JAZDA: Renault Clio RS

Polčasový facelift znamená pre Renault Clio predovšetkým novú tvár. Pod plechmi verzie RS sa však zmenilo toho viac.
Vydané  Text: 
Písmená R a S sú pravdepodobne najrozšírenejšie vo svete hot hatchov. V prípade Clia sa takto identifikuje oddelenie Renault Sport sídliace v bývalej továrni firmy Alpine v Dieppe, ktoré si ho opäť vzalo do parády. Z vizuálnej stránky sa celý modelový rad Clio posunul bližšie k súčasnému modelu Mégane. Verzia RS je od základného modelu výraznejšie odlíšená. Unikátny je hlavne predný nárazník s líniou vzdialene pripomínajúcou predné krídlo monopostu formuly 1. Dojem sily a rýchlosti ďalej podporujú bočné výduchy za prednými blatníkmi a difúzor v zadnom nárazníku. Podvozok verzie RS sa od bežného Clia líši predovšetkým väčším rozchodom kolies. Prírastok 38 mm medzi prednými kolesami je dielom modifikovaného zavesenia s oddeleným čapom riadenia a pružiacou vzperou. Toto riešenie bolo prevzaté z väčšieho a výkonnejšieho Mégane RS a má zmierniť tradičný súboj síl pohonu a riadenia. Okrem toho umožňuje aj lepšie nastavenie geometrie, čo pozitívne ovplyvňuje agilitu a stabilitu v zákrutách. Zadný rozchod bol zväčšený dokonca až o 50 mm v záujme lepšej stability.
Trendom súčasnosti pri športových automobiloch je vlastnosť, ktorú najlepšie vystihuje anglické slovné spojenie „user friendly“. Renault preto ponúka dve možnosti naladenia podvozka. Štandardná je v porovnaní s doterajším Cliom RS o 15 % mäkšia. Ostrejšie naladenie Cup skrýva hneď niekoľko pozitívnych čísel. Auto je s týmto podvozkom o 36 kilogramov ľahšie, má o 7 milimetrov zníženú svetlú výšku a súčasťou balíka je tiež strmšie riadenie. V porovnaní s doterajším riešením je o 15 % tvrdšie. Pohon Clia RS má na starosti nadmieru ochotný benzínový dvojliter bez prepĺňania, ktorému konštruktéri v rámci úprav pridali 2,5 kW (3 k). Napriek tomu sa podarilo znížiť jeho spotrebu o 0,7 l/100 km. Za tým však, podobne ako za o 10 km/h vyššou maximálnou rýchlosťou, stojí lepšia aerodynamika. Na portugalskom okruhu Braga prišiel čas previesť čísla do reality. Podľa očakávania nadmieru živé Clio RS sa s radosťou vrhá do zákrut. Citlivé riadenie umožňuje dobré smerovanie vozidla. Prirodzenú nedotáčavosť pomáha vyrovnávať elastokinematické zadné zavesenie, ktoré umožňuje ľahké pasívne natáčanie zadných kolies. Po krátkych štyroch kolách sa však zábava končí a my sa vraciame do bežnej premávky. Teraz máme čas pokochať sa ľahko prepracovaným interiérom. Zaujímavá je predovšetkým nová navigácia Carminat TomTom, ktorú tento špecialista navrhol práve pre tento model. Toto pevne zabudované riešenie ponúka tiež výhody samostatných navigačných systémov, ako napríklad ľahká aktualizácia softvéru a mapových podkladov. Veľmi zaujímavá je tiež jeho cena 490 € (14 762 Sk). Na výber máme dva motory: osvedčený diesel 1.5 dCi a benzínový dvojliter, ktorý pre verziu GT vyladili na 102 kW (138 k). Je to zaujímavá alternatíva práve k ostrému RS. Nemá totiž až taký tvrdý podvozok, no stále je v porovnaní s ostatkom výrobného programu dostatočne športová. Text: Michal Štengl a Martin Ruisl Foto: Renault a Michal Šafránek Technické údaje**Motor** 1.2 16V 651.2 16V 751.2 TCE 1002.0 GT1.5 dCi 701.5 dCi 851.5 dCi 1052.0 RS 200**Usporiadanie/počet valcov** R/4R/4R/4R/4R/4R/4R/4R/4**Zdvihový objem** cm31 1491 1491 1491 9971 4611 4611 4611 998**Max. výkon**kW/k48/6555/7574/100102/13850/6863/8678/106147/200 pri ot/min5 5005 5005 5006 0004 0003 7504 0007 100**Max. krútiaci moment**Nm105105145194160200240215 pri ot/min4 2504 2503 0003 7501 7001 9002 0005 400**Dĺžka × šírka × výška**mm 4 027 x 1 707 x 1 493 (4 228 x 1 707 x 1 513)4 017 x 1 768 x 1 484**Rázvor**mm2 5752 585**Batožinový priestor**l288/1 038 (439/1 277)288/1 038**Zrychlenie 0 – 100 km/h**s14,913,411,18,715,212,711,46,9**Maximálna rychlosť**km/h157167184205162174190225**Kombinovaná spotreba**l/100 km5,95,95,87,34,54,44,68,2**Emisie CO2**g/km139139139 (137)160120117123195 údaje v zátvorkách platia pre verziu kombi, GT sa ponúka len ako hatchback.







Inzercia