Technika: Motor 1.6 TDI CR
Strednoobjemový diesel patrí v súčasnosti k mimoriadne dôležitým členom motorovej ponuky predovšetkým pri neprémiových značkách. Už ho má aj koncern Volkswagen.
Vydané Text: Redakcia
Novinka s označením 1.6 TDI CR prichádza ako radový štvorvalec so štvoricou ventilov na každý valec a so zdvihovým objemom 1598 cm3. Vsetrekovací systém common rail bol v základe prevzatý z dvojlitrového agregátu, piezovstrekovače dostávajú palivo pod tlakom 1600 barov pričom motor pracuje s relatívne nízkym kompresným pomerom 16,5:1. Z väčšieho koncernového súrodenca pochádza tiež riadenie ventilov či nasávací trakt. Tieto riešenia sú súčasťou modulárnej koncepcie a umožňujú Volkswagenu zefektívniť výrobu pohonných jednotiek. Z motora 1.6 sa tak pomerne ľahko stane trojvalec 1.2 TDI, ktorý dostane napríklad Volkswagen Polo BlueMotion či ďalšie ekologické modely vrátane Seatu a Škody.
Inžinieri sa pri vývoji tejto pohonnej jednotky zamerali predovšetkým na detaily ako ojnice, piestne krúžky, olejové čerpadlo či ventily. Vďaka tomuto sa podarilo znížiť vnútorné trenie v porovnaní s rovnako výkonnými predchodcami o 28,5 %. Najdôležitejším bodom pri vývoji však boli spotreba a emisie. Všetky tri výkonové verzie (55 kW/75 k, 66 kW/90 k a 77 kW/105 k) spĺňajú emisnú normu Euro 5 a dodávajú sa s filtrom pevných častíc. Konkrétna spotreba a s ňou aj emisie závisia samozrejme od auta, napríklad v Pole je priemer uvádzaný výrobcom 4,2 l/100 km a 109 g/km CO2, Golf by mal byť len o 0,3 l/100 km a 10 g/km horší. Celkovo v rámci koncernu by mal byť nový diesel nasadený až do 30 modelových radov.
Text: Martin Ruisl
Foto: archív