Kedysi najväčšia automobilka sveta vstupuje do riadeného konkurzu. Po ňom bude General Motors patriť štátu, ktorý musí zvládnuť najkomplikovanejší bankrot v histórii USA.
General Motors o 14.00 nášho času vyhlásil bankrot a zveril sa pod ochranu kapitoly 11 amerického konkurzného práva. Po tomto kroku, ktorý bol ešte donedávna nemysliteľný, bude kedysi najväčšia svetová automobilka patriť štátu. Z konkurzu vznikne „nový“ GM, ktorý si ponechá iba životaschopné značky Chevrolet, Cadillac, GMC a Buick. Európske operácie GM Europe, vrátane automobiliek Opel a Saab, získa autododávateľ Magna a jeho ruskí partneri.
**Miliarda sem, miliarda tam** Vláda počíta s tým, že GM bude po doterajších finančných injekciách v celkovom objeme 20 miliárd dolárov potrebovať ďalších 30 miliárd dolárov. GM pôjde v stopách Chrysleru, čiže požiada o konkurz na základe odstavca 363 kapitoly 11. Preložené do ľudskej reči to znamená, že zdravé časti spoločnosti sa spoja a prevedú novému vlastníkovi. V prípade GM to bude štát (72,5 %), odbory (17,5 %) a „starý“ GM (10 %).
Podmienkou pre úspešnú reštrukturalizáciu je dohoda s veriteľmi, ktorí odmietli prvý návrh na vyrovnanie a otvorili cestu bankrotu. Veritelia prijali vylepšenú ponuku, ktorá im za odpustenie pohľadávok v hodnote 27 miliárd dolárov ponúka namiesto pôvodných desiatich percent až štvrtinový podiel v „novom“ GM. Spoločnosť bude mať dlhy 17 miliárd dolárov v porovnaní s 54,4 miliardy dolárov, ktoré koncern dlhoval k 31. marcu. Majitelia akcií, ktoré dnes zatvorili na kurze 75 centov, musia rátať s tým, že svoje peniaze už nikdy neuvidia.
**Tisíce ľudí bez práce** GM plánuje v priebehu tohto a budúceho roka zatvoriť asi dvanásť tovární, čo v preklade znamená stratu 20 000 pracovných miest. Tri ďalšie fabriky budú odstavené v nádeji, že jedného dňa sa ich linky znova preberú k životu. Okrem toho GM zatvorí vyše tretinu zo 6 000 predajní, čo znamená ďalších 100 000 ľudí bez práce.
Viac ako 650 000 dôchodcov a ich rodinní príslušníci, ktorí záviseli od firemného fondu zdravotného a dôchodkového zabezpečenia, musia počítať s nižšími príspevkami.
**Bankrot superlatívov** Prípad General Motors predstavuje tretí najväčší bankrot v histórii USA a najkomplikovanejší bankrot priemyselného podniku vôbec. GM totiž operuje v 30 krajinách, kde má vyše 140 fabrík a zamestnáva po celom svete 250 000 ľudí. Koncern každoročne nakupuje diely za 94 miliárd dolárov, čo znamená, že jeho bankrot môže mnohým autododávateľov podraziť nohy.
GM však bol zúfalo stratový. Hoci vlani predal viac ako osem miliónov vozidiel, od roku 2005 jeho straty dosiahli celkovo 88 miliárd dolárov. Posledných zhruba 12 mesiacov gigant každý deň prichádzal o 68 miliónov dolárov, v poslednom kvartáli dokonca o 111 miliónov dolárov denne.
**Otázniky zostávajú** Experti sa napriek tomu neobávajú rozsiahlej katastrofy, pretože koncern je priveľmi oslabený a navyše sa o konkurze hovorí už dávno. Uvoľnené miesto veľmi rýchlo zaplnia predovšetkým ázijskí konkurenti Toyota, Honda a Nissan. Z Európy si pozíciu v USA môže posilniť najmä Volkswagen.
Rýchly postup reštrukturalizácie Chrysleru dokazuje, že tento model by mohol byť úspešný aj v prípade jeho oveľa väčšieho konkurenta. Hoci americké právo nepozná termín „bleskový konkurz“, Biely dom chce všetko zvládnuť v priebehu 60 až 90 dní. O tomto úmysle však možno oprávnene pochybovať: General Motors je prerastený mamut a nie je isté, či sa v tak krátkom termíne dá uskutočniť redukčná diéta v kombinácii s výukou ekonomického a strategického myslenia. GM totiž tvrdohlavo odmietal varovania a chŕlil veľké a smädné vozidlá. A práve táto zaslepenosť spolu s neefektívnym vynakladaním peňazí sa mu stali osudnými.
Zdroj: Financial Times Deutschland, CNNMoney.com, Handelsblatt
Spracovala: Soňa Zverková