JAZDA: Peugeot 3008

Peugeot 3008 sa možno zaradí medzi tie modely, ktoré na rozdiel od ostatných marketingových rozprávok skutočne stanoví nové pravidlá: aj keď sa podobá SUV, je to MPV ako stvorené na dovolenku – trebárs do Dubrovníka.
Vydané  Text: 
Je to zvláštny pocit: sedíme v reštaurácii v jednej z mnohých chorvátskych zátok, more špliecha len pár metrov od stola, borovice na pobreží šumia v sviežom aprílovom vetre a my si razom pripadáme ako na letnej dovolenke. Akoby sme ani neboli na jazdnej prezentácii novinky s menom 3008 od značky Peugeot, ale skôr na predčasných prázdninách. A akoby nás zajtra nečakalo lietadlo späť do Viedne, ale minimálne desať dní bez počítača, mobilného telefónu či uzávierok. More v Dubrovníku je krásne azúrové aj o tomto čase, keď by sa v ňom hádam nevykúpal ani žiadny český turista schopný skákať do slanej vody za každých okolností. Nebo pre zmenu žiari tyrkysovou modrou, hoci slnko zďaleka ešte toľko nehreje ako v júni. Chorvátske olivy nás však osviežujú rovnako ako v najväčšom sparne.
Chorvátsko je dlhé roky tradičnou destináciou slovenských a českých turistov a Dubrovník, starobylé prístavné mesto na jeho najjužnejšom cípe ležiace pri samotných hraniciach s Bosnou a Hercegovinou, je asi najnavštevovanejším miestom členitého pobrežia. Veľa pravidelných návštevníkov Chorvátska nedá dopustiť na okolie Rovinje či na ostrov Krk, rad turistov sa však radšej vydá na úplne jednoduchú cestu až na juh, do hornatého kraja s údajne oveľa krásnejším morom a bezkonkurenčnými plážami. A takisto si nenechá ujsť historické prístavné mestečko, ktoré má od roku 1979 svoje pevné miesto na zozname pamiatok organizácie UNESCO. S naším Peugeotom 3008 sa do neho však nedostaneme, priblížiť sa môžeme akurát tak k mohutným hradbám, ktoré v dĺžke takmer dva kilometre dokonale zvierajú na sebe natlačené domčeky, stiesnené uličky a majestátne kostoly zo stredoveku. Tritisícosmička má síce imidž auta, ktoré dokáže všetko, ale do samotného centra jednoducho vojsť nemôže. Radšej teda vyrážame na prehliadku okolia, aby sme videli niečo viac z peknej chorvátskej krajiny a zároveň si vyskúšali vlastnosti nového Peugeota. Volíme variant s prepĺňaným benzínovým štvorvalcom 1.6 THP s výkonom 110 kW (150 k). Ten asi nebude žiadaný až tak ako tradične obľúbené naftové motory s označením HDi, ale technicky i užívateľsky ide o veľmi zaujímavý motor. Je tichý a nečakane úsporný, so šesťstupňovým manuálom jazdíme s priemerom 7,5 l/100 km, a to na pokrútených cestách medzi bielymi skalami preverujeme podvozok viac než dôkladne. Odhaľujeme aj trakčné schopnosti auta pri stúpaní nad Dubrovník. Peugeot 3008 vyzerá aj trochu ako terénne auto. Bol by rád, keby bol vnímaný ako cenovo dostupnejšia alternatíva modelov VW Tiguan či Ford Kuga, v skutočnosti má však oveľa bližšie k Renualtu Scénic či Fordu C-Max. Marketingovo ohrané slovo crossover získava v prípade tritisícosmičky svoje opodstatnenie, podobne ako napríklad v prípade podceňovaného Nissanu Qashqai, akejsi kombinácie SUV a hatchbacku, ktorý si nakoniec získal veľa fanúšikov.
Príbeh novinky 3008 môže byť podobný. Oproti spomenutým SUV je kompaktnejší, pritom jeho vnútorný priestor je riešený skôr ako pri vozidlách kategórie MPV, takže svojou variabilitou doháňa istú vnútornú stiesnenosť. Niežeby bol malý, ale obrovský taktiež nie je. Vzadu je miesta akurát a podľa normy VDA ponúka batožinový priestor v základe len 432 litrov, v Tiguane je k dispozícii 470 a C-Maxe 460 litrov. Najhoršie je na tom v tejto kategórii Ford Kuga, ten ponúka skromných 410 litrov. Model 3008 je viac MPV ako SUV aj konštrukciou podvozku. Na rozdiel od nemeckých „soft-roadov“ neponúka verziu 4 x 4, s ktorou neráta ani v budúcnosti. Výnimkou bude pravdepodobne len hybridný variant ohlásený na rok 2010, v ktorom bude predné kolesá poháňať naftový motor a zadné roztočí elektromotor. Riešenie pre majiteľov horských chát, fanúšikov hôr či výhľadov na Dubrovník pekne zhora sa v Peugeote 3008 volá Grip Control. Veľkým ovládačom medzi sedadlami si je možné za príplatok nastavovať elektroniku, ktorá dozerá na preklz predných kolies tak, aby na danom povrchu bola čo najlepšia možná trakcia.
Ide v podstate len o núdzové riešenie, ktoré je založené len na rôzne nastavenej hranici preklzu. Je to však lepšie, ako sa spoliehať na ESP či protipreklzový systém, keďže v niektorých situáciách, ku ktorým patrí napríklad jazda po značne zľadovatenom povrchu alebo výjazd blatovým terénom, títo elektronickí pomocníci skôr škodia ako pomáhajú. Systém Grip Control sa dodáva výlučne so šestnásťpalcovými kolesami, na ktoré sa budú montovať ojedinelé pneumatiky Michelin Latitude Tour HP Mud&Snow, ktoré sú napriek zavádzajúcemu označeniu [letné pneumatiky](http://www.az-pneu.sk/letne-pneumatiky) so zvýraznenými záberovými vlastnosťami a dajú sa používať za zhoršených adhéznych podmienok. Tie však v Chorvátsku neboli, slnko vyháňalo ortuť teplomeru vysoko nad 20 stupňov Celzia, a tak sme si skôr užívali dobre fungujúcu klimatizáciu či rýchlu navigáciu, ktorá nás doviedla na 100 km vzdialený ostrov Trstenik i na kopec Srď priamo nad Dubrovník. Miestny starček, ktorý sa prišiel pozrieť, akéže to auto s francúzskym evidenčným číslom sa k nemu v tomto ročnom období šplhá, nám prezradil, že v lete sa sem nechávajú voziť turisti taxíkmi. Pred vojnou na Balkáne sem hore k vysielaču a bývalej pevnosti z čias Napoleona viedla lanovka. Keďže Dubrovník a jeho okolie neboli ušetrené od ostreľovania, dnes po turistickom lákadle zostala len spodná stanica a pilier uprostred svahu. Bombardovaním bolo značne poškodené aj samotné historické centrum, našťastie bolo z fondov organizácie UNESCO opravené, a tak dnes môžu sprievodcovia už len ukazovať opravené časti, ktoré sú zámerne veľmi dobre vidieť. Pri vstupe do mesta vás víta mapa, v ktorej je naznačené, kam všade dopadli granáty, ktorý dom prišiel o strechu či zhorel… Množstvo vecí pripomínajúcich utrpenie tunajších ľudí v nedávnej minulosti na nejaký čas zmrazí úsmev. Späť nám ho vracia pohľad na zachovalé a starostlivo zreštaurované mestečko obklopené podmanivým morom. Niet divu, že o pár týždňov sa tu nebude dať, tak ako po minulé roky, ani pohnúť. Text a foto: Michael Kudela Kresby: archív **Peugeot 3008 – fešák, čo má pod čapicou** Aj keď na to – toto napoly MPV, napoly SUV nevyzerá, má niekoľko zaujímavých technických prvkov. V prvom rade je to náhrada systému 4 x 4, pre ktorý nie je platforma modelu 308 vyvinutá. Za príplatok si však môžete objednať tzv. Grip Control, ktorý ponúka rôzne režimy. Po prepnutí do režimu Sneh dovoľuje tento systém väčší preklz kolies. Mód pre odlišné terény (blato, tráva atď.) funguje do 80 km/h a umožňuje preniesť na koleso s lepšou adhéziou až 100 % krútiaceho momentu. Režim Piesok zase zrovnáva otáčky kolies. Ďalšou príjemnosťou je head-up displej, na ktorom je zobrazované okrem iného varovanie pred prekážkou, resp. pred vpredu idúcim vozidlom. Nesmieme zabudnúť ani na pasívny systém Dynamic Roll Control, ktorý predstavuje rovnako jednoduché riešenie ako Grip Control: zadné tlmiče sú doplnené o tretí, vyrovnávací tlmič, ktorý pomáha obmedziť náklony karosérie v zákrutách. TECHNICKÉ ÚDAJE **Typ motora** 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 HDi 2.0 HDi **Usporiadanie/počet valcov** R/4 R/4 R/4 R/4 **Zdvihový objem** cm3 1 598 1 598 1 560 1 997 **Max. výkon** kW/k 88/120 110/150 80/109 110/150 pri ot/min. 6 000 5 800 4 000 3 750 **Max. krútiaci moment** Nm 160 240 240 – 260 340 pri ot/min. 4 250 1 400 1 750 2 000 **Dĺžka x šírka x výška** mm 4 365 x 1 837 x 1 639 **Rázvor** 2 613 **Batožinový priestor** l 432/1 241 **Pohotovostná hmotnosť** kg 1 399 1 459 1 425 1 529 **Zrýchlenie 0 – 100 km/h** s 11,8 8,9 12,2 9,7 **Maximálna rýchlosť** km/h 185 201 180 195 **Kombinovaná spotreba** l/100 km 7,1 7,4 5,1 5,6 **Emisie CO2** g/km 165 176 137 146 **NA OKRAJ – Tipy na cestu** Chorvátsko je veľmi obľúbenou destináciou slovenských dovolenkárov. Letná sezóna je tu čo nevidieť, a tak prinášame niektoré dôležité informácie: **Zrušenie minuloročného obmedzenia na dovoz potravín** **Nové diaľničné úseky:** Macelj – Krapina (20 km), vedie zo Záhrebu až na slovinský hraničný priechod pri meste Maribor, Šestanovec – Dugopolje (37 km), úsek na diaľnici zo Splitu na Makarskú riviéru, bude otvorený do konca júna, Bosiljevo – Vrbovsko (8,8 km), nový úsek na trase Záhreb – Rijeka.
**Pravidlá cestnej premávky:** väčšina pravidiel sa zhoduje so slovenskými, stretávacie svetlá musia byť zapnuté aj počas dňa, deti do 12 rokov nesmú sedieť na prednom sedadle, platí zákaz požitia alkoholu pred jazdou a používania mobilného telefónu bez hands-free súpravy, reflexné vesty sú povinné pre tých, ktorí pri poruche alebo nehode vystupujú z vozidla. **Rýchlostné limity:** mesto 50 km/h, mimo mesto 90 km/h, rýchlostné cesty 110 km/h, diaľnice 130 km/h. Vodiči, ktorí majú oprávnenie menej ako dva roky, musia dodržiavať limity 50/80/100/110 km/h. **Pokuty:** napríklad pri prekročení rýchlosti do 10 km/h 300 HRK, vyše 30 km/h 500 HRK, požitie alkoholu pred jazdou od 500 až po min. 3000 HRK vrátane zadržania vodičského oprávnenia. **Telefónne čísla a nehody:** všetky nehody sa musia hlásiť polícii (92), cudzinec musí od polície dostať protokol o poškodení, aby mohol prejsť späť cez hranice. Záchranný systém 112, prvá pomoc 94, hasiči 93, diaľničná asistencia 987 (z mobilu 01987). Zdroj: ÚAMK Českej republiky







Inzercia

Inzercia