Keď Magna spolu s ruskými partnermi prevzala Opel, zdalo sa šťastie dokonalé. Lenže potom sa ozval Vladimir Putin: „Želáme si, aby časť kompetencií prešla do Ruska.“ Toto vyjadrenie najvplyvnejšieho Rusa sa v Nemecku postaralo o neistotu, pretože Berlín a Opel pochopiteľne dúfali, že čo najviac pracovných miest zostane doma. Rusi neváhajú a na pomoc si povolali manažéra GM, rodeného Švéda Boa Anderssona, ktorý prevezme žezlo prezidenta správnej rady automobilky GAZ. Andersson je uznávaný manažér, ktorý v správnej rade GM zodpovedal za globálny nákup montážnych a náhradných dielov. Z tohto hľadiska je pre GAZ ideálnym partnerom, pretože veľmi dobre pozná obidva svety: výrobcov aj dodávateľov. A automobilka chce v kombinácii s nemeckou technológiou modernizovať zastarané modely a pomôcť tak oživiť tento sektor. Putinovu pozíciu posilňuje aj najväčšia komerčná banka Sberbank, v ktorej štát vlastní 60 percent a na jej čele stojí Putinov spojenec German Gref. Sberbank má vlastniť 35 percent v novom koncerne, ktorý spojí európske operácie GM, Opel a Vauhxall. Kremeľ sa nemusí obávať ani zásahov zo strany „papierového“ vlastníka ruskej automobilky Olega Deripasku, ktorý má pre krízu veľké finančné problémy.
Zdroj: Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková