General Motors dlho hľadal kupca pre svoju problémovú dcéru vo Švédsku. Trpezlivosť sa vyplatila, pretože Saab získa skutočne prominentného majiteľa. Je ním doslova miniatúrny švédsky výrobca luxusných športiakov Koenigsegg.GM a Koenigsegg včera podpísali predbežnú dohodu, na základe ktorej by sa celý predaj mal zavŕšiť do konca tretieho kvartálu. Transakciu finančne zastreší Európska investičná banka úverom 600 miliónov dolárov, na ktorý poskytne záruky švédska vláda. Ďalšie finančné podrobnosti zatiaľ nie sú známe. GM v rámci dohody sľúbil, že Saabu bude určité obdobie poskytovať dizajnérov, ako aj technológiou výroby motorov a prevodoviek.
Predaj Saabu zasiahne aj nemecký Opel. Jeho kmeňová továreň v Rüsselheime oproti pôvodným plánom totiž príde o Saab 9-5, ktorého výroba sa presunie do švédskeho Trollhättanu. Koenigsegg sa tak po vzore Porsche pripravuje zhltnúť oveľa väčšiu spoločnosť. Saab má zhruba 4 000 zamestnancov a vlani predal celkovo 93 295 áut. Jeho kľúčovými trhmi sú USA, Veľká Británia, Švédsko, Nemecko a Švajčiarsko. Naproti tomu Koenigsegg zamestnáva 45 ľudí a ročne vyrobí len „za hrsť“ áut.
Značke Saab sa nedarí už dlho. Počas dvoch desaťročí „nadvlády“ GM mala automobilka ziskové iba dva roky. Prvý Saab vznikol v roku 1946 a odvtedy sa Švédi stali synonymom nezvyčajného dizajnu a technologickej inovácie. Lenže prišli časy neľútosnej konkurencie, s ktorou Švédi nedokázali udržať krok. Kalvária sa predbežne skončila vo februári, keď Saab vyhlásil konkurz.
Zdroj: Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková