Predstavenie: Lagonda

Ste bohatí, nemienite sa prispôsobovať duchovi času a neveríte, že do troch rokov budú cesty ako z cukru? Potom vám Aston Martin ušije oblek na mieru: luxusné SUV Lagonda.
Vydané  Text: 
Ženeva 2009 – prvý autosalón, ktorému kraľovala zelená farba. Kto by sa medzi hybridy, elektromobily a najnovšie Li-ion akumulátory odvážil prepašovať štúdiu mamutieho SUV? Výrobcovia si zrazu musia dávať pozor, aby verejnosti a politikom nevyslali nesprávny signál. V čase, keď istý globálny koncern upína posledné nádeje k svojmu prvému elektromobilu, ktorý je zatiaľ len vo vývoji, každý radšej pláva s prúdom. Krajinu veľkokapacitných SUV akoby zasiahol zelený meteorit, ktorý ako v časoch dinosaurov spôsobuje hromadné vymieranie. V liahni luxusných športových automobilov v anglickom Gaydone sa však práve tento rok zrodil Tyrannosaurus rex medzi športovo-úžitkovými autami. Znovuzrodenú Lagondu sám Ulrich Bez, šéf Aston Martinu sebavodomo označuje za luxusný automobil budúcnosti. Rozporuplné reakcie na seba nenechali dlho čakať.
Fanúšikovia od značky spod krídel Aston Martinu očakávali skôr športové kupé alebo kabriolet a prinajmenšom nedávna história by im dala za pravdu. V rokoch 1976 až 1989 vyrábaný štvordverový model Lagonda určite nebol typický športový automobil a neváhal provokovať množstvom futuristických hrán. Línie nástupcu sú naopak kypré a veľmi mäkké. Tam, kde kedysi po vzduchu lapal ostrý zobák, sa dnes rozťahuje široká papuľa s takou mrežou, že všetky konkurenčné single-framy okamžite prejde smiech. Pokiaľ vás nezastraší hladná papuľa v spätnom zrkadielku, určite sa za pár sekúnd roztrasiete aspoň pri pohľade na zadok Lagondy: hory kovu s úzkym priezorom a združenými svetlami, ktoré sa pohŕdavo vysmejú deformačným zónam malých modelov. Ak krivky DB9 v ostatných vodičoch vyvolávali efekt podobný studenej sprche, potom príchod Lagondy schladí sebavedomie okolia ako kvapalný dusík. Kto by si také auto mal kúpiť? Asi nie my, príslušníci západnej civilizácie. Lagonda predznamenáva globálnu expanziu Aston Martinu, zastúpeného zatiaľ iba v 32 krajinách. Ruské cesty by podvozok modelov Vantage a DB roztrhali ako jastrab bezbrannú sliepku. Rubľoví milionári potrebujú pre svoje hry robustný stroj v štýle Porsche Cayenne. Oligarchov možno osloví aj história: Lagonda v rokoch 1910 až 1913 slávila na trhu cárskeho Ruska jeden úspech za druhým.
Ďalší potenciál skrývajú rozbité cesty Číny, Indie, Mexika, Bolívie – ide celkovo o sto krajín, ktoré chce Aston Martin dobyť. A keď sa popri robustnom mastodontovi predá aj nejaké to kupé, nikto sa hnevať nebude. Potenciálna klientela sa nemusí obávať o svoju bezpečnosť, konštruktéri nezabudli ani na mohutné opancierovanie. Šéf Bentley Franz-Josef Paefgen v Ženeve chápavo poznamenal, že vie, koho má Lagonda v zameriavači. V Bentley sú na nezvyčajné priania majetnej klientely zvyknutí. Pod kyprými plechmi prvého modelu vzkriesenej Lagondy, pokrsteného Avantgarde Luxury Vehicle, v skratke ALV, sa skrýva overená technika. Platforma s pohonom všetkých štyroch kolies prevzatá z Mercedesu GL slávila úspechy so štúdiou a prvky stuttgartskej hviezdy sa uplatnia aj v sériovej výrobe. Mimochodom, spolupráca medzi automobilkami mala obsiahnuť aj ďalšiu oblasť: Aston mal kompletne prevziať výrobu pripravovaného Maybachu s dvanásťvalcom pod kapotou, rovnaký agregát sa mal rozozvučať aj v Lagonde. Z plánov napokon nič nebolo a Aston sa musel porozhliadnuť po vlastnom revíri. ALV tak dostane do vienka 500-koňový motor V12 z modelu DB9. Mohol ho stretnúť aj horší osud alebo aspoň horšie znejúci. Či sa Lagonda bude hrať na úsporu paliva a predstaví hybridnú verziu, zatiaľ nie je jasné.
Predstavivosť vyžaduje aj interiér. Hoci na seba dokázal pritiahnuť všetky objektívy v Ženeve, pri bližšom pohľade vyšla najavo holá pravda: sedadlá zatiaľ slúžia iba na okrasu, pod tenkým koženým poťahom sa skrýva nepoddajná žula obyčajnej štúdie. Zvedavcov mali obmäkčiť zvláštne, ale pohodlné kožušinové vankúše a ďalšia srsť v štýle kožuchu ruských veľkokňažien visela spod hlavových opierok. Na hranici dobrého vkusu balancovali ešte sklenené poháre pre vodiča a spolujazdca, nevhodné tak pre whisky, ako aj pre šampanské. Pri pohľade zvnútra netrpí netvor, stojaci na 22-palcových kolesách, žiadnou nadváhou. Jedinečnú ľahkosť a luxusnú atmosféru mu dodáva dvojfarebný dizajn interiéru (vpredu tmavý, vzadu svetlý) a dostatok priestoru medzi delenými sedadlami. Návrhári mali pri voľbe farieb a tvarov šťastnú ruku, mohutný vonkajšok vysiela do okolia patričné signály, interiér naopak srší dynamikou a štyrom osobám ponúka kráľovský priestor. Dojem podčiarkuje presklená panoramatická strecha, rozprestierajúca sa takmer nad celou kabínou. Denné svetlo obkresľuje matné kovové šperky na palubnej doske, vrátane radiacej páky akoby vystrihnutej zo Star Treku. Sériová výroba luxusnej Lagondy by sa mala začať najneskôr v roku 2012, celkovo sa tak produkcia Aston Martinu zdvihne na 6 000 až 7 000 áut ročne. Ťažko povedať z koľkých, pretože po 5 500 kusoch v roku 2008 tento rok Aston Martin prvýkrát zažíva pád do hlbín. Text: Tomáš Protiva podľa MPI Foto: René Staud **Lagonda ALV v skratke** \- Luxusné SUV bez terénnych ambícií \- S motorom V12 cena päť miliónov korún \- Štvormiestne SUV na báze Mercedesu GL \- Motor vpredu a pohon všetkých kolies







Inzercia

Inzercia