Veľa techniky z dielne VW za atraktívnu cenu a pre každého. Aj kompaktný terénny model Yeti reprezentuje úspešnú stratégiu Škody, no v niektorých bodoch ide vlastnou cestou.
Ako keby samotné stúpanie nestačilo. Celú nórsku noc muselo pršať, aby to prvé české SUV nemalo príliš ľahké. Yeti sa však nenechal blatistou horskou etapou zastrašiť a citlivo dávkovanou silou sa derie vpred. Neodradili ho dokonca ani násypy, na ktorých Yeti zapadá do bahna až po ochranný plech a musí postupovať slimačím tempom. Na vrchole sa v okrúhlych doplnkových svetlometoch ukáže triumfálny záblesk. Veď ten, kto s nelakovanými nárazníkmi pôsobí ako grobian a nosí meno po záhadnom himalájskom obyvateľovi, sa predsa v európskom teréne nemôže blamovať. A to napriek tomu, že väčšina jeho budúcich majiteľov tieto vlastnosti ocení zrejme len zriedka.
Šéf vývoja Škody Eckhard Scholz je hrdý na protipreklzovú elektroniku. ESP vyvinuté v spolupráci s Continentalom pracuje s mimoriadne krátkymi riadiacimi intervalmi, vďaka čomu sa výkon motora oveľa lepšie prenáša na kolesá než pri iných štvorkolkách. Elektronicky riadená spojka Haldex je podobne ako u koncernového brata Tiguanu srdcom pohonu. Na suchej ceste sa takmer celá hnacia sila prenáša na prednú nápravu, aby sa pri horšej priľnavosti mohli zapojiť zadné kolesá – v prípade potreby až na 100 percent. Elektronická kontrola zostupu sa pri jazde vpred aj vzad postará o brzdy a Yetiho bezpečne dostane späť do doliny.
Ťažiskom pri vývoji podvozku sa stali spevnené cesty. Nórsko sa osvedčilo ako ideálna lokalita na posledné testovacie jazdy, na ktorých sa mohol zúčastniť aj auto motor a šport. Rýchlo sa meniace poveternostné podmienky a (ne)kvalita ciest, ako aj mimoriadne silné mrazy po dlhej škandinávskej zime, sa aj na krátkej vzdialenosti postarali o pestrú zbierku povrchov. Navyše, v riedko osídlených oblastiach severne od Osla sa nezamaskovaný Yeti úplne stratil. Veď nechceme predbehnúť oficiálnu prezentáciu modelu v polovici roka. A veru, je čo objavovať. Hoci je Yeti prvé SUV od Škody, na rozdiel od Octavie alebo Superba teraz Česi nehrajú úlohu priestrannejšej alternatívy ku koncernovému dodávateľovi podvozkov. Yeti je s dĺžkou 4,22 m o 21 cm kratší než Tiguan, ale interiér rozhodne nepôsobí stiesneným dojmom. Škatuľovitá karoséria sa postarala nielen o robustný off-roadový šarm, ale piatim cestujúcim poskytuje veľkorysý priestor, vrátane medzery nad hlavou. S objemom batožinového priestoru 510 až 1 760 litrov Yeti dokonca prekonal svojho nemeckého brata.
Strohý dizajn s veľkými presklenými plochami je veľmi prehľadný. Zadné sedadlá možno jednotlivo demontovať, posúvať alebo upravovať sklon operadiel, takže podporujú všetky hobby expedície. Štyri veľké odkladacie priestory vo dverách a množstvo priehradok pohltí bohatý proviant na cestu.
Hoci perfekcionisti objavia v interiéri tohto predsériového kusu veľké štrbiny v plastoch a nelákavé prechody, ktoré musí Škoda do začiatku sériovej výroby vyriešiť, vnútorné vybavenie neznervózňuje klepotom ani inými pazvukmi. Prekvapujúca vlastnosť vzhľadom na tvrdé odpruženie. No s mäkším nastavením by Yeti priveľmi plával a mohol zachytiť podvozok o zem.
Odškodnením za hrboľatú jazdu sa stávajú menšie náklony karosérie a vysoká stabilita, ku ktorej prispieva aj širší rozchod: vpredu o 20 a vzadu o 40 mm prekonáva dlhšiu Octaviu. Z hľadiska jazdnej dynamiky sa Scholz teší na prvé porovnávacie testy: „Pred žiadnym konkurentom sa nemusíme schovávať.“ Prepĺňaný 1,8-litrový motor (118 kW/160 k) sa svojím ťahom vynikajúco hodí k agilnému Yetimu. Na plyn reaguje už v nízkych otáčkach, čím zaručuje plynulú a pokojnú jazdu. Tuhšie riadenie s dobrou spätnou väzbou spolu s jemne nastupujúcou nedotáčavosťou umožňujú hravo ovládať toto 1,5-tonové auto a bránia zmeniť sa na netvora.
Pre základnú verziu počíta Škoda s novým motorom 1.2 TSI s výkonom 77 kW/105 k, ktorý Volkswagen predstavil v modeli Polo a čoskoro sa bude ponúkať aj v Golfe. Na želanie je možné tento malý agregát kombinovať so sedemstupňovou dvojspojkovou robotizovanou prevodovkou DSG. Ponuka motorizácie obsahuje aj tri verzie (81 kW/110 k, 105 kW/143 k a 125 kW/170 k) dvojlitrového dieselového agregátu so vstrekovaním common rail. Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 5 a dokazujú, že zákazníci Škody už nemusia trpieť zastarané motory so vstrekovaním čerpadlo-dýza.
V cenovej politike však česká značka zostáva verná imidžu lacnej alternatívy k VW. Hoci posledné slovo ešte nepadlo, základný model s pohonom predných kolies by nemal prekročiť hranicu 20 000 € (602 520 Sk), a teda bude o vyše 4 000 € (120 504 Sk) lacnejší než silnejší Tiguan 1.4 TSI s predným pohonom. Minimálne na nemeckom trhu by sa mali všetky verzie predávať so sériovo montovaným ESP a s variabilným systémom sedenia. Klimatizácia a rádio však budú pravdepodobne za príplatok. O týchto veciach sa bude rozhodovať až krátko pred uvedením na jednotlivé trhy.
Už od začiatku však bolo rozhodnuté o pomenovaní nového modelu. Hoci spočiatku bol Yeti iba pracovný názov konceptu z roku 2005, veľmi rýchlo sa pevne uhniezdil v hlavách zodpovedných, čo len dokázalo vydarený výber. „Ďalšie mená prezentovali predstavenstvu len alibisticky,“ spomína si Scholz. Nezávisle od mena či zdržanlivej cenovej politiky nebudú ďaleko od pravdy špekulácie, že bestselleru VW Tiguan zavial do tváre chladný himalájsky protivietor.
Text: Dirk Gulde
Foto: Michel de Vries
Technické údaje**Motor****prepĺňaný benzínový 1.8 R4**Zdvihový objem1798 cm3Výkon118 kW/160 k pri 4500 ot/minKrútiaci moment250 Nm pri 1500 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 223 x 1 793 x 1 691 mmRázvor2 578 mmPohotovostná hmotnosť1 450 kg