Fascinácia: Porsche Cayenne Diesel v Stuttgarte
Na miestach, kde sa kedysi ozývali údery kopýt kočiarov stuttgartskej šľachty, sa teraz preháňa nové plemeno zo stajne Porsche – Cayenne Diesel. Vznetové srdce ho katapultuje na trón predajného kráľa značky a mekka nemeckého autopriemyslu mu leží pri nohách.
Vydané Text: Redakcia
Fakt, že Stuttgart je úzko spätý s motorizmom a so značkami Porsche a Mercedes, zisťujeme takmer na každom rohu. Krátko po tom, čo sme za sebou nechali továreň Porsche a futuristickú budovu jeho nového múzea, prechádzame okolo multifunkčnej športovej haly Porsche Arena, kde sa konajú tradičné ženské tenisové turnaje. Hneď vedľa míňame futbalový štadión Mercedes-Benz Arena, domov bundesligového tímu VfB Stuttgart. A už sme pri novom Museum Mercedes-Benz, za ktorým vyčnievajú haly a komíny továrne Mercedesu v Untertürkheime. Múzeum otvorilo brány pred dvomi rokmi a aj v ňom možno nájsť stopy zakladateľa značky Ferdinanda Porscheho, napríklad rýchlostný špeciál T80, ktorý nakoniec nikdy nejazdil.
Slávny konštruktér a rodák z českých Vratislavíc pri Liberci sa v roku 1923 stal technickým riaditeľom v stuttgartskej firme Daimler Motoren. Spod jeho rúk vyšli modely Mercedes SS, SSK a SSKL. V roku 1931 sa osamostatnil, založil konštrukčnú kanceláriu a o sedem rokov neskôr položil základy dnešného Porsche. Továrne Porsche a Mercedesu dominujú severnej časti mesta, ale aj tak nie je Stuttgart čisto priemyselnou aglomeráciou. Jeho stred a obývané pahorky majú skôr charakter rezidenčného mesta. V plnej kráse ho možno vidieť z 217-metrovej stuttgartskej televíznej veže z polovice 50. rokov, ktorá stojí na jednom z kopcov v južnej časti mesta. Vydávame sa do historického stredu, ktoré ponúka celý rad pamiatok, niektoré z čias stredoveku. Centrum slúži chodcom, preto Cayenne ustajníme na jednom z parkovísk a na obhliadku vyrážame pešo.
Spojenecké bombardovanie v roku 1944 z veľkej časti mesto zničilo, ale po 2. svetovej vojne boli mnohé pamiatky zrekonštruované. Niektoré z nich plnia nielen reprezentatívnu funkciu, napríklad Kráľovský palác na Zámockom námestí ukrýva pasáže s obchodmi. Jeho impozantné priečelie ostro kontrastuje s neďalekým ultramoderným Múzeom umenia v tvare sklenenej kocky. Ich protiváhou je za malých parčíkom barokovo-klasicistický Nový zámok postavený v rokoch 1746 až 1807. Je to náhoda, že vzdialene pripomína Versailles?
Bývalá rezidencia württemberských kráľov, ktorú dnes využíva krajinská vláda, a jej parky s obrovskými fontánami sú obľúbeným miesto stretnutí. Susedí s vyše kilometrovou hlavnou triedou Königstrasse so stovkami obchodov. Na jednej strane sa končí zaujímavo architektonicky riešeným Hlavným nádražím zo začiatku 20. storočia s točiacou sa hviezdou Mercedesu na streche, na druhej strane zas akousi dominantou: Tagblatt-Turm je prvá betónová výšková budova v Nemecku. Hneď cez ulicu stojí aj maličký rodný dom filozofa Friedricha Hegela.
Priľahlé uličky starého mesta s majestátnym kostolom Stiftskirche a okolitými kvetinovými trhmi priam lákajú do záhradok kaviarní či reštaurácií, kde si možno objednať pohárik niektorého z miestnych vín. Hlavné mesto Bádenska-Württemberska je totiž štvrtou najväčšou vinárskou lokalitou v Nemecku a vinice obsadili väčšinu svahov najmä okolo rieky Neckar. Keďže sme tu „povozom“, dávame si kolu a vyrážame pre Cayenne. Ten rovnako ako všetky autá tejto značky vozí so sebou znak Stuttgartu, a tak ako my je tu tiež na návšteve. Montuje sa totiž v továrni v Lipsku, v materskom závode v Zuffenhausene sa vyrábajú len modely Boxster a legendárne 911. Tento model predstavuje skutočný kult, čo dokazuje aj fakt, že známe trojčíslie je súčasťou všetkých telefónnych čísiel automobilky.
Nasadzujeme ostrohy, popchneme Cayenne a vyrážame na Taubenheimstrasse 13 v štvrti Bad Cannstatt. Na začiatku záhrady nachádzame malú dielňu, v ktorej Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach v roku 1883 postavili prvý vysokootáčkový štvorvalcový motor. Naša cesta pokračuje do neďalekého Ludwigsburgu: impozantný barokový zámok obklopený nádhernou záhradou za návštevu rozhodne stojí. Po dvojdennom putovaní Stuttgartom a jeho okolím sa v Zuffenhausene lúčime s verným spoločníkom. Metropola Bádenska-Württemberska nepatrí práve k typickým cieľom českých turistov. Ako sme si overili, je to možno trochu škoda.
Text: Vladimír Löbl
Foto: Jiří Steiger
Technické údaje**Motor****prepĺňaný naftový 3.0 V6**Zdvihový objem2967 cm3Výkon176 kW/240 k pri 4000-4400 ot/minKrútiaci moment550 Nm pri 2000-2250 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 798 x 1 928 x 1 699 mmRázvor2 855 mmBatožinový priestor540/1 770 lPohotovostná hmotnosť2 315 kgUžitočné zaťaženie775 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť214 km/hZrýchlenie 0-100 km/h8,3 sKombinovaná spotreba9,3 l/100 kmEmisie CO2244 g/km**Cena**Základná cena verzie57 999,57 € (1 747 295 Sk)
**Nafta v Porsche? Nič nové!**
Cayenne Diesel nie je prvým výtvorom značky so vznetovým agregátom. Ferdinand Porsche už v 30. rokoch postavil traktor s naftovým motorom, hoci sa vďaka belgickej firme Allgaier dostal do výroby v upravenej podobe až v 50. rokoch. Neskôr na výrobu nadviazala spoločnosť Porsche-Diesel-Motorenbau, ktorá do roku 1963 vyrobila 120-tisíc kusov.
Červený traktor možno vidieť v novom múzeu Porsche a zákazníckom centre oproti výrobnému závodu. Nováčik Cayenne však urobil dlho očakávaný prielom do ponuky svojej značky, aby vyhovel rastúcej obľube naftových agregátov vo veľkých SUV. Dokazuje to aj dominantný podiel dieselov u priamych konkurentov Cayenne. Tento model je zároveň reakciou Porsche na honbu EÚ za znížením CO2. S filtrom pevných častíc totiž emituje len 244 g/km, čo je takmer o 100 g menej, než je priemer tohto modelového radu.
Dieselový Cayenne poháňa motor 3.0 TDI V6 známy z modelov Audi, pri ktorom viac než o výkon 174 kW ide o krútiaci moment 550 Nm. A ten je dostupný už po prekročení 2 000 ot/min. Radosť z jazdy je podobná ako pri benzínových alternatívach, spotreba a účty za palivo však výrazne nižšie. Neznie to dobre?
**Na okraj**
**Stuttgart**, prezývaný aj švábskou metropolou, má štatút samosprávneho administratívneho mestského celku. Mesto v roku 950 založil vojvoda Ludolf Švábsky. Teraz ho obklopujú menšie mestečká a prakticky nespoznáte, kde sa končí: stále míňate zástavbu. Samotný Stuttgart má okolo 600-tisíc obyvateľov, celá aglomerácia vrátane okolitých mestečiek 2,7 milióna. Viac než pätina populácie nemá nemecké občianstvo, najväčšou skupinou sú Turci, Gréci, Taliani, Chorváti a Srbi.
**TIPY NA NÁVŠTEVU:** Milovníkom automobilovej histórie odporúčame Porsche Museum, Mercedes-Benz Museum či dielňu Gottlieba Daimlera v štvrti Bad Cannstatt, v ktorej s Wilhelmom Maybachom v roku 1883 postavili prvý vysokootáčkový štvorvalcový motor. Pri pešej prechádzke historickým centrom mesta môžete vidieť všetky pamiatky a množstvo múzeí. Odporučiť môžeme aj najväčšiu zoologicko-botanickú záhradu v Európe, ktorá sa nachádza na Pražskej ulici.
**TURISTICKÉ CIELE V OKOLÍ:** Mesto Ludwisburg vzdialené od centra Stuttgartu necelých 20 km zaujme impozantným barokovým zámkom obklopeným nádhernou záhradou. Milovníkov automobilovej histórie určite zaujme návšteva rodného domu Gottlieba Daimlera v Schorndorfe či dom a múzeum Karla Benza v Ladenburgu. Históriou dýcha Esslingen na rieke Neckar a turisticky obľúbené je aj univerzitné mesto Tübingen.
**ŠPECIALITY:** V Stuttgarte nájdete celý rad kvalitných reštaurácií. Jedna veľmi populárna sa nachádza v Starom kancelárstve (Alte Kanzlei) v historickom strede mesta. Pokiaľ chcete ochutnať niečo typické, čašník vám odporučí polievku Maultaschen s plnenými taštičkami z rezancového cesta a Spätzle, čiže rezance z jemného vajcového cesta. Charakteristické pre tento región sú aj stuttgartské Stäffele.