stredu vozidla. Experimentálne vozidlo je spôsobilé prijímať a vysielať výstrahy o nebezpečenstve na trase cesty. Má tiež inteligentné svetlá, ktoré vedia rozpoznať a zamerať svoje lúče na živé objekty aj mimo práve osvetlenej oblasti.