EXKLUZÍVNA JAZDA: BMW X1
K trojici svojich SUV bavorský výrobca pridal najmenší variant, BMW X1. Pri posledných testoch podvozka sme mali možnosť zajazdiť si s autom aj my.
Vydané Text: Redakcia
Napriek menším rozmerov je zrejmé, že pod kamuflážou sa nachádzajú tvary patriace rozrastajúcej sa rodiny X. Nálepky skrývajú pred svetom niekoľko nových detailov. Cez malé priezory, cez ktoré sa na svet pozerajú zadné svetla je možné predpokladať, že budú mať spoločné črty s novou Z4. Hmatom sa dajú identifikovať dynamicky vedené línie, ktoré zreteľne začínajú v prednej časti. Kým nebude vozidlo celkom odhalené, môžeme len predpokladať, že od konceptu sa sériová verzia líši len v detailoch.
Interiér v testovaných vozidlách nemal ešte sériovú podobu a tak tam, kde by ste hľadali kľučky dverí, nájdete plachty, ktoré ukrývajú pred zrakmi zvedavcov, ako budú takéto detaily vyzerať. Ani palubná doska ešte nemala typicky príjemný interiér obdarený mäkkými plastmi. Podľa slov testerov na skutočný interiér si X1 ešte chvíľu počká.
Posledné skúšky prebiehali na španielskom ostrove Malorka a ich cieľom bolo doladiť podvozkové časti a ich správanie. Zadanie nebolo jednoduché. BMW chce priblížiť zážitok za volantom X1 tomu z klasického modelu radu 3. Vyššia svetlá výška, vyššie položené ťažisko, mohutnejšie pneumatiky a tiež váha však môžu v tomto prípade hrať proti „ladičom“. Je ťažké predstaviť si, že vozidlo, ktoré bez akýchkoľvek známok problémov či únavy dokáže zvládnuť cestu plnú zo zeme vykúkajúcich skál, šmykľavé blato a poľné cesty plné prachu, by sa vedelo vyrovnať s okresnou cestou rovnako ako vycibrené BMW 3.
Šéf tímu testovacích jazdcov sa však rozhodol, že náš prvý skepticizmus prelomí a presvedčí nás v prospech BMW X1. Vedome prvú etapu trasy vedie najskôr do terénu, kde sa X1 s o niečo mäkším nastavením podvozka ľahko vysporiada s niekoľko centimetrov hlbokým blatom, ktoré efektne rozprskujeme smerom k fotografovi. Potom sa obe testovacie autá stratia vo zvírenom prachu po prejazde poľnou cestou, pokrytou hrubou vrstvou suchej hliny. Zapnuté DTC tvrdohlavo drží vozidlo vo zvolenej stope a to aj za cenu malého vybočenia zadnej nápravy smerom k jemnému pretáčavému šmyku… bravó.
Veliace vozidlo po prekonaní terénnej trasy zamieri smerom k horskému prechodu, ktorý je vybavený ostrými, správne klopenými zákrutami. Asfalt pripomína slovenské cesty, kde tu diera, úzke krajnice a záplata na záplate. X1 sa na dlhších rovinách s nerovnosťami vôbec nemazná. Do riadenia neprenáša takmer žiadne údery. Pri pokuse o vyhýbací manéver riadenie počúva na najmenší pokyn a napriek väčším rozmerom podvozok zvládne pokus vyhnúť sa diere s nemecky presným štýlom, bez zbytočného náklonu a nepríjemného znervóznenia.
Horský prechod je pre nový crossover výzvou a skutočnou previerkou, či sa v Mníchove podarilo naladiť podvozok podľa vzoru trojkového radu. Do viac takmer 180 stupňových zákrut sa X1 vkladá bez zaváhania, brzdy ani po intenzívnom tlaku nenesú znaky vädnutia… žeby sa to predsa podarilo? Deaktivujeme stabilizačné systémy, na prístrojovej doske sa rozsvieti výstražný trojuholník. Je na čase zistiť, či prvotná eufória nie je náhodná. V ostrejších prejazdoch sa veľkosť začína negatívne prejavovať výraznejšími náklonmi a nedotáčavou tendenciou, ktorú následne po prudkom ubratí a opätovnom pridaní plynu strieda vybočenie zadnej nápravy, ktoré však svojím čitateľným správaním vodiča nevyľaká. Toto správanie je potlačené takmer na minimum v prípade, že čarovné tlačidlo DTC nebudete vypínať.
Na poslednú etapu je pripravený malý okruh, ktorý má hlinený podklad a je posypaný bielym pieskom, ktorý sa v spojení s celoročnými pneumatikami tvári ako sneh. Máme pred sebou tri okruhy, každý s iným nastavením vozidla. Stabilizačné systémy v pohotovosti robia prejazd veľmi bezpečným a správanie je nemalého auta je predvídateľné. Prvý stupeň DTC vedie auto trocha agresívnejšou stopou, zadná náprava dostáva viac výkonu a k slovu sa dostáva spätná väzba, ktorá síce nedosahuje kvality trojkového radu, no na SUV je výrazná a vodič má dostatok informácií, aby vedel reagovať na správanie podvozka. S výstražným trojuholníkom na prístrojovej doske sme sa už stretli. Na bielom piesku X1 so sebou už pekne zametá, čo však nerobí auto nepríjemným. Aj v šmyku sa dá X1 dostatočne dobre ovládať a treba uznať Mníchovu, že aj keď sa im to s tou trojkou celkom nepodarilo, je to najčitateľnejšie SUV z ponuky značky.
Na Európsky trh by sa X1 malo dostať v poslednej štvrtine tohto roka a ako avizuje BMW, dôležitým odbytiskom pre ich najmenšie SUV by mala byť východná Európa. Cena síce nie je stanovená, no pošuškáva sa, že základ by sa mohol pohybovať niekde v okolí 30 000 €.
Text: Samuel Vanko
Foto: BMW
**Technické údaje**
Oficiálne informácie síce ešte neexistujú, v BMW však majú o motorizáciách pre X1 celkom jasno. Na výber by podľa interných informácii mali byť dva naftové agregáty a jeden benzínový. Najmenší diesel 20d (130 kW/177 k) tvorí základ ponuky, nasledujú ho výkonnejší naftový štvorvalec 23d (150 kW/204 k) a benzínový šesťvalec 28i (190 kW/258 k). Vonkajšie rozmery sú veľmi blízke konceptu, podľa interných zdrojov budú (D x Š x V) 4 454 x 1 799 x 1 545 mm, rázvor 2 760 mm je zhodný s konceptom. V porovnaní s modelom X3 je X1 o 135 mm kratšie a má o 35 mm kratší rázvor. Základný objem batožinového priestoru je 420 litrov, maximum 1350 litrov.
Inzercia