Strednoobjemový diesel patrí v súčasnosti k mimoriadne dôležitým členom motorovej ponuky predovšetkým pri neprémiových značkách. Už ho má aj koncern Volkswagen.
Spomínaný nemecký automobilový koncern mnohí považujú za modlu, ktorej technické riešenia sa márne snaží predbehnúť celý svet. Je však niekoľko oblastí, kde má konkurencia s prehľadom navrch. Jednou z nich boli dosiaľ aj strednoobjemové naftové motory s výkonom v rozpätí 50 kW (68 k) – 95 kW (129 k). Tie sa dokážu uplatniť v širokom spektre modelov od drobcov, cez malé a kompaktné modely a ich deriváty až po strednú triedu.
Vo Wolfsburgu túto oblasť donedávna plátali zastaranými agregátmi 1.9 TDI a 1.4 TDI so vstrekovaním čerpadlo-dýza. Hlavne menší trojvalec bol mimoriadne nekultúrny a hoci si nepýtal veľa paliva, určite nepatril k snom väčšiny motoristov. Časy čerpadielok a dýz nad každým valcom sú ale spočítané, prichádza moderná spoločná koľajnica (common rail) a piezovstrekovače.
Novinka s označením 1.6 TDI CR prichádza ako radový štvorvalec so štvoricou ventilov na každý valec a so zdvihovým objemom 1598 cm3. Vsetrekovací systém common rail bol v základe prevzatý z dvojlitrového agregátu, piezovstrekovače dostávajú palivo pod tlakom 1600 barov pričom motor pracuje s relatívne nízkym kompresným pomerom 16,5:1. Z väčšieho koncernového súrodenca pochádza tiež riadenie ventilov či nasávací trakt. Tieto riešenia sú súčasťou modulárnej koncepcie a umožňujú Volkswagenu zefektívniť výrobu pohonných jednotiek. Z motora 1.6 sa tak pomerne ľahko stane trojvalec 1.2 TDI, ktorý dostane napríklad Volkswagen Polo BlueMotion či ďalšie ekologické modely vrátane Seatu a Škody.
Inžinieri sa pri vývoji tejto pohonnej jednotky zamerali predovšetkým na detaily ako ojnice, piestne krúžky, olejové čerpadlo či ventily. Vďaka tomuto sa podarilo znížiť vnútorné trenie v porovnaní s rovnako výkonnými predchodcami o 28,5 %. Najdôležitejším bodom pri vývoji však boli spotreba a emisie. Všetky tri výkonové verzie (55 kW/75 k, 66 kW/90 k a 77 kW/105 k) spĺňajú emisnú normu Euro 5 a dodávajú sa s filtrom pevných častíc. Konkrétna spotreba a s ňou aj emisie závisia samozrejme od auta, napríklad v Pole je priemer uvádzaný výrobcom 4,2 l/100 km a 109 g/km CO2, Golf by mal byť len o 0,3 l/100 km a 10 g/km horší. Celkovo v rámci koncernu by mal byť nový diesel nasadený až do 30 modelových radov.
Text: Martin Ruisl
Foto: archív