Opel a Oleg: Realita a či fikcia?

Opel a oligarcha, nemecké autá a ruský miliardár. Aká to pekná story. Otázka však znie, či rusko-nemecká rozprávka má naozaj šťastný koniec.
Vydané  Text: 
Šéf rakúsko-kanadského autododávateľa Magna Frank Stronach prvýkrát oficiálne potvrdil záujem o Opel a ozrejmil svoje plány. Tie vyvolali vlnu prekvapenia. Magna totiž na rozdiel od doterajších správ nemá záujem o kapitálový vstup do nemeckej automobilky. Namiesto toho chce skôr pomôcť, pretože Opel je jedným z klientov Magny. Magna má podľa Stronacha k dispozícii hotovostné rezervy 1,5 miliardy dolárov, ktoré môže použiť bez toho, aby ohrozila svoju existenciu. Podľa dostupných informácií chce autododávateľ spolu s ruským partnerom investovať zhruba päť miliárd eur. Mal ním byť Oleg Deripaska. Je to však skutočnosť či len sen manažérov Magny? Oleg Deripaska, muž, ktorého americký časopis Forbes dlhé roky evidoval ako najbohatšieho Rusa. Pán rozsiahleho firemného impéria s úzkymi kontaktmi na najvplyvnejšieho muža Ruska – Vladimira Putina. Majiteľ koncernu GAZ a teda dôležitý hráč v ruskom automobilovom priemysle. Ako žolík bol ukrytý v balíčku kariet manažérov Magny, ktorí chcú pomôcť značke Opel a svoj úmysel vybubnovali do sveta. Hlavný tromf sa volá: ruský trh. Znie to nádherne. Rusko pred krízou okrídľovalo fantázie západných automobiliek a bolo na najlepšej ceste vyhodiť Nemecko z trónu najväčšieho európskeho trhu. Medzičasom tu však predaj prepadol o viac ako polovicu. Ak sa však upravia ceny palív, prídu aj ruskí kupci, ktorí nevidia v logu s bleskom ani tak imidž, ako skôr poctivú nemeckú kvalitu. Opel a Oleg. Story znela fantasticky a obehla celý svet. Nakoniec sa v moskovských bankách a konzultačných firmách rozozvučali telefóny: Je to pravda? Celá vec má totiž háčik: Oleg Deripaska neustále dementuje záujem o Opel. Oprávnene. Kedysi rozprávkovo bohatý muž absolvuje toho času ťažké rokovania so zahraničnými aj domácimi veriteľmi o reštrukturalizácii dlhov vo výške 15 miliárd dolárov. Kremeľ a vláda mu jasne povedali, aby si svoje impérium, vybudované na pochybných úveroch, láskavo zachránil sám. A GAZ navyše nemá ani halier. Veritelia by okamžite ukázali dvere tomuto mužovi, ktorý svoje bohatstvo nadobudol v divokých 90. rokoch za vlády Borisa Jeľcina, keby prišiel s ďalšou neistou investíciou. A tak z moskovských bankových, konzultačných, lobistických a vládnych kruhov zaznieva jednoznačná odpoveď. Oleg a Opel? Net! Manažéri Magny obrátili list. Už sa nehovorí o majetkovom vstupe Olega, ale o jeho kontaktoch, vplyve a prístupe na ruský trh. Deripaska však podľa istého zdroja odkázal partnerom, aby ho zo záležitostí okolo firmy Opel láskavo vynechali. Preto Stronach v poslednom vystúpení nehovoril o Olegovi Deripaskovi, ale len všeobecne o ruskom partnerovi, ktorý by mohol nemeckej automobilke otvoriť tamojší trh. Chybička krásy. Nemenovaný zástupca Kremľa totiž odkázal, že Rusko má teraz iné problémy, ako ťahať zahraničnú automobilku z problémov. Ak chce teda Magna uspieť, bude musieť oveľa lepšie upliesť siete kontaktov v Moskve. Zdroj: Financial Times Deutschland, Handelsblatt Spracovala: Soňa Zverková







Inzercia