Predstavenie: Porsche Panamera

Porsche je synonymom úspechu. Kedysi ortodoxný výrobca športových automobilov prerazil aj vo svete SUV a teraz sa s modelom Panamera chystá medzi limuzíny.
Vydané  Text: 
Mohlo by sa zdať, že po úspechu modelu Cayenne, má Panamera vydláždenú cestu. Nie je to však celkom pravda. Cayenne nastupoval do vlaku, ktorý viedli BMW, Merces či Range Rover, ktorých imidž je predsa len trochu inde. Panamera okrem tradičných prémiových rivalov narazí aj na Maserati Quattroporte, Aston Martin Rapide či Lamborghini Estoque (ak sa bude vyrábať). Ako ich chce poraziť? Filozofiou vývojárov v Stuttgarte bolo poskytnúť maximálny športový zážitok známy napríklad z modelu 911 aj viac ako dvom pasažierom. V prípade Panamery sa pohodlne a hlavne rýchlo odvezie štvorica pasažierov. Zadné sedadlá sú rovnako športovo tvarované ako tie predné a za príplatok sa dajú elektricky nastaviť. Praktická stránka pri takomto aute nehrá veľmi rolu, no Porsche ponúka možnosť sklopiť zadné operadlo. Základný batožinový priestor 445 litrov, mimochodom veľmi dobre prístupný cez dohora vyklápané piate dvere, sa tak rozrastie na solídnych 1250 litrov. Áno, stále čítate článok o Porsche.
O kvalite interiéru netreba pochybovať, Porsche má v zálohe len tú najlepšiu kožu, olivové drevo či karbón. K dispozícii bude tiež štvorzónová klimatizácia či na mieru navrhnutý audiosystém od firmy Burmester. Kto už by ale chcel hudbou rušiť lahodný zvukový prejav prvotriedneho osemvalca. Panameru budú poháňať len motory 4.8 V8 s priamym vstrekovaním. Základná atmosférická verzia S ponúkne zadným kolesám 294 kW (400 k). S rovnakým výkonom sa môžu popasovať aj všetky štyri kolesá vo verzii 4S. Špičkou bude Panamera Turbo, kde sa dvojica turbodúchadiel na spomínanom motore 4.8 V8 postará o 368 kW (500 k). Štvormiestny katapult z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy a maximálnou rýchlosťou 303 km/h. Písať o úspornosti takýchto pohonných jednotiek je svojim spôsobom čudné, no všade vládne doba zelená a Porsche ide tiež touto cestou. Dvojspojková robotizovaná prevodovka PDK má však aj svoje športové benefity. V Stuttgarte, teda pardon v Lipsku, lebo tam sa Panamera bude vyrábať, k nej ale montujú aj štart-stop systém. A to sa ešte dočkáme aj hybridu. Všeobecnou výhodou pohonného reťazca je však pomerne malá námaha. Panamera je na svoju triedu vcelku ľahkým autom a disponuje výbornou aerodynamikou. Unikátom je kompletne zakrytý podvozok a pri verzii Turbo aj výsuvné zadné krídelko s nastaviteľnou výškou.
Ďalším aktuálnym trendom je maximalizácia každodenného využitia pri športových automobiloch. V Panamere sú preto samozrejmosťou adaptívne tlmiče PASM. Verzia Turbo štandardne disponuje vzduchovým odpružením so systémom pridania vzduchu na požiadanie pre maximálny komfort. Špičková stabilizačná elektronika je samozrejmosťou, no dá sa vypnúť, takže Panamera s elektronicky riadeným zadným diferenciálom sa vie vybrať cez zákrutu aj driftom. Ako celok to pripomína sen moderného úspešného muža. Elegantné športové auto pre celú rodinu, silné, bezpečné, pohodlné a zároveň svojim spôsobom ohľaduplné k životnému prostrediu. Ideálny kompromis bez kompromisov. Text: Martin Ruisl Foto: Porsche