Chrysler vyhlásil konkurz a na základe kapitoly 11 amerického konkurzného práva požiadal o ochranu pred veriteľmi. Tento krok však neznamená zánik spoločnosti, a tak Chrysler naďalej pracuje na aliancii s Fiatom, ktorá podľa prezidenta Baracka Obamu ukrýva veľké šance na úspech. Obama je presvedčený, že celý konkurz sa môže skončiť v priebehu niekoľkých týždňov a Chrysler z neho vyjde „silnejší a konkurencieschopnejší“. Kormidlo počas procesu zostane v rukách súčasného šéfa Roberta Nardelliho, ktorý však oznámil, že po skončení konkurzu odstúpi. Rovnaký krok ohlásil aj viceprezident Tom LaSorda.
Investori reagovali na správy o konkurze neočakávane pozitívne. Akcie General Motors aj Fordu miestami stúpli až o šesť percent. Naproti tomu akcie Fiatu padli o sedem percent.
**Plán Bieleho domu** Napriek optimistickým vyjadreniam Baracka Obamu však odborníci pochybujú, že konkurz sa skončí tak rýchlo. Veritelia Chrysleru ho totiž môžu rôznymi právnickými kľučkami spomaliť a dostať tak koncern do regulérneho bankrotu. Napriek tomu nádej zostáva. „Chrysler vytvorí novú spoločnosť, na ktorej sa budú podieľať vláda a ďalšie inštitúcie,“ píše ratingová agentúra Standard & Poor´s. „Rátame s tým, že zvyšný majetok, ktorý sa nestane súčasťou nového subjektu, sa v priebehu konkurzného konania oddelí.“
Podľa predstáv Washingtonu má Chrysler pracovať pod ochranou kapitoly 11 iba jeden až dva mesiace a zbaviť sa balastu. Následne do firmy vstúpi Fiat kúpou 20-percentného podielu a neskôr dokúpi 15 percent. Väčšinový podiel budú môcť Taliani prevziať až vtedy, keď Chrysler splatí všetky vládne úvery. Washington doteraz napumpoval do automobilky 4,5 miliardy dolárov a ďalšie peniaze ešte prídu.
Podmienkou však bola dohoda Chrysleru s veriteľmi a odborármi. Práve postoj veriteľov kritizoval Barack Obama. Vždy pokojný prezident nahnevaným tónom a neobyčajne agresívne im vytýkal, že v poslednej minúte zablokovali rodiaci sa kompromis. Podľa neho istá skupina investorov odmietla priniesť nevyhnutnú obeť a naznačil tvrdý konfrontačný kurz: „Nie som na ich strane.“
**Veritelia kritizujú** Podľa amerických médií minimálne šesť z celkovo 46 veriteľov sa odmietlo zúčastniť na záchrannom pláne aj napriek tomu, že ministerstvo financií zvýšilo odškodné s 2,0 na 2,25 miliardy dolárov. Zhruba 20 investičných fondov, ktorým Chrysler dlhuje asi miliardu dolárov, však oznámilo, že pokračujú v rokovaniach s ministerstvom financií. Veriteľom sa nepáči fakt, že väčšinový podiel majú získať odbory, vláda a Fiat. Právnik Tom Lauria upozorňuje, že Chrysler nemôže hodiť všetko za hlavu, pretože voči jeho klientom má určité záväzky.
Kameňom úrazu je totiž fakt, že vplyvná sektorová organizácia United Auto Workers má získať väčšinu. Jeho fond zdravotného zabezpečenia VEBA má po skončení konkurzného konania vlastniť až 55 percent, vláda získa osem percent a Kanada výmenou za miliardové finančné injekcie dve percentá. Zvyšok pripadne Fiatu.
Majitelia vozidiel značiek Chrysler, Dodge a Jeep sa však nemusia obávať, pretože záruky počas konkurzného konania prevzala vláda a finančná spoločnosť GMAC poskytne úvery pre kupcov. Navyše Biely dom plánuje čosi podobné európskemu šrotovnému, ako aj program na nákup amerických áut pre vládne inštitúcie.
**Historický medzník** Konkurz Chrysleru znamená koniec jednej éry, keďže ide o historický najväčší konkurz americkej automobilky. V celom sektore v USA sa rozozneli poplašné zvony, keď Chrysler prekvapivo oznámil, že počas konkurzného konania z veľkej časti zastaví výrobu. Tento krok znepokojil predovšetkým dodávateľov. Experti varujú, že Američania sa takto môžu definitívne odvrátiť od koncernových značiek. Hoci určité obavy majú aj predajcovia, ich voľné kapacity môžu zaplniť modely Alfa Romeo a Fiat.
Zdroj: Financial Times Deutschland, Handelsblatt
Spracovala: Soňa Zverková
**Čo je kapitola 11?** Platobne neschopné firmy môžu na základe kapitoly 11 amerického konkurzného práva požiadať o ochranu pred veriteľmi. Spoločnosť pritom nemusí byť skutočne nesolventná, stačí, ak sa blíži splatnosť veľkej sumy, ktorú však splatiť nemôže. Cieľom tohto kroku je uľahčiť sanáciu firmy a zabrániť jej úplnému krachu. Dozor preberá súd, hoci vedenie obyčajne zostáva vo funkcii a spoločnosť môže naďalej pracovať. Veritelia však nemôžu požadovať splatenie svojich pohľadávok. Reorganizácia firmy pod ochranou kapitoly 11 môže trvať niekoľko týždňov až rokov. Príkladom sú americké aerolínie, z ktorých mnohé sa po útokoch na newyorské dvojičky uchýlili pod ochranu kapitoly 11. Letecká doprava však pokračovala a všetky aerolinky už medzičasom fungujú normálne.