Poker o Opel sa skončil

Opel sa v poslednom čase triasol o svoju budúcnosť. Na poslednú chvíľu však prišla záchrana: General Motors a Magna sa dohodli.
Vydané  Text: 
Niekoľko týždňov trval boj o záchranu nemeckej automobilky Opel pred dôsledkami bankrotu materského koncernu General Motors. I keď ešte pred niekoľkými dňami vyzerala situácia beznádejne, v poslednej chvíli však nádej prišla. Je ňou rámcová dohoda s rakúsko-kanadským autododávateľom Magna, ktorá po 80-ročnom spolužití s GM umožní prežitie tradičnej nemeckej značky. **Záchranný plán** Na základe tohto plánu si GM v nemeckej automobilke ponechá 35 percent. Víťazný investor Magna získa 20 percent a jeho ruskí partneri GAZ a Sberbank 35 percent. Zostávajúcich desať percent prevezmú predajcovia a zamestnanci. Hoci si Opel môže vydýchnuť, niektoré otázky zostali nezodpovedané, predovšetkým otázka zamestnanosti. Magna mieni zachovať všetky štyri nemecké fabriky a v priebehu piatich rokov investovať 500 miliónov eur, peniaze však podmienila zrušením 2 500 pracovných miest. Najviac to pocíti fabrika v Bochume, ktorá by mala prísť o 1 800 miest. Magna spolu s Oplom prevezme všetky európske operácie General Motors. GM Europe by podľa jej konceptu malo prísť celkovo o 11 000 pracovných miest, z čoho 2 500 v Nemecku. Koľko zamestnancov nemeckej značky v iných krajinách príde o prácu zatiaľ nie je isté. Poslednou prekážkou pre záchranný plán boli štátne garancie. Rozpočtové výbory parlamentov spolkových krajín Hessensko a Severné Porýnie-Westfálsko súhlasili, že prevezmú časť záruk. Berlín schválil pomoc 1,5 miliardy eur, z čoho spomínané krajiny prevezmú garancie za 150 miliónov eur. **Ruské ambície** GAZ a Sberbank majú s podielom v Nemecku veľké plány. Sberbank je najväčšia ruská banka s trhovou hodnotou 90 miliárd dolárov, v ktorej väčšinu vlastní centrálna banka. Na jej čele stojí bývalý ruský minister hospodárstva German Gref, pod ktorého vedením banka vlani vykázala čistý zisk zhruba 2,3 miliardy eur. Podľa neho je Opel „pre Rusko dobrá príležitosť za nízku cenu získať technologicky najpokročilejšiu automobilku Európy“. GAZ bude profitovať nielen z novej technológie, ale Opel mu prinesie vyťaženie fabrík a využije jeho rozsiahle distribučnú sieť. GAZ poskytne Nemcom továreň vo svojom sídelnom meste Nižnyj Novgorod, kde by sa malo ročne vyrábať 180 000 vozidiel značky Opel pre ruský trh. Automobilke, ktorá zamestnáva zhruba 100 000 ľudí, to pomôže zbaviť sa dlhov vo výške asi miliardy dolárov a zvýšiť trhový podiel. Opel zas získa bránu do Ruska a nový trh, ktorý práve v časoch krízy znamená nádej. Zdroj: Die Welt, Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková







Inzercia

Inzercia