Volkswagen a Porsche sa spoja. Dohodli sa na tom vlastníci stutgartského výrobcu športových áut – rodiny Porsche a Piëch. Spoločnosť oznámila, že Porsche sa v budúcnosti stane jednou z celkovo desiatich značiek najväčšieho európskeho autokoncernu, pričom budú podliehať vedeniu novej zastrešujúcej spoločnosti. Podrobnosti transakcie ešte nie sú známe, zúčastnené strany vytvoria pracovnú skupinu, ktorá určí štruktúru a mocenské pomery v novom subjekte. Proces však podľa Porsche môže trvať niekoľko mesiacov a natiahnuť sa až do budúceho roka.
Ústrednú úlohu v nastávajúcich rokovaniach zohrá veľkoakcionár VW – spolková krajina Dolné Sasko a jej premiér Christian Wulff. Práve tento muž bude mať rozhodujúce slovo, pretože vďaka kontroverznému zákonu o VW má Dolné Sasko právo veta na všetky rozhodnutia. Okrem neho sa na rokovaniach zúčastnia aj odborári.
Pokus Porsche prevziať oveľa väčší VW je tak definitívne minulosťou, rovnako aj snaha Ferdinanda Piëcha, synovca Wolfganga Porscheho. Stuttgartská automobilka síce nedokázala husársky kúsok, no po fúzii sa zbaví obrovských dlhov. Tie si nahonobila pri postupnom skupovaní podielov. Porsche v súčasnosti vlastní 51 percent a jeho dlhy dosahujú deväť miliárd eur. Porsche Holding preto v rámci fúzie plánuje získať od akcionárov nový kapitál v hodnote päť miliárd eur. Hoci flirtoval aj s možnosťou prizvať akcionárov z arabského sveta, zatiaľ chce osloviť iba súčasných akcionárov.
Pre samotnú fúziu existuje niekoľko modelov, napríklad Dolné Sasko vloží do Porsche Holdingu akciový balík ako kapitál, čím sa stane veľkoakcionárom nového koncernu a podrží si právo veta. Experti túto alebo veľmi podobnú možnosť považujú za pravdepodobnú, pretože spolková krajina si bude chcieť zachovať vplyv.
Esom v rukáve VW bol spomínaný zákon, ktorý ho chránil pred akvizíciou. Porsche sa ešte donedávna spoliehalo na to, že Európska komisia prinúti Nemecko tento zákon zrušiť. Škrt cez rozpočet mu však urobilo odvolanie žaloby. Teraz sa vietor obrátil a Porsche rieši otázku, či po fúzii bude zákon platiť aj pre neho. Odborári žiadajú, aby sa tak stalo. Má to však háčik. Z právneho hľadiska sa môže zákon rozšíriť na Porsche iba pod podmienkou, že nový koncern zastreší Volkswagen AG. To vedenie automobilky zo Stuttgartu nepripustí.
Nezávisle od toho, ako sa napokon mocenské pomery vyvrbia, odborníci očakávajú ešte veľké súboje medzi pohlavármi oboch koncernov. Zároveň však svorne privítali ich spojenie, ktoré môže byť obojstranne výhodné. Podľa nich spoločnými silami majú reálnu šancu dosiahnuť dlhodobý cieľ: prekonať súčasnú svetovú jednotku Toyotu.
Zdroj: Financial Times Deutschland
Spracovala: Soňa Zverková