Technika: Motor 1.6 TDI CR

Strednoobjemový diesel patrí v súčasnosti k mimoriadne dôležitým členom motorovej ponuky predovšetkým pri neprémiových značkách. Už ho má aj koncern Volkswagen.
Vydané  Text: 
Spomínaný nemecký automobilový koncern mnohí považujú za modlu, ktorej technické riešenia sa márne snaží predbehnúť celý svet. Je však niekoľko oblastí, kde má konkurencia s prehľadom navrch. Jednou z nich boli dosiaľ aj strednoobjemové naftové motory s výkonom v rozpätí 50 kW (68 k) – 95 kW (129 k). Tie sa dokážu uplatniť v širokom spektre modelov od drobcov, cez malé a kompaktné modely a ich deriváty až po strednú triedu. Vo Wolfsburgu túto oblasť donedávna plátali zastaranými agregátmi 1.9 TDI a 1.4 TDI so vstrekovaním čerpadlo-dýza. Hlavne menší trojvalec bol mimoriadne nekultúrny a hoci si nepýtal veľa paliva, určite nepatril k snom väčšiny motoristov. Časy čerpadielok a dýz nad každým valcom sú ale spočítané, prichádza moderná spoločná koľajnica (common rail) a piezovstrekovače.
Novinka s označením 1.6 TDI CR prichádza ako radový štvorvalec so štvoricou ventilov na každý valec a so zdvihovým objemom 1598 cm3. Vsetrekovací systém common rail bol v základe prevzatý z dvojlitrového agregátu, piezovstrekovače dostávajú palivo pod tlakom 1600 barov pričom motor pracuje s relatívne nízkym kompresným pomerom 16,5:1. Z väčšieho koncernového súrodenca pochádza tiež riadenie ventilov či nasávací trakt. Tieto riešenia sú súčasťou modulárnej koncepcie a umožňujú Volkswagenu zefektívniť výrobu pohonných jednotiek. Z motora 1.6 sa tak pomerne ľahko stane trojvalec 1.2 TDI, ktorý dostane napríklad Volkswagen Polo BlueMotion či ďalšie ekologické modely vrátane Seatu a Škody. Inžinieri sa pri vývoji tejto pohonnej jednotky zamerali predovšetkým na detaily ako ojnice, piestne krúžky, olejové čerpadlo či ventily. Vďaka tomuto sa podarilo znížiť vnútorné trenie v porovnaní s rovnako výkonnými predchodcami o 28,5 %. Najdôležitejším bodom pri vývoji však boli spotreba a emisie. Všetky tri výkonové verzie (55 kW/75 k, 66 kW/90 k a 77 kW/105 k) spĺňajú emisnú normu Euro 5 a dodávajú sa s filtrom pevných častíc. Konkrétna spotreba a s ňou aj emisie závisia samozrejme od auta, napríklad v Pole je priemer uvádzaný výrobcom 4,2 l/100 km a 109 g/km CO2, Golf by mal byť len o 0,3 l/100 km a 10 g/km horší. Celkovo v rámci koncernu by mal byť nový diesel nasadený až do 30 modelových radov. Text: Martin Ruisl Foto: archív