To, že konzorcium Magna-Sberbank-GAZ predstavuje viac než dobrodružné spojenie, je známe už dávno. Lenže v Rusku sa nič dôležité nepohne bez toho, aby v tom nemal prsty Kremeľ, lepšie povedané Vladimir Putin.
Putinova biela replika Volgy 21 je spomienkou na úspešnú druhú modelovú radu z pásov Gorkovského automobilového závodu (GAZ), ktorý vznikol v roku 1932 v Gorkom. Mesto sa medzičasom volá Nižnij Novgorod a z bývalého výrobcu Volgy už veľa nezostalo. Druhá najväčšia ruská automobilka je na pokraji bankrotu a plnou parou rokuje s bankami o reštrukturalizácii dlhov. Aj jeho majiteľovi Olegovi Deripaskovi, kedysi jednému z najbohatších Rusov, tečie do topánok. Jeho majetok sa po krachu ruskej burzy zmenšil z 29 miliárd dolárov sotva na desatinu. Vysoko zadlžený oligarcha teraz musí predávať svoje podiely, pretože mnohé zo svojich aktivít istil akciami.
To však Berlín ani Rüsselheim akosi nezaujíma: Deripaska a jeho firemné impérium sa stali nositeľom nádeje pre Opel. Spolu so štátnou ruskou bankou Sberbank a kanadsko-rakúskym autododávateľom chce GAZ získať väčšinu v nemeckej automobilke, ktorej hrozí, že bankrot materského koncernu General Motors ju stiahne do hlbín. Odborári, vedenie aj politici sú presvedčení, že toto konzorcium je zárukou zachovania čo najväčšieho počtu pracovných miest. Naproti tomu v prípade Fiatu sa obávajú, že Talianom ide iba o štátnu pomoc a odstránenie priameho konkurenta.
**Kremeľská karta**
Záujemcovia o Opel musia do budúcej stredy (20. mája) predložiť koncepty sanácie automobilky. A fanúšik Volgy – Vladimir Putin – má slušné šance, že s nemeckou štátnou pomocou sa mu podarí postaviť na nohy svoju obľúbenú značku. Ruský premiér má totiž ambiciózny cieľ: z chorých ruských fabrík chce vytvoriť konkurencieschopný sektor. Hoci sa vyjadruje opatrne, pripustil, že vývoj situácie pozorne sleduje. Ruskí experti však vedia čítať medzi riadkami: „Ruská vláda trvá na tom, aby sa GAZ a Sberbank pokúsili získať Opel. Domáca automobilová produkcia potrebuje modernizáciu,“ hovorí Jelena Zachnova, analytička ruskej investičnej banky VTB Kapital.
Potrebný kapitál poskytne Sberbank, na čele ktorej stojí Putinov verný spojenec German Gref. A koniec koncov je najväčšia ruská banka medzičasom majiteľom GAZ. Deripaska totiž musel ako záruku poskytnúť svoj 61-percentný podiel. Sberbank medzičasom oficiálne potvrdila záujem o Opel. „Preverujeme finančné dokumenty s výhľadom na možný kapitálový vstup,“ povedal v piatok Gref. Konečné rozhodnutie však závisí od ruskej vlády.
Ruskými médiami sa prehnala búrka nevôle nad tým, že Sberbank by mala pomáhať nemeckej automobilke, keď v dlhých radoch na úver stoja domáce firmy. Lenže všetky protesty sú márne, pretože Moskva zaňuchala šancu zastaviť doteraz nezadržateľný pád domácich automobilových výrobcov. GAZ ani AvtoVAZ si boom z posledných rokov veľmi neužili: ich podiel klesol pod tretinu. Situácia sa zrejme nezlepší ani v budúcnosti. Experti predpokladajú, že predaj áut v Rusku sa do roku 2020 zdvojnásobí na 3,6 milióna kusov, z čoho však domácim pripadne sotva každý piaty.
**Hľadá sa partner**
Tomuto vývoju sa Kremeľ nemieni nečinne prizerať. O to viac, že automobilový priemysel popri rope, plyne a zbrojárstve považuje za strategický sektor. Preto hľadá možnosti a partnerov, ktorí posilna pozíciu spoločností AvtoVAZ, GAZ a výrobcu kamiónov Kamas. Pre AvtoVAZ našiel Renault, pre Kamas zas Daimler. Zostáva GAZ, ktorý sa drží nad vodou len vďaka autobusom a nákladným autám.
Spolupráca s Opelom by mu pomohla vrátiť sa na trh osobných áut a Nemci by sa zas dostali na sľubný trh bez astronomických dovozných ciel. Opel by poskytol know-how, GAZ svoje výrobné kapacity, servisnú a distribučnú sieť. Navyše v prípade potreby sa môže spoľahnúť na finančnú injekciu z Moskvy. A spolupráca má aj svoje historické korene: legendárny model Pobeda z roku 1939, ktorý patril medzi najmodernejšie autá sveta, vychádzal z nemeckého modelu Opel Kapitän.
Zdroj: Handelsblatt, Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková
**GAZ – minulosť a budúcnosť**
**História**
Gorkovskij automobiľnyj zavod (GAZ) za pomoci Fordu vznikol v roku 1932 v rámci sovietskej päťročnice. Podnik sa čoskoro stal jedným z najväčších automobiliek Ruska, pričom spočiatku vyrábal najmä nákladné autá. Fabrika sa preslávila značkou Volga (od roku 1956) a vanom Gazelle.
**Súčasnosť**
GAZ v roku 2008 utŕžil 143 miliárd rubľov (3,2 mld. eur), z čoho vyúčtoval stratu 5,2 miliardy rubľov (119 mil. eur). Podnik s dlhmi vo výške takmer miliardy eur stojí na pokraji bankrotu a rokuje s veriteľskými bankami o reštrukturalizácii dlhov.
**Budúcnosť**
Automobilovú výrobu pre ruský trh má v budúcnosti zabezpečiť konzorcium GAZ-Magna-Opel. Ruský automobilový trh zažíva krízu: len v marci sa predaj osobných áut medziročne prepadol o 47 percent. Experti však rátajú s oživením a do roku 2020 sa má predaj zdvojnásobiť.
**Produkcia**
GAZ síce za prvý štvrťrok ohlásil zvýšenie tržieb, no experti poukazujú na nejasné bilančné pravidlá v Rusku. Pochybnosti potvrdil aj fakt, že začiatkom mája automobilka na päť dní prerušila výrobu a nedávno zaviedla štvordňový pracovný týždeň.